|
کدخبر: 259409

علت روشن ‌نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی و نحوه رفع ایراد

روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی دارای دلایلی مانند خرابی سنسور درب است. برای آشنایی با دلایل دیگر این مشکل تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت روشن ‌نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

علت روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی به موارد زیادی بستگی دارد که نمی‌توان بدون بررسی درباره آن‌ها اظهار نظر کرد. ماشین ظرفشویی در منازل در صورت خرابی می‌تواند بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزمره شما را در آشپزخانه با مشکل مواجه کند. از جمله دلایل روشن ‌نشدن ماشین ظرفشویی می‌توان به دلایلی مانند خرابی میکروسویچ درب، تایمر، برد کنترل و فیوز حرارتی اشاره کرد. در این مطلب که توسط مرکز تعمیرات ظرفشویی دیبا پشتیبان تهیه شده است قصد داریم تا مهم‌ترین دلایل این مشکل و راهکارهای رفع آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

باز ماندن درب؛ از دلایل روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

باز ماندن درب دستگاه، یکی از رایج‌ترین علل روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی به شمار می‌آید. به طور معمول و طبق بررسی‌ها و تجربیات چندین ساله، چیدمان اشتباه ظروف و همچنین ایجاد مانع میان دستگاه و درب سبب می‌شود تا درب به شکل کامل بسته نشده و سنسور نیز اجازه ادامه پروسه شستشو را ندهد. در چنین شرایطی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به نحوه چیدمان صحیح ظروف توجه کافی داشته باشید و آن‌ها را با در نظر گرفتن فاصله از درب ماشین ظرفشویی قرار دهید.

خرابی سنسور درب

خرابی سنسور از دلایل متداول روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی است. نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم این است که در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی برای امنیت بیشتر، قفل خاصی طراحی می‌شود تا درب ماشین ظرفشویی پس از اتمام فرایند شستشو قفل شود. خرابی این قطعه کوچک اما پراهمیت، سبب ارسال اطلاعات ناقص و اشتباه به برد می‌شود که همین می‌تواند برای عدم کارکرد صحیح دستگاه شما کافی باشد.

خرابی برد الکترونیکی و آثار آن

برد الکترونیکی از قطعات کوچک اما حیاتی در دستگاه‌های برقی همانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و همچنین ماکرویو است که نقش مهمی را برای دستگاه ایفا می‌کند. پس از انتخاب نوع شستشو توسط کاربر، تمامی اطلاعات به درون برد دستگاه فرستاده می‌شود و سپس برد اطلاعات مربوط به مقدمات شروع عملیات را برای قطعات مربوطه ارسال می‌کند.

خرابی بخشی از برد و یا وجود هرگونه سوختگی در آن می‌تواند باعث از کارافتادن ماشین ظرفشویی شما بشود.

روشن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی به علت خرابی تایمر

قطعه تایمر یا کنترل الکتریکی می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در بررسی علت روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی است. در صورتی که مجموعه قفل درب به درستی کار نکند ماشین ظرفشویی شما همچنان روشن نخواهد شد. برای بررسی علت این موضوع می‌توانید تایمر یا همان کنترل الکتریکی را بررسی کنید. معمولا نخستین مرحله از هر چرخه شستشو تخلیه آب باقی‌مانده است که ممکن است در کف دستگاه بر جای مانده باشد.

 در صورتی که صدای پمپ تخلیه را در این زمان نمی‌شنوید، می‌توان با قاطعیت گفت که علت اصلی روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی به دلیل همین موضوع است. در آن دسته از مدل‌ها و برندهایی که از تایمر دستی استفاده می‌کنند، این تایمر برای فراهم کردن برق موتور پمپ، شیر ورودی آب و همچنین مدار هیتر و پمپ تخلیه به صورت عملکردی در چرخه شستشو عمل می‌کند.

 در برخی از مدل‌ها یک برد الکتریکی همان وظایف مشابه را انجام می‌دهد که این امر با استفاده از ریزپردازنده و رله‌های الکتریکی انجام می‌شود. موضوع مهمی که باید یادآوری کنیم این است که در هنگام کار با این قطعه مراقب جریان مستقیم برق باشید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تا بررسی این قطعه را به دست افراد متخصص بسپارید.

نقص سلکتور از دلایل تاثیرگذار در کار نکردن و خاموشی دستگاه

سلکتور یا همان سوئیچ انتخابی در ماشین‌های ظرفشویی برای انتخاب حالت‌های مختلف برای چرخه‌های شستشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرابی سوئیچ و بیرون نیامدن دکمه‌های آن به صورت کامل می‌تواند از مهم‌ترین دلایل روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی باشد. قبل از اینکه قطعه‌ای را بررسی کنید بهتر است مطمئن شوید تا دکمه‌ها آزادند و تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

 هر ماشین ظرفشویی همانطور که می‌دانید دفترچه راهنمایی دارد که شما می‌توانید با استفاده از پایانه‌های سوئیچ یا همان سلکتور را به‌وسیله مولتی‌متر آزمایش کنید. به‌طور معمول سلکتور بر روی کنترل پنل قرار می‌گیرد و برای دستیابی به آن لازم است تا صفحه داخلی درب را باز کنید.

نقص در رله دستگاه؛ از علل روشن‌ نشدن که کمتر به آن توجه می‌شود

برخی از ماشین‌های ظرفشویی از رله استارت بر روی موتور پمپ اصلی خود استفاده می‌کنند. رله استارت برای تامین برق سیم‌پیچ استارت موتور تا هنگامی که موتور شروع به کار کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی بهتر است ابتدا از رسیدن برق از مدار کنترلی به موتور اطمینان حاصل کنید. معمولا طراحان ماشین‌های ظرفشویی قطعه رله استارت را در کنار موتور نصب می‌کنند.

 برای اطمینان از صحت کارکرد و همچنین جلوگیری از روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌توانید با کمک دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های موجود بر روی سیم‌پیچی و دفترچه راهنمای محصول، اتصالات رله را به‌وسیله مولتی‌متر آزمایش کنید. در صورت ضرورت می‌توانید قطعه رله را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است پیش از انجام هرگونه اقدامی اتصال دستگاه به برق را قطع کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید می‌توانید تعمیرات مربوط به این قطعه را به تعمیرکاران ماهر و متخصص بسپارید.

خرابی فیوز حرارتی

به طور معمول در برخی از مدل‌های طراحی شده ماشین ظرفشویی از کنترل‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که به جهت محافظت از برد کنترل دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیوزها که معمولا در قسمت بالایی مجموعه برد مدار قرار می‌گیرند، به‌وسیله اتصال دو سیم به مجموعه وصل می‌شوند. در صورت عمل نکردن فیوز حرارتی، برد کنترلی نمی‌تواند برق لازم را دریافت کند و به همین علت با مشکل روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی مواجه خواهیم شد.

 برای اینکه بتوانید به فیوز برق دسترسی بهتری داشته باشید، باید در اولین مرحله برق دستگاه را قطع کنید و سپس صفحه‌ای که وظیفه محافظت از لایه داخلی درب را دارد، باز کنید. پس از اینکه ارتباط سیم‌های فیوز را با دستگاه قطع کردید می‌توانید با استفاده از دستگاه مولتی‌متر از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی؛ مشکلی با راهکار تخصصی

روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی؛ مشکلی با راهکار تخصصی

 به طور کلی روشن‌ نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند نشانه‌ای از نقص در عملکرد صفحه لمسی، دکمه‌ها و یا کنترل دستگاه شما باشد. در بسیاری از موارد روشن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی، مشکلی است که نیاز به تجربه و دانش تخصصی بالایی دارد و بهتر است از خدمات نمایندگی‌های مجاز تعمیرات لوازم خانگی مانند دیبا پشتیبان ایرانیان ( www.dibaposhtiban.ir ) استفاده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها