|
کدخبر: 223028

هم حال صیادان خراب است هم ماهی ها

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر خاطر نشان کرد: فاضلاب‌های صنعتی شرکت‌های پتروشیمی میزان جیوه آب را افزایش داده‌اند و آب در بسیاری از مناطق جنوب کشور سنگین شده است. چنین آبی قابلیت پرورش ماهی را ندارد.

اصناف هم حال صیادان خراب است هم ماهی ها

مجید ابراهیمی پیرامون مشکلات معیشتی صیادان، گفت: تغییرات جوی میزان ماهی موجود در دریا را کاهش داده و همین مسئله بر روی معیشت صیادان تاثیر مستقیم گذاشته است. سال‌های گذشته در فصل پاییز و زمستان باد جنوب شرقی می‌آمد و این باد دریا را زیر و رو می‌کرد و باعث می‌شد میزان صید صیادان افزایش پیدا کند.

به گفته وی، پدیده اقلیمی در صید تاثیر منفی گذاشته و روند آن را کاهشی کرده است.

ابراهیمی با اشاره به انواع صید در جنوب کشور، بیان کرد: تور گردان یا پیاله‌ای و تور انتظاری در بین صیادان جنوب شایع و مرسوم است. در صید گردان تور در دریا انداخته می‌شود و لنج حرکت می‌کند، در این صید این امکان وجود دارد که یک لنج ۱۰ تن ماهی صید کند به عبارت دیگر در صید ترال ماهی به‌صورت گله‌ای صید می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع صید در شمال بندر دیر بسیار شایع است هر چند دولت صید ترال را محدود کرده است اما هنوز تعدادی از لنج‌ها که از بوشهر می‌آیند اینگونه صید می‌کنند. با این روش صید، سهم ماهی برای صیادان دیگر کاهش پیدا می‌کند و آنها متضرر می‌شوند؛ باید به این مهم اشاره کنم که صید ترال در بندر دیر شایع نشده است.

وی با بیان اینکه صیادان در جنوب کشور تور انتظاری دارند، بیان کرد: حراست باید در دریا تقویت شود و پایگاه حفاظت از دریا در بندر دیر ۳ نیرو دارد به همین دلیل صید خلاف زیاد اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر با اشاره به افزایش قایق‌های بدون مجوز، گفت: قایق‌های بدون مجوز زیاد و باعث نارضایتی صیادان شده است. درحال حاضر ۲۹۰ قایق با مجوز کار می‌کنند و ۷۰۰ قایق بدون مجوز فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

ابراهیمی با اشاره به افزایش صیدهای مخرب در جنوب کشور، تصریح کرد: پیش از انقلاب با هدف صید میگو صیادان تور به دریا می‌انداختند و اگر در تور ماهی هم صید می‌شد آن را به دریا برمی‌گرداندند اینگونه دریا دست نخورده بود. اما هم اکنون با بالا رفتن میزان صید، توازن دریا و اکوسیستم دریا به‌ هم خورده است.

وی بابیان اینکه فاضلاب‌های صنعتی شرکت‌های پتروشیمی میزان جیوه آب را افزایش داده‌اند، خاطر نشان کرد: آب در بسیاری از مناطق جنوب کشور سنگین شده است. چنین آبی قابلیت پرورش ماهی را ندارد.

به گفته ابراهیمی، مجوز صید برای صیادان از سازمان شیلات صادر می‌شود این در حالیست که بیمه‌ تامین اجتماعی آنها از سوی تعاونی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر صیادی نتواند صید کند چه باید کند و آیا حمایتی از آنها صورت می‌گیرد؟ گفت: صیاد تا زمانی که لباس‌اش خیس است نان برای خوردن دارد، در فصل تابستان که هوا گرم است ماهی کمیاب در نتیجه میزان صید کم می‌شود. از این‌رو لازم است که دولت در این مقطع از زمان بسته‌های حمایتی برای آنها در نظر بگیرد.

به گفته ابراهیمی، صیادان در جنوب کشور یک زندگی حداقلی و زیر خط فقر دارند تورم نیز باعث شده است زندگی آنها دشوارتر شود. صیادی که نتوانسته صید کند توانایی خرید یک کیسه برنج ۲۸۰ هزار تومانی را ندارد و امرار معاش برای آنها واقعا دشوار شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صید صیادان بندر دیر در خود شهرستان مصرف می‌شود؟ بیان کرد: میزان صید در این شهرستان بالاست از این‌رو بخش اعظمی از صید به شهرهای اطراف و شیراز و تهران ارسال می‌شود.

این فعال حوزه صید در پایان با اشاره به افزایش جمعیت، گفت: سازمان شیلات از سال ۸۰ برای قانونی کردن و سامان‌دهی فعالیت صیادان برای آنها مجوز صید صادر و بر فعالیت آنها نظارت کرد. درحال حاضر بسیاری از صیادان برای اینکه به زندگی حداقلی خود ادامه بدهند بنزین ۳ هزار تومانی خریداری و به دریا می‌روند و اگر دولت مجوز صید و سوخت به آنها بدهد راضی خواهند شد. اکثر صیادان سوادی ندارند که در ادارت دولتی بروند و مشکلات را بیان کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر