|
کدخبر: 241852

کویل آبگرم چیست؟

کویل آبگرم یا آب داغ مبدلی برای افزایش دمای محیطی به وسیله انرژی گرمایشی آب گرم میباشد که با بالاترین راندمان کویل آبگرم سبب گرم شدن هوا میگردد. مبدل آبگرم که به آن کویل آب داغیا پمپ حرارتی نیز گفته می شود به عنوان یک سیستم یکپارچه مرکزی وظیفه کنترل فرآیند سرمایشی و گرمایشی فضای مورد نظر را برعهده دارد. کویل آبگرم در انواع گوناگون وظرفیتهای متفاوتی در گروه کارخانجات تهویه دی ایکس مهر طراحی وتولید می شوند.کویل آبگرم در انواع داکت اسپیلت ، پکیج یونیت ، هواساز ،ایرواشر ،فن کویل و......در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و بیشتر در فن کویل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کویل-سازی

ساخت کویل آبگرم

در ابتدا برای ساخت کویل آبگرم باید طراحی ساخت انجام شود . این مهم نیز باید در نظر گرفته شود که ابعاد فضای مفید که مبدل دستگاه تهویه مطبوع در آن قرار می‌گیرد بررسی شود.رادیات  آبگرم از لوله‌های مسی با فین‌های آلومنیومی یا مسی ساخته شده این فین‌ها به شکل سینوسی موجدار به ضخامت 150 الی 220 میکرون می‌باشند که بر روی لوله‌های مسی  قرار گرفته‌اند.مورد بعدی لوله‌های آبگرم می‌باشد که معمولا از جنس مسهستند چرا که مس ظرفیت انتقال حرارتی بالایی را  بین سایر فلزات قابل دسترس دارد.فاصله بین فین‌ها در کویل‌های مذکور به طور معمول 8 الی 12 FPIمی باشد که این مقدار می‌تواند تغییر کند . لوله های مسی کویل‌ها در اندازه های 3.8/5.8/1.2/3.4 و با توجه به میزان ظرفیت درخواستی و مورد نیاز میتوانند از 2 الی 8 ردیفه طراحی گردند.

کابرد کویل آبگرم چیست؟

به طور کلی در یک نگاه از این مبدل حرارتی عموما در مصارفی برای افزایش دمای محیطی استفاده میگردد. با ایجاد سطح مقطع در مسیر گذر هوای سرد میتوانیم تا مقدار درجه مطبوع یعنی بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد با استفاده از کویل آب گرم افزایش دما داشته باشیم.مقدار دبی هوا و میزان برودت محیطی از عوامل تاثیر گذار بر راندمان گرمایشی و ظرفیت نهایی کویل هستند.کاربرد کویل آبگرم در انواع سیستم های تهویه مطبوع یک فرایند متداول بوده و اغلب در تاسیساتی مانند هواساز،ایرواشر،فن کویل،داکت اسپلیت پر کاربرد هستند.

روشهای تشخیص وتعمیر کویل آب گرم

کویل آبگرم یا پمپ حرارتی متشکل از لوله های پیچیده شده ای هستند که ممکن است دچار آسیبهایی نظیر: نشت ، خوردگی، یخ‌زدگی ، سوراخ‌شدگیو ......شوند. در این مواقع شما نیاز به تشخیص تخصصی تکنسین خدمات دارید.

  • اگر نشت مبرد در هر مکانی از لوله مسی کویل آبگرم باشد که خیلی نزدیک به سیم پیچ متراکم نباشد باید لحیم کاری و تعمیر شود سپس سیستم تخلیه و دوباره شارژ شود.
  • اگر نشت مبرد در لوله نازک مسی باشد  هنگام لحیم کاری ذوب می شود باید تعمیر کار یک آستین مسی بسازد که روی لوله آسیب دیده بلغزد سپس در جای خود لحیم کند.
  • چنانچه نشت مبرد در لوله مسی داخل سیم پیچ خنک کننده یا نزدیک آن باشد تعمیر لحیم کاری سخت است زیرا گرمای فرآیند لحیم کاری منجر به از بین بردن اتصالات دیگر در مجاورت لوله های مسی می شود. در این مواقع باید از پارچه‌ای مرطوب استفاده شود تا سطوح اطراف را خنک نگه دارد.
  • اگر نشت مبرد در یک قسمت آلومینیومی باشد ، لحیم کاری آلومینیوم مشکل زیادی دارد. ممکن است عملی نباشد.روشهای معمول  با استفاد از مشعل ، فقط آلومینیوم را ذوب می‌کند و باید حتما از روشهای جوشکاری با گاز بی‌اثر استفاده شود.
  • اگر نشت مبدل به دلیل خوردگی شدید در هر نقطه از سیستم کویل آب گرم باشد قطعا لحیم کاری و تعمیر انجام نمی شود. چرا که شرایطی که منجر به نشت مربوط به خوردگی شده احتمالا سایر قطعات را نازک کرده و حتما باید مبدل تعویض شود.

کویل-سازی1

ظرفیت کویل آبگرم

کویل آبگرم در شرکت تهویه دی ایکس مهر در ظرفیت های ،9000 ،12000، 18000، 24000، 30000، 36000، 42000، 48000، 60000 BTU/h  تولید می‌شود که برای انتخاب نوع مناسب آن باید به ابعاد دستگاه تهویه مطبوع وظرفیت آن توجه نمود هرچه ظرفیت کویل بیشتر باشد ابعاد دستگاه بزرگتر خواهد بود وبه مراتب قیمت آن نیز بالاتر می‌رود از این رو  برای صرفه اقتصادی لازم هست که ظرفیت کویل به طور دقیق محاسبه شود .معمولا از کویل‌های آب داغ برای محیط‌های کوچک استفاده می‌شود .ظرفیت کویل در تناسب با ظرفیت داکت اسپیلت و اندازه های یونیت داخلی معین می‌شود وظرفیت داکت اسپیلت بر اساس اندازه محیط ، مساحت فضا ، نوع کاربری فضا و تعداد طبقات تعیین می‌شود.

خرید کویل آبگرم

برای خرید کویل آبگرم مورد نیاز خود با مشاوران فنی ما در گروه شرکت تهویه دی ایکس مهربا شماره تلفن دفتر کارخانه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات بیشتری درباره کویل آبگرم و خرید آن کسب نمایید. این شرکت علاوه بر استعلام قیمت لحظه‌ای میتواند در صورت درخواست با توجه به مساحت کل طراحی و محاسبات را برای دستیابی به ظرفیت نهایی و استاندارد کویل بررسی و ارائه نماید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها