|
کدخبر: 272629

پودر های منبست شونده

اصناف پودر های منبست شونده

مواد منفجره یکی از اختراعات پر کاربرد بشر بوده است . اولین ماده منفجره ایجاد شده توسط انسان باروت است که از ترکیب پتاسیم نیترات و سولفور به وجود می آید و دارای قدرت انفجار بالاییست . گفته میشود این ماده ابتدا در کسور چین کشف و تولید شده است . اولین های سلاح های گرم ابدایی بشر به دلیل وجود این ماده بوده است . از ویژگی های دیگر باروت میتوان به فدرت بالا جهت تخریب اجسام سخت نیز اشاره کرد . پس از گدشت زمان انسان توانست ترکیبات و مواد دیگری کشف و اختراع کند . که بسیاری از این مواد در صنایع نظامی مورد استفاده قرار گرفتند . اما برخی از آنها فقط در جهت تخریب و از بین بردن اجسام سخت مورد استفاده قرار میگیرند . سر شناس ترین این مواد تی ان تی و دینامیت هستند که از قدرت افنجار و تخریب فوق العاده بالایی برخوردارند . دینامیت ها معمولا برای ایجاد حفره های بزرگ در معادن مورد استفاده قرار میگیرند . قدرت انفجار بالای آن میتواند به راختی اجسام سخت را از بین ببرد . اما استفاده از این ماده و مواد منفجره دیگر دارای معایب بسیاری نیز میباشد ، از این عایب میتوان به صدای مهیب و شعاع انفجای آن اشاره کرد که میتوانند برای موجودات زنده بسیار خطرناک باشد . برای مثال در محیط های مسکونی استفاده از این مواد غیر قانونی است . چراکه میتواند ضرر های جبران ناپذیری برجای گذارد . اما در نقاطی که استفاده از این ماده به هیچ وجه توصیه نمیشود باید از راه های جایگزین استفاده کرد . یکی از این راهکار ها استفاده از وسایل و ابزار آلات مکانیکی میباشد . شاید این راه بتواند جایگزین بسیار خوبی برای مواد منفجره باشد اما نمیتوان از معایب آن چشم پوشی کرد . از بزرگ ترین معایب آن زمانبر بودن و همچینین نیاز به نیروی کار انسانی میباشد . همچنین در برخی از موارد به دلیل ایجاد صدا ، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت شود . با توجه به این محدودیت ها ، موادی به نام پودرهای منبست شونده تولید شده اند . این پودرها در انواع مختلفی تولید میشود که شاخص ترین آنها استامایت ، فرگیت و کتراک میباشند . بر خلاف تمامی مواد منفجره ، این پودر کاملاً بدون انفجار بوده و از این جهت هیچ خطری برای موجودات زنده به وجود نمی آورد . اما لازم به ذکر است که شرط استفاده از هر ماده منفجره یا پودر منبست شونده رعایت نکات ایمنی میباشد.

پودر منبست شونده فرگیت

این پودر منبست شونده با کیفیت بالا و استاندارد های جهانی توسط دانشمندان و مهندسان ایتالیایی تولید و به بازار عرضه شده است . این پودر انواع مختلفی دارد که هر کدام برای درجه دمایی متفاوتی استفاده میشود (منظور از درجه دمایی دمای محیط میباشد) .

رنگ قرمز برای دمای کمتر از 5 درجه ، رنگ سبز برای دمای 5 تا 20 درجه ، رنگ زرد برای دمای 20 تا 35 درجه ، رنگ طلایی برای دمای 35 تا 50 درجه ، رنگ آبی برای دمای 50 تا 60 درجه و رنگ نقره ای برای دمای 60 تا 70 درجه مورد استفاده قرار میگیرند .

از مزایای این ماده میتوان به قدرت باللای تخریب و سرعت عمل آن اشاره کرد . اما درمقابل تمامی مزایای آن معایب بزرگی نیز دارد . از معایب آن میتوان به قیمت بالا نسبت به سایر محصولات مشابه اشاره کرد . همچنین از هر نوع پودر فرگیت باید حتما در دمای مناسب خود استفاده کرد ، در غیر این صورت استفاده از آن بی تاثیر میباشد . در تخریب مکان هایی که دارای ضخامت ساروج در دفینه است نیز امکان استفاده این محصول وجود دارد.

پودر منبست شونده استامایت

استامایت پودر انبساطی است که مانند پودر های منبسط شونده دیگر برای تخریب انواع سنگ و بتن استفاده میشود . استامایت چهار نوع مختلف دارد که در درجه (سانتی گراد ) دما های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد .

در درجه دمایی 5 تا 15 درجه از استامایت 300 ، در درجه 15 تا 20 درجه از استامایت 200 ، در درجه 20 تا 35 از استامایت 150 و در درجه دمایی 35 درجه به بالا از استامایت 100 استفاده میشود . از مزیت های استامایت میتوان به بی صدا بودن و بی خطر بودن در هنگام جابه جایی اشاره کرد . همچنین یکی از معایب بزرگی که این پودر دارد سرعت پایین عملکرد و همچنین نا کارآمدی آن درتخریب سنگ های کف میباشد .

پودر منبست شونده کتراک

کتراک یکی دیگر از پودر های منبسط شونده میباشد که نسبت به محصولات هم رده خود توانسته تمامی ویژگی های مطلوب را داشته باشد . یکی از ویژگی های کتراک که باعث تمایز آن نسبت به سایر پودر ها میشود نداشتن شرایط دمایی میباشد . در واقع این ماده در هر شرایط دمایی میتواند بهترین نتیجه را ایجاد کند . همچنین شرایط جوی و آب و هوایی متفاوت نیز نمیتواند مانع از استفاده از این محصول شوند .

برای استفاده از این ماده تنها نیاز است که حفره های کوچکی بر روی سنگ ایجاد شود و سپس پودر را با آب ترکیب کرده و داخل حفره ها ریخت . بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی ترک هایی بر روی سنگ ایجاد میشود و باعث تخریب و شکستن سنگ یا اجسام سخت دیگر میشود .

در خال خاضر کتراک یکی از پر استفاده ترین و پر کاربرد ترین مواد در جهت تخریب بتن میباشد . و سالانه مقادیر بسیار زیادی از مصرق میشود . مجموعه بزرگ گرین با بیش از یک دهه سابقه در امر واردات و فروش کتراک یکی از بزرگ ترین منابع تامین کتراک کشور میباشد . واردات کراک توسط این مجموعه به صورت مستقیم و تخصصی و تخت ایسانس کشور آلمان میباشد . مجموعه گرین راک با سابقه درخشان خود در این عرصه توانسته یکی از معتبر ترین عرضه کنندگان کتراک در داخل کشور میباشد . یکی دیگر از افتخارات این مجموعه همکاری با شرکت های معتبرتخریب کاری و همچنین مشارکت در پروژه های گسترده و بزرگ دولتی میباشد . کادر مجرب مجموعه بزرگ گرین راک ، فرایند ارائه خدمات این شرکت را برای مشتریان گرامی بسیار ساده و آسان کرده است .

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها