|
کدخبر: 227447

افزایش نجومی قیمت برنج در بازار

رییس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل خاطر نشان کرد: در سال جاری قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد.

حسن تقی‌زاده پیرامون نوسان‌های قیمت برنج، گفت: قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این افزایش نرخ ریشه در تورم حاکم در کشور، کاهش تولید، خشکسالی، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، افزایش قیمت سموم، افزایش کرایه حمل و نقل و .... باید جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به قیمت انواع برنج‌های ایرانی در بنکداری، گفت: قیمت برنج هاشمی بودار نشده کیلویی ۴۸ هزار تومان است و قیمت برنج هاشمی بودار و بسته‌بندی شده کف ماشین کیلویی ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان است. کشت دوم برنج امراللهی کیلویی ۶۰ هزار تومان و کشت دوم هاشمی کیلویی ۵۸ هزار تومان است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت برنج پرمحصول فجر کیلویی ۴۳ هزار تومان و برنج شیرودی حداکثر ۳۷ هزار تومان و برنج ندا کیلویی ۳۳ هزار تومان است. این در حالیست که دو ماه پیش برنج طارم حداقل کیلویی ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

تقی‌زاده با اشاره به کاهش تولید برخی از اقلام برنج، گفت: در سال جاری کشت طارم کاهش پیدا کرد چرا که در سال گذشته قیمت برنج پرمحصول بالا رفت از این‌رو کشت طارم کاهش پیدا کرد و کشاورزان رو به کشت برنج پرمحصول رفتند.

بنا به گفته وی؛ خشکسالی ۱۰ تا ۲۰ درصد برداشت محصول را کاهش داد و کشت برنج سنتی طارم و هاشمی نسبت به برنج پرمحصول کم شد.

رییس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل، بابیان اینکه ۲۰ درصد از شالیزارهای برنج در مازندران مکانیزه شده‌اند، گفت: مساحت زمین‌های کشاورزی در این استان کم هستند و مساحت زمین‌ها حداقل بین ۵، ۶ یا ۱۰ هزار متر هستند به همین دلیل فرآیند مکانیزه شدن دشوار است و بیشتر کشاورزان به‌صورت سنتی کاشت، داشت و برداشت می‌کنند.

وی درباره تفاوت فاحش قیمت برنج در بنکداری و واحدهای صنفی، گفت: برخی از صاحبان فروشگاه‌های زنجیرهای از ابتدای سال در مقیاس بالا چون ۱۰ هزار تن برنج را از کشاورزان خریداری کردند و به‌جای اینکه این محصول را حداقل کیلویی ۵۰ هزار تومان عرضه کنند آن را فروشگاه‌های خود کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بفروش می‌رسانند که این قیمت‌ها غیر معقول است و باید مانع آنها شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنکداری‌ها چندان در نوسان‌های اخیر افزایش قیمت نقشی ندارند و این فروشگاه زنجیره‌ای هستند که باید در این زمینه پاسخگو باشند.

خریدار برنج نداریم

همچنین در این رابطه  علی اکبریان نایب رییس انجمن برنج، گفت: تفاوت فاحش قیمت برنج ایرانی در بنکداری و واحدهای صنفی فاحش است و من از قیمت برنج کیلویی ۸۰ هزار تومان متعجب شده‌ام.

وی کشاورز را به عنوان برند اصلی برنج معرفی کرد و افزود: برخی به بهانه اینکه برنج آنها برند است محصول را گران می‌فروشند اما باید بگویم که برند اول در برنج کشاورز است نه شرکت‌های بسته‌بندی.

این فعال اقتصادی ادامه داد: کشاورز نمی‌تواند برنج شیرودی را کیلویی ۳۵ هزارتومان و طارم را کیلویی ۴۵ هزار تومان بفروشد چراکه خریداری برای برنج با این نرخ وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، برنج صدری هاشمی و آستانه در بنکداری تهران کیلویی ۶۲ هزار تومان است که واحدهای صنفی با احتساب سود ۱۲ درصدی خود این محصول را به خریداران عرضه می‌کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها