|
کدخبر: 212981

از طراحی و چاپ بسته بندی تا کاتالوگ و بروشور برای مواد غذایی، شیرینی و شکلات

اصناف از طراحی و چاپ بسته بندی تا کاتالوگ و بروشور برای مواد غذایی، شیرینی و شکلات

اگر بگوییم اهمیت طراحی و بسته بندی مواد غذایی کمتر از کیفیت مواد غذایی که به مشتری عرضه می‌شود، نیست ادعای عجیب و غریبی را مطرح نکرده‌ایم. واقعیت این است که تصویری که در ذهن مشتری از محصولات برند شما نقش می‌بندد، تا حدود زیادی متأثر از فعالیت‌های تبلیغاتی شما است. شک نکنید که دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی کسب وکارهای حوزه مواد غذایی ضروری و لازم است؛ اما گاهی اوقات کسب‌وکارها بیش از حد غرق در بازاریابی آنلاین می‌شوند. در نتیجه فراموش می‌کنند که می‌توان با چاپ و بسته بندی مواد غذایی، طراحی کاتالوگ معرفی محصولات، طراحی ساک دستی و ... نیز تأثیر مثبت بسیار زیادی روی مشتری‌های خرد و عمده گذاشت. در ادامه قصد داریم تا چند راهکار به‌ظاهر ساده و اما فوق‌العاده اثرگذار برای تبلیغات در صنایع مواد غذایی، شیرینی و شکلات را با هم مرور کنیم.

شکلات

۱. طراحی و چاپ جعبه مواد غذایی

تصور کنید که شما به‌عنوان یک برند تولیدکننده شکلات در کشور فعالیت می‌کنید. به نظر می‌رسد که نیازی به توضیح درباره اهمیت جعبه بسته بندی شکلات در انتخاب مشتریان نباشد. به‌خصوص اگر قرار باشد که شکلات برای مهمانی‌ها به عنوان کادو تهیه شود. در این صورت مشتری بیش از آنکه به فکر آن باشد شکلات چه مزه‌ای دارد، به دنبال یک طراحی جعبه شکلات خاص و منحصربه‌فرد می‌گردد. این مسئله را می‌توانید به حوزه‌های مختلف صنایع غذایی از چای گرفته تا بیسکویت نیز منتقل کنید.

چاپ جعبه و کارتن از این جهت اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد که تقریبا اولین تصویری است که از محصول شما در ذهن مشتری نقش می‌بندد. اگر این تصویر نتواند توجه مشتری را به خود جلب کند، کار شما برای فروش محصولات‌تان بسیار دشوار می‌شود؛ چراکه در یک بازار رقابتی حضور دارید که در عمل گزینه‌های متنوع و متعددی پیش روی مشتریان برای خرید وجود دارد. طراحی جعبه مقوایی خاص و شیک را به چشم هزینه نگاه نکنید. گاهی اوقات تأثیری که طراحی بسته بندی مواد غذایی روی مشتری می‌گذارد، از تبلیغات هنگفتی که در تلویزیون و رادیو نیز پرداخت می‌کنید، مؤثرتر واقع می‌شود.

۲. طراحی شاپینگ بگ یا ساک دستی

احتمالا در خانه همه ما ساک‌های دستی پیدا می‌شود که با خرید یک محصول خاص آن را دریافت کرده‌ایم. منتهی آن‌قدر طراحی ساک دستی از کیفیت بالایی برخوردار بوده است که ما را مجاب کرده تا آن را نگه داریم. حتی گاهی اوقات افراد صرفا برای آنکه یک شاپینگ بگ را داشته باشند، دست به خرید محصولی می‌زنند. شاید تعجب کنید؛ اما این ماجرا عین حقیقت است. با طراحی شاپینگ بگ زمینه را برای نفوذ به ذهن و فکر مشتریان آماده می‌کنید.

تصور کنید که شما به‌عنوان یک تولیدکننده کیک و شیرینی، قصد دارید تبلیغات میدانی برای کسب‌وکار خود انجام دهید. چقدر هزینه باید بابت اجاره یک بیلبورد ثابت در یک نقطه از شهر بپردازید؟ تازه حتی اگر این کار را بکنید، چند نفر در روز تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند؟‌ با طراحی شاپینگ بگ شیک و زیبا، مشتریان به‌صورت رایگان برند شما را در سطح شهر تبلیغ می‌کنند. تبلیغاتی که ثابت نیست و مدام در حال حرکت کردن است. البته ناگفته نماند که هزینه طراحی باکیفیت‌ترین ساک دستی نسبت به کرایه‌ای که باید برای تبلیغات محیطی در سطح شهرها بپردازید، قابل مقایسه نیست.

۳. طراحی و چاپ بروشور و کاتالوگ

خیلی از کسب‌وکارهای حوزه مواد غذایی گمان می‌کنند که با وجود سایت اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیازی به طراحی بروشور و چاپ کاتالوگ نیست. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم هنوز هم مواد غذایی را به صورت حضوری تهیه می‌کنند و هنوز خریدهای اینترنتی برای مواد غذایی نتوانسته است جایگاه بالایی را در نزد عموم مردم پیدا کند. به همین دلیل طراحی کاتالوگ و بروشور به هیچ عنوان از کارایی و رونق نیفتاده است. از آن گذشته برای حضور در بسیاری از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مواد غذایی، برندها نیاز به کاتالوگ و بروشور برای معرفی محصولات و خدمات خود دارند. بعید به نظر می‌رسد که طراحی بروشور و کاتالوگ در آینده نزدیک از رونق بیفتد؛ چراکه مشتریان خیلی راحت و در کمترین زمان ممکن به کمک یک بروشور با شرکت و محصولات شما کاملا آشنا می‌شوند.

شکلات۱

۴. طراحی و چاپ سررسید و تقویم رومیزی

طراحی و چاپ سررسید و تقویم رومیزی یکی از آن راه‌های هوشمندانه‌ای است که باعث می‌شود یک برند مواد غذایی در طول سال مهمان خانه مشتریانش باشد. مرسوم است که معمولا بسیاری از شیرینی فروشی‌ها در پایان سال به مشتریان خود در ازای خرید شیرینی عید، تقویم رومیزی یا سررسید هدیه می‌دهند. تقویم‌ها در طول یک سال به صورت مداوم جلوی چشم مشتریان شما هستند. در نتیجه شما با این کار نام برند خود را در ذهن مشتری ماندگار می‌کنید. حتما این راهکار را یکبار هم که شده امتحان کنید. ضرر نخواهید کرد.

شکلات۲

چند نکته مهم‌ در خصوص چاپ جعبه و بسته بندی مواد غذایی

زمانی که قصد سفارش برای طراحی بسته بندی مواد غذایی را دارید، حتما باید به چند سؤال اساسی و مهم پاسخ دهید. این سؤال‌ها عبارت‌اند از:

  • شرایط نگهداری از ماده غذایی داخل بسته‌بندی چیست؟
  • چه اطلاعاتی باید روی جعبه بسته‌بندی درج شود؟
  • آیا جعبه بسته‌بندی سخت و محکم مناسب است یا بسته‌بندی‌های منعطف؟‌
  • شکل و اندازه جعبه چه میزان باید باشد؟
  • عمر مفید جعبه بسته‌بندی چقدر باید باشد؟
  • آیا پس از بازکردن جعبه مشتری باید بتواند محصول را درون بسته‌بندی نگهداری کند یا خیر؟
  • پیام و هویت برند مواد غذایی شما چیست؟

پاسخ دقیق و کامل به هریک از هفت سؤال بالا در چاپ و بسته بندی مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. قطعا اولین و مهم‌ترین نقش بسته بندی مواد غذایی حفاظت از سلامت ماده غذایی داخل آن است. پس بدون تردید باید شرایط نگهداری ماده غذایی به‌طور کامل مشخص باشد.

کلام پایانی

در این مطلب به چند راهکار عملیاتی برای بازاریابی کسب‌وکارهای حوزه مواد غذایی پرداختیم. بدون شک در بین موارد ذکر شده، طراحی بسته بندی مواد غذایی به‌عنوان مهم ترین عامل در صنایع غذایی به شمار می‌رود.

مهرسام چاپ ارائه‌دهنده انواع و اقسام خدمات چاپ جعبه مقوایی، طراحی بروشور، چاپ کاتالوگ، طراحی ساک دستی تبلیغاتی، عکاسی از محصولات، طراحی و چاپ سررسید و تقویم رومیزی و ... است که خدمات خود را در بالاترین کیفیت ممکن با هزینه‌های مناسب در اختیار کسب ‌وکارهای حوزه مواد غذایی قرار می‌دهد.

فرقی نمی‌کند که یک برند محبوب تولید شکلات در کشور هستید یا یک شیرینی فروشی نقلی در یک شهر دایر کرده‌اید. مهرسام چاپ در کنار شما است تا فروش شما را با استفاده از اصول درست ارتقا دهد. 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر