|
کدخبر: 270866

مزایا و معایب پمپ آب مکانیکی کولر

اگر دوست دارید بدانید پمپ آب کولر چطور کار می کند و مزایا و معایب پمپ آب مکانیکی کولر چیست، با ما همراه باشید.

آشنایی با مزایا و معایب پمپ آب مکانیکی کولر یکی از دغدغه‌های افرادی است که از کولر آبی استفاده می‌کنند؛ چراکه اکثر کولرهای آبی جدید با پمپ مکانیکی کار می کنند. در کولرهای آبی قدیمی گردش آب در کولر توسط یک پمپ برقی انجام میشد.

سرویس کولرهای آبی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن‌ها خواهد داشت. از این رو این کولرها نیازمند سرویس و تعمیر سالانه هستند.  در این محتوا در خصوص کولرهای آبی، اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، سرویس و تعمیرات کولر آبی، مزایا و معایب انواع پمپ کولر به ویژه پمپ آب مکانیکی کولر توضیحاتی داده شده است.

 

کولر آبی

کولر آبی با فرآیند سرمایش تبخیری کار می‌کند. در این فرآیند، گرمای هوا به عنوان گرمای نهان تبخیر آب استفاده می‌شود. میزان گرمای جذب‌ شده به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد، بنابراین هر چه مقدار آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنک ‌کنندگی آن هم بیشتر می‌شود.

کولرهای آبی دو دسته هستند:

  1. پوشالی
  2. سلولزی

 

در کولرهای پوشالی الکتروپمپ یا پمپ مکانیکی تعبیه شده، آب را به سمت پوشال‌ها هدایت می‌کند، سپس فن الکتریکی موجود در دستگاه هوا را از روی پوشال‌ها به سمت کانال برده و منجر به ایجاد هوای خنک در محیط می‌شود. کارکرد آسان و هزینه نگهداری پایین از مزایا و انتقال گرد و خاک و بوها، مصرف آب بالا، عدم تنظیم دما، رطوبت بالای محیط و نیاز به سرویس سالانه کولر از معایب این نوع از کولرهای آبی است.

طرز کار کولرهای سلولزی مشابه کولرهای پوشالی است، با این تفاوت که به جای پوشال پدهای سلولزی جایگزین شده‌اند که باعث شده بسیاری از معایب کولر آبی پوشالی را نداشته باشند. عدم ورود گرد و خاک، کاهش رسوب و استحکام بدنه از مزایا و  قیمت بالای پدهای سلولزی و لزوم تعویض هرچند سال یکبار آن‌ها، از معایب کولرهای آبی سلولزی هستند.

 

 

اجزای کولر آبی

برخی از اجزا در کولرهای پوشالی و سلولزی یکسان و شامل موارد زیر است:

  • بدنه کولر: جنس بدنه برای کولرهای آبی ورق‌های گالوانیزه است.
  • شناور: شناور میزان آب داخل مخزن کولر را همواره در سطحی ثابت نگه می‌دارد.
  • کابل رابط چهار سیم: برای انتقال برق از کلید به کولر تعبیه می‌شود.
  • فیوز: برای حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار یا نوسانات الکتریکی شبکه نصب شده است.
  • جعبه ترمینال (تقسیم): جعبه ای عایق است که برای ایمنی اتصالات در آن قرار داده شده‌اند.
  • کلید مخصوص کولر: برای راه‌اندازی و کنترل موتور استفاده می‌شود.
  • پمپ آب کولر: پمپ ‌ها شامل دو نوع مکانیکی و برقی هستند.
  • الکتروموتور دو سرعته: از اصلی‌ترین اجزای کولر است که برای به چرخش در آوردن فن تعبیه شده است.

 

مزایا و معایب انواع کولر آبی

 

سرویس کولر آبی

معمولا کولرها نه ماه از سال استفاده نمی‌شوند و خاک زیادی در کانال کولر و دریچه‌ها جمع می‌شود، تسمه موتور پوسیده شده یا برخی از اجزای پمپ به روغن‌ کاری نیاز پیدا می‌کنند. همچنین ممکن است به خاطر لرزش موتور، پس از چند سال کولر جابه‌جا شود. این جابه‌جایی باعث می‌شود دهانه‌ خروجی کولر با دهانه ورودی کانال هم‌ راستا نباشد و یا اینکه شناور کولر به درستی تنظیم نشده باشد.

به همین دلیل است که کولرها به سرویس دوره‌ای احتیاج دارند. باید توجه داشت که به دلیل وجود همزمان آب و تاسیسات برقی در یک محل و همچنین بدنه فلزی کولر، این کار نیازمند دقت و مهارت بالاست.

 

تعمیر کولر آبی

در ماه‌های گرم سال استفاده مداوم از کولر آبی ممکن است باعث آسیب به برخی از اجزای آن شود. چنانچه مشکل پیش آمده در اولین فرصت مرتفع نشود می‌تواند باعث سوختن موتور گردد که هزینه بالا و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

دلایل اصلی نیاز به خدمات تعمیر کولر عبارتند از:

  • روشن نشدن کولر
  • خنک نکردن هوا
  • وجود جریان برق در بدنه کولر
  • سر و صدای زیاد در زمان کارکرد

 

پیشنهاد می‌شود در این مواقع با رجوع به افراد متخصص و تماس با تعمیرکاران کولر در "خدمت از ما" از بروز خسارت بیشتر جلوگیری کنید.

 

انواع پمپ آب در کولرهای آبی

همان‌طور که گفته شد مکانیزم خنک کردن کولر آبی بر پایه سیستم گردش آب در آن است. به همین دلیل در صورت ایجاد مشکل و یا نقص در عملکرد کولر، اولین جایی که مورد توجه قرار می‌گیرد، سیستم گردش آب کولر خواهد بود. پمپ‌ اصلی‌ترین بخش سیستم گردش آب در کولرهای آبی است که به دو صورت الکترو پمپ (برقی) و پمپ مکانیکی وجود دارد. در ادامه نحوه کار هر یک از دو نوع پمپ آب را شرح می دهیم تا بهتر با مزایا و معایب پمپ آب مکانیکی کولر آشنا شوید.

 

پمپ برقی

این نوع پمپ که با استفاده از برق کار می‌کند، دارای یک موتور الکتریکی و پروانه است. این دو قسمت به کمک میله‌ بلندی به یکدیگر متصل می‌شوند. موتور معمولا در بالاترین قسمت یک پمپ قرار می‌گیرد. برای محافظت از این قسمت در مقابل ورود آب، کلاهک محافظی بر روی آن قرار گرفته است.

 

مزایا و معایب پمپ آب برقی کولر

 

پمپ مکانیکی

پیش از ابداع پمپ مکانیکی، همه کولرهای آبی دارای پمپ برقی بودند. اما با ورود پمپ مکانیکی به بازار، این پمپ توانست جایگزین خوبی برای پمپ برقی شود. این پمپ توسط مخترعین ایرانی ساخته شده و از انرژی مکانیکی موتور کولر برای پمپاژ کردن آب استفاده می‌کند.

از جمله مزایای پمپ‌های مکانیکی می‌توان به مصرف برق کمتر، افزایش دبی آب در گردش، سرعت ثابت، نصب آسان و  طول عمر بیشتر آن اشاره کرد. هر محصول در کنار مزایا، معایبی نیز خواهد داشت. از معایب پمپ آب مکانیکی کولر می‌توان به تعمیر مشکل و نبود تکنسین ماهر در تعمیر پمپ آب مکانیکی کولر اشاره کرد.

البته یکی از مزایا پمپ آب مکانیکی کولر اینست که در صورت خراب شدن یکی از قطعات پمپ، قطعه معیوب قابل تعویض است. شما می‌توانید درخواست تعمیر خود را از طریق وب سایت یا اپلیکیشن خدمت از ما ثبت کرده تا تعمیرکار باتجربه برای نصب مجدد یا تعمیر پمپ آب مکانیکی کولر به محل اعزام شود.

 

معایب پمپ آب مکانیکی کولر

 

با توجه به زندگی پرمشغله امروز دست به آچار شدن و انجام کارهای فنی از حوصله افراد به دور است. سرویس و تعمیر کولر آبی پروسه‌ای زمان‌بر و خسته کننده است که نیازمند حوصله و مهارت فنی است. یکی از خدمات ارائه شده در سایت "خدمت از ما" معرفی تعمیرکار کولر آبی است.

پمپ‌های مکانیکی کولر آبی با توجه به ساختار دارای مزایا و معایبی هستند و بسیاری از افراد از آن‌ها برای کولر‌های خود استفاده می‌کنند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، معایب پمپ آب مکانیکی کولر از مزایای آن بسیار کمتر است و می‌تواند به عنوان یک وسیله کاربردی و مهم در کولرهای آبی مورد استفاده قرار گیرد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها