|
کدخبر: 275154

اصناف در اعتراضات اخیر خسارت دیدند؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران خاطر نشان کرد: در اعتراضات اخیر گزارشی مبنی بر خسارت‌های وارده به اصناف به اتاق اصناف تهران داده نشده، اما به هر حال فعالان اقتصادی می‌توانند در شرایط آرام به کسب‌وکار خود ادامه بدهند.

اصناف اصناف در اعتراضات اخیر خسارت دیدند؟

حمیدرضا رستگار در پاسخ به این پرسش که آیا به اصناف بخش‌نامه‌ای دال بر تغییر ساعت کاری اصناف به دلیل اعتراضات اخیر ابلاغ شده است؟ گفت: خیر تا به امروز چنین ابلاغیه‌ای به اصناف اعلام نشده و حتی تصمیمی در این خصوص در اتاق اصناف گرفته نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در اعتراضات اخیر گزارشی مبنی بر خسارت‌های وارده به اصناف به اتاق اصناف تهران داده نشده است، اما به هر حال فعالان اقتصادی می‌توانند در شرایط آرام به کسب‌وکار خود ادامه بدهند.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با اشاره به نحوه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از اصناف، خاطر نشان کرد: اجرای این قانون نباید منجر به ایجاد مشکلات جدید شود اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده آسیب‌های جدی را متوجه اصناف کرد و از زمان اجرای این قانون تا به امروز هنوز ۲۳ صنف در اجرای آن با چالش مواجه هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی باید گروه به گروه اجرا شود، گفت: سازمان امور مالیاتی می‌داند که از کدام صنوف باید اجرای این قانون را آغاز کند و امکان سنجی اجرا و زمینه‌های اجرای این قانون باید فراهم شود مالیات‌های که گرفته شود بسیاری از صنوف با مشکل مواجه شدند.

به گفته رستگار؛ اصناف واحد‌های مستقر برای مالیات دادن هستند و هیچ واحد صنفی نمی‌خواهد از اعطای مالیات به حق فرار کند.

وی با بیان اینکه در بحث اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی نیازمند فراهم کردن زیرساخت در اجرا هستیم، گفت: سازمان امور مالیاتی باید گروه‌هایی که آمادگی اجرای این قانون را دارند شناسایی شوند و گروه‌هایی که نیاز به آموزش دارند را در گام‌های بعدی بگذارند. تجربه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش روی ماست در این میان مجلس نباید سازمان امور مالیاتی را برای اجرای این مصوبه تحت فشار قرار دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد غیرقانونی رفتار کردن برخی صنوف در اعطای مالیات را به دشواری قانون نسبت داد و افزود: اتاق اصناف ساده سازی قانون را به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داد. در تمام دنیا گروه‌هایی که توان اجرای مالیات را ندارند از اجرای آن قانون معاف می‌شوند؛ حال این پرسش مطرح است که واحد‌های صنفی که نمی‌توانند هزینه‌های بنگاه خود را تامین کند چگونه در چنین فرآیندی مالیات‌های پرداخت کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: نمی‌توان مانع کسب‌وکار عده‌ای از کسبه شد سابقه فعالیت اقتصادی برخی از اصناف به پیش از تدوین این قوانین باز می‌گردد. وظیفه توانمندسازی اصناف برعهده کسانی است که قانون را تدوین کردند نمی‌توان گفت ما قانون را نوشتیم و اصناف باید آن را اجرا کنند. بسیاری از قوانین قانون اساسی از بعد از ۴۰ سال موفق به اجرای آن‌ها نشدند، در این میان چه کسی مقصر است؟

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نباید کاری کرد که مودی و واحد اقتصادی مجبور به انجام رفتار غیرقانونی شود، گفت: در بازاری رقابتی توان افراد بر اساس رقابت تعیین می‌شود منشور مالیاتی بر اساس اظهار مودی است این در حالیست که اظهارات مودی در ایران اهمیت ندارد. سازمان امور مالیاتی نباید قانونی خارج از توان مویان اجرا کند و هر نظارت‌ها را بیشتر کند بیش از آن چیزی که می‌خواهند از مودیان دریافت کنند باید هزینه کند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر