|
کدخبر: 220686

احتمال افزایش شدید قیمت دستمال کاغذی

تولیدکنندگان دستمال کاغذی می‌گویند دستمال کاغذی را با ضرر تولید می‌کنند و ممکن است در بهمن ماه قیمت آن را افزایش دهند.

تیر ماه امسال دستمال کاغذی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ۱۵ درصد گران شد. اواخر اسفند سال گذشته پیش‌بینی شده بود قیمت یک بسته شامل جعبه ۱۰ تایی دستمال کاغذی(۲۰۰ برگی) در شب عید به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بررسی‌ها در فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد یک عدد دستمال کاغذی ۲۵۰ برگی با قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است.

همچنین قیمت یک مجموعه ۱۰ عددی دستمال کاغذی ۱۰۰ برگ نیز به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. تولیدکنندگان حالا می‌گویند دستمال کاغذی را با ضرر تولید می‌کنند و ممکن است در بهمن ماه قیمت آن را افزایش دهند.

قیمت-دستمال-کاغذی

قیمت یک مجموعه ۱۰ عددی دستمال کاغذی ۱۰۰ برگ نیز به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است

واردات مواد اولیه از اروپا و آسیا

یکی از کاربران توییتری هم نوشته است: «دستمال کاغذی گرون شده، ساندوییچیه به جای دستمال کاغذ می‌ده تا باهاش دستات خشک کنی.»

عضو انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی با اشاره به وضعیت بازار می‌گوید: دستمال کاغذی آنقدر گران شده که از سبد مردم حذف شده است. حتی برخی رستوران‌ها برای کاهش هزینه‌های خود دستمال کاغذی را از سر میزهای خود جمع‌آوری کردند.

سامان سارنگ‌پور توضیح داد: اکثر مواد اولیه تولید دستمال کاغذی از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی وارد کشور می‌شود. متاسفانه ایران کشت چوب ندارد و همین مساله باعث شده اقلام خود را از کشورهای دیگر تامین کند.

بازار کشش افزایش قیمت ندارد

او اظهار کرد: اکنون بهای تورم را تولیدکنندگان از جیب خود پرداخت می‌کنند. قیمت دستمال کاغذی تا بهمن ماه ممکن است افزایش پیدا کند. هر چند بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد اما تولیدکنندگان هم مجبورند و دیگر حاضر نیستند با این رویه فعالیت کنند.

سارنگ‌پور با اشاره به تغییر الگوی مصرف گفت: عوامل درونی و بیرونی باعث شده در آینده نه چندان دور قیمت دستمال اصلاح شود. این مساله در تغییر الگوی مصرف و فرهنگ اثرگذار است.

پیش از این هاشمعلی حسنی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی گفته بود: «علت گرانی اخیر دستمال کاغذی وارداتی بودن خمیر کاغذ است که ۷۰ درصد این محصول نیز در دست آمریکاست و بقیه در اروپا، اندونزی و کشورهای دیگر تولید می‌شود.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر