|
کدخبر: 212746

قیمت برنج باورنکردنی شد!

در شهریور ماه امسال قیمت برنج تایلندی و پاکستانی ۵۵.۹ و ۲۸.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۱۰ و ۲۰ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۶ هزار تومان در شهریور امسال رسیده است.

در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود. اخیرا مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود.

پیش از این هم اواخر خرداد ماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ذخیره کم برنج خارجی خبر داده بود و چند بار خواستار کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج شد.

اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای مردادماه آغاز شده و تا آبان‌ماه ادامه دارد که حالا طبق اعلام سازمان حمایت، ممنوعیت ثبت سفارش برنج زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آبان برداشته شد. موضوعی که گمرک آن را رد کرده است.

گفتنی است که در شهریور ماه امسال قیمت برنج تایلندی و پاکستانی نیز ۵۵.۹ و ۲۸.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۱۰ و ۲۰ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۶ هزار تومان در شهریور امسال رسیده است.

همچنین آمار منتشر شده از صمت نشان می‌دهد که قیمت برنج، شکر و گوشت در شهریور امسال بین ۲۸.۴ تا ۷۱.۶ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به شکر بوده است.

 قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۲۰۰ تومان در شهریور سال قبل به ۱۴ هزارتومان در ماه مشابه امسال رسیده است. در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۶۳.۷ و ۳۸.۳ درصد افزایش در شهریور امسال به حدود ۱۳۰ و ۱۳۴ هزارتومان رسیده است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر