|
کدخبر: 275577

تخم ماهی؛ جایگزینی ارزان و مناسب برای خاویار

خاویار، به‌عنوان تخم یک گروه از ماهیان خاص، کمیاب و البته گران‌قیمت است. با توجه به این موضوع، تخم‌ سایر ماهی‌ها می‌توانند جایگزینی بسیار مناسبی برای خاویار باشند. تخم ماهی یا اشپل، یک غذای فوق‌العاده مغذی است که کالری کمی دارد و یک منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه نیز به‌شمار می‌رود. اگر به دنبال یک مکمل غذایی طبیعی و بسیار مفید هستید، تخم‌های خوشمزه ماهی قزل‌آلا و هرینگ، انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهند بود. برای آشنایی کامل با ارزش غذایی این محصولات، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تخم-ماهی

انواع تخم ماهی و خواص هر یک

انواع مختلف تخم‌های ماهی، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرفداران بی‌شماری نیز دارند. با وجود شباهت‌های بسیار بین انواع اشپل ماهی، هر کدام از آن‌ها طعم، اندازه، رنگ و کاربردهای متفاوتی دارند و گروه خاصی از مصرف‌کنندگان را نیز به خود اختصاص می‌دهند؛ مثلا در ژاپن، تخم‌‌های توبیکو، ماساگو و تخم سالمون (ایکورا) طرفداران بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند.

توبیکو، نسبت به ایکورا شیرین‌تر است و کلسترول بالایی نیز دارد. این تخم باارزش، با طعم‌ نمکی و دودی منحصربه‌فرد خود، در انواع سوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماساگو که بیشتر یک چاشنی است تا یک وعده غذایی اصلی، معمولا همراه با برنج و در سوشی و سایر غذاهای ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تخم‌های ماهی هرینگ، غذای سنتی بسیاری از ملل هستند و منبع مهمی از پروتئین‌ها، ویتامین D و A، آهن، روی و چندین ماده مغذی دیگر نیز به‌شمار می‌روند.

یکی از پرطرفدارترین اشپل‌ها در سراسر دنیا، تخم قزل‌آلا است که در فروشگاه‌‌های اینترنتی نیز با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس خریداران قرار دارد. تخم قزل‌آلا، سرشار از مواد معدنی مفید مانند منیزیم، سلنیوم و ویتامین B۱۲ است و مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا ۳ را نیز در خود دارد. اسیدهای چرب موجود در اشپل قزل‌آلا، به کاهش التهاب و محافظت از مغز و سایر سیستم‌های بدن در برابر اثرات آسیب اکسیداتیو کمک می‌کنند.

شرایط نگهداری تخم ماهی (اشپل) و مدت ماندگاری آن

انواع اشپل را باید در محیط خنک یخچال و به دور از یخ‌زدگی نگهداری کرد. در هنگام خرید تخم قزل‌آلا دقت داشته باشید که علاوه بر تازگی، بسته‌‌بندی‌های وکیوم‌شده و با کیفیتی هم داشته باشند. تولید‌کنندگان معتبر، ضمن تهیه انواع تخم ماهی به‌صورت کاملا بهداشتی، این محصول را تا زمان مصرف نیز در شرایط ایده‌آل نگهداری می‌کنند. شرایط نگهداری استاندارد، ماندگاری تخم‌‌ها را افزایش می‌دهد، مواد مغذی را بهتر حفظ می‌کند و مانع از ایجاد طعم و بوی نامطبوع نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که بعد از بازشدن پلمپ بسته‌بندی تخم قزل‌آلا ، تخم‌ها سریعا در شرایط فساد قرار می‌گیرند و حداکثر ظرف مدت ۳ تا ۷ روز باید آن‌ها را مصرف کنید.

تخم-ماهی۲

نحوه سرو اشپل ماهی قزل‌آلا

راه‌های زیادی برای سرو اشپل ماهی قزل‌آلا وجود دارد و به صورت خام و سرد نیز می‌توان آن را مصرف کرد. پختن تخم‌های ماهی، مزه و بافت آن‌ها را تغییر می‌دهد؛ اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که آن‌ها را همراه با غذاهای دیگر بپزند.

برای تعیین کیفیت تخم قزل آلا، یک تکه از آن را در دهان خود بگذارید و روی کام‌تان فشار دهید. محصولات باکیفیت، باید علاوه بر داشتن حالت ترد، کمی مزه ماهی و نمکی هم داشته باشند. توجه داشته باشید که تخم‌های خیلی شور یا خیلی نرم، کیفیت خوبی ندارند.

تخم قزل‌آلا در سوشی، به‌عنوان چاشنی در پاستا و سالاد، با کرم فریش، ماهی سالمون و شوید یا روی نان و بلینی و همراه با کره نیز طعم دلپذیری دارد.

آیا می‌توان تخم ماهی را سرخ کرد؟

ارزش غذایی اشپل خام قزل‌آلا بیشتر از پخته شده آن است؛ با این حال، پختن و سرخ‌کردن آن نیز ایرادی ندارد. دستور‌العمل‌های مختلفی برای پختن تخم قزل‌آلا در انواع غذاها وجود دارد؛ اما شما باید به دنبال غذاهایی باشید که ارزش غذایی اشپل را بیشتر حفظ کنند.

تخم‌های‌‌ ماهی را می‌توان به روش‌های مختلفی طبخ کرد. فرقی نمی‌کند آن‌ها را در آرد سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید یا به‌تنهایی و در کره تفت دهید، در نهایت شما یک غذای لذیذ با طعمی دلنشین و به‌یادماندنی خواهید داشت.

 اشپل ماهی را پس از مزه‌دارکردن با موادی مانند پیاز، سیر، کیپر، موسیر و لیمو، مانند کوکو در مقداری روغن سرخ کنید. اجازه دهید هر طرف اشپل به مدت ۵ تا ۶ دقیقه سرخ شود و سپس به آرامی آن را برگردانید و ۵ تا ۶ دقیقه نیز طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. هنگام برگرداندن این غذا بسیار مراقب باشید؛ زیرا تخم‌های ماهی ظریف هستند و به‌راحتی می‌شکنند. برای سرخ‌کردن راحت‌ اشپل، بهتر است یک ماهیتابه مرغوب نچسب و چدنی را ترجیح دهید و ماهیتابه را نیز خوب چرب کنید تا اشپل به آن نچسبد.

قیمت تخم ماهی (اشپل) در بازار ایران

خرید و فروش انواع تخم‌های ماهی‌، بازار نسبتا خوبی در ایران دارد. هر چه فرآیند تولید، استخراج، فرآوری و بسته‌بندی این محصول با دقت بیشتری همراه باشد، مسلما تخم‌های باکیفیت‌تری نیز عرضه خواهد شد. کیفیت بالا مساوی است با طعم خوشایند و خواص بیشتر؛ بنابراین، در هنگام انتخاب تخم‌های ماهی دقت داشته باشید که بهترین محصول را از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین برندها خریداری کنید.

قیمت انواع اشپل، با توجه به نوع ماهی، کیفیت، برند و... متفاوت است؛ اما به طور کلی، قیمت این محصول در همه جای دنیا نسبت به خاویار بسیار ارزان‌تر است که یکی از دلایل آن می‌تواند پرورش راحت‌تر ماهیان قزل‌آلا یا هرینگ باشد.

باهوخاویار

نحوه خرید انواع تخم ماهی

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر پرورش ماهی به‌منظور استخراج تخم‌های ماهی در کشور افزایش داشته است، به‌راحتی می‌توان به بهترین محصولات بازار در فروشگاه‌های کشور دسترسی داشت. انواع تخم قزل‌‌آلا و هرینگ در بسته‌‌بندی‌های‌ ۵۰ گرمی، ۶۰ گرمی و بیشتر، با قیمت مناسب در فروشگاه‌های حضوری و آنلاین محصولات دریایی در دسترس هستند.

برای خرید بهترین اشپل ماهی می‌توانید به نمایندگی‌ها معتبر مراجعه کنید و با راهنمایی فروشندگان، مناسب‌ترین محصول را بخرید.

کلام آخر

یک غذای سالم و طبیعی از دل دریا می‌تواند به پیشگیری از انواع بیماری‌ها کمک کند و شما را سرزنده و شاداب نگه‌دارد. تخم‌های انواع ماهی‌ مانند قزل‌آلا و هرینگ، درست مانند خاویار، دارای خواص فراوانی هستند و در دسته غذاهای بسیار مفید قرار می‌گیرند. اشپل یا همان تخم ماهی، سرشار از مواد مغذی مفید است و حتی در شرایط بیماری نیز می‌تواند به بهبود سریع‌‌تر شما کمک کند. با توجه به این موضوع، در هر سن و شرایطی که هستید این غذای خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید و با این‌کار، به ارتقای سطح سلامت خود کمک کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها