|
کدخبر: 206378

درست کردن یک املت ساده چقدر خرج برمی دارد؟

با افزایش قیمت تخم‌مرغ به هر عدد ۲۰۰۰تومان این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که ساده‌ترین غذای تهیه شده از تخم مرغ یعنی املت چقدر هزینه دارد؟

افزایش قیمت مواد غذایی این روزها بر کسی پوشیده نیست و گرانی بر اقلامی چون مرغ، گوشت، میوه، سبزی، لبنیات، نان، برنج و به طور کل مایحتاج اولیه خانواده ها سایه افکنده است؛ به طوری که  برخی از خانواده ها یا مجبور به حذف این اقلام از سبد غذایی خود شده اند یا سرانه مصرف را به حدی کاهش داده اند که با جیبشان سازگاری داشته باشد.

این بار اما گرانی دامن تخم مرغ را هم گرفت و بازار این محصول پروتئینی پرمصرف را که برای بسیاری از خانواده ها جایگزین گوشت قرمز و سفید شده بود، پرنوسان کرد.

گزارشات میدانی اخیر نشان می دهد که قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار به ۲۰۰۰ هزارتومان رسیده است و مصرف کنندگان بایستی برای خرید یک شانه تخم مرغ ۳۰ عددی حدود ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان هزینه کنند! این یعنی یارانه ماهیانه یک نفر حتی کفاف خرید یک شانه تخم مرغ را نمی دهد.

البته هدف این گزارش چرایی افزایش قیمت تخم مرغ و سایر اقلام در بازار نیست و علت آن با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است. بلکه با نوشتن این گزارش قصد داریم نشان دهیم این افزایش قیمت ها چه تاثیری در سفره مردم دارد و هزینه تهیه یک غذای ساده با تخم مرغ یعنی املت برای ۴نفر چقدر می شود؟

لازم به ذکر است که قیمت های درج شده در جداول زیر حدودی و براساس مشاهدات میدانی بوده و ممکن است در مناطق مختلف این قیمت ها متفاوت باشد.

املت+جدول

با فرض اینکه برای تهیه املت چهارنفره به نفری ۲ تخم مرغ(جمعا ۸ تخم مرغ)، نیم کیلو گوجه فرنگی، یک عدد کره ۵۰ گرمی، دو عدد نان سنگک نیاز باشد، قیمت تمام شده این املت با محتویات ذکر شده تقریبا ۴۰هزارتومان می شود که این عدد می تواند بسته به نوع نان، تعداد تخم مرغ وگوجه کمتر یا بیشتر باشد.

البته اگر مخلفاتی چون ماست، نوشابه و پیاز هم به آن اضافه شود قیمت تمام شده املت چهار نفره به همراه مخلفات حدود ۷۴ تا ۷۵هزارتومان خواهد شد.

املت+جدول۱

منبع: ايسنا

ارسال نظر