|
کدخبر: 201858

قیمت جدید جوجه یکروزه اعلام شد

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از توزیع روزانه ۱۱۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در تهران خبر داد.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه از ۱۲ هزار تومان به ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت که امیدواریم با استمرار روند کاهشی، قیمت جوجه به نرخ منطقی خود برسد.

وی افزود: تقاضا برای جوجه ریزی از میزان تولید بالاتر بود، به همین خاطر طی مذاکراتی با معاونت امور دام، ابلاغیه ای با نظر خبرگان بخش و اتحادیه ها تهیه شد که بر اساس آن مدیریت تقاضا را انجام دادیم.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه تقاضای مازاد، علت اصلی افزایش قیمت بصورت تصنعی است، بیان کرد: با مدیریت تقاضا، قیمت جوجه یکروزه روند کاهشی به خود گرفته است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه واردات تخم مرغ نطفه دار در حال انجام است، گفت: اگر واردات از طریق تشکل ها بین‌ مرغداران توزیع شود و به دست تولیدکننده واقعی برسد، این موضوع بر قیمت اثر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: برخی مزارع مرغ مادر برای سیکل تولید، مرغ خود را تولک بردند که امیدواریم با مجموعه این اقدامات تولید جوجه یکروزه افزایش یابد تا قیمت به سطح منطقی خود برسد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به تاثیر خنک شدن هوا بر تولید بیان کرد: با خنک شدن هوا، گله ها آمادگی وزن‌گیری بهتری دارند که با تامین به موقع نهاده و اصلاح مرغ با وزن مناسب شاهد روند متعادل در قیمت خواهیم بود.

وی درباره آخرین وضعیت تامین‌ نهاده های دامی گفت: از ابتدای شهریور تاکنون، ذرت برای مرغدارانی که جوجه ریزی کرده اند اعلام‌نشده است، همچنین سهمیه کنجاله سویا برای مرغداران از ۵ شهریور اعلام نشده که تمامی این مسائل می‌تواند تهدیدی برای تولید باشد.

 کمالی سروستانی با اشاره به اینکه جوجه نباید بیش از ۱۱ درصد هزینه تولید را به خود اختصاص دهد، بیان کرد: در مواقعی که قیمت جوجه به ۱۲ هزار تومان می رسد، بیش از ۲۰ درصد هزینه تمام شده را تشکیل می دهد که این امر تاثیر بسزایی در گوشت مرغ دارد و به عبارت دیگر در هر کیلو گوشت مرغ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان تاثیر گذار است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر راهکارهای ساماندهی جوجه یکروزه گفت: با خرید و فروش جوجه در قالب سامانه سماصط این آمادگی وجود دارد که مردم و تولیدکننده به حقوق خود برسند.

وی با اشاره به اینکه کمبود چندانی در عرضه روزانه مرغ در سطح بازار وجود ندارد، بیان کرد: در شبکه توزیع مشکلاتی وجود دارد که یکی از علل مشکلات شبکه توزیع را می توان قیمت گذاری ناعادلانه اعلام کرد چرا که با گذشت ۶ ماه از اعلام نرخ مصوب و افزایش هزینه های تولید، قیمت مصوب تغییری نکرده است.

کمالی سروستانی از توزیع روزانه ۱۱۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در تهران خبر داد و گفت: روزانه ۶ تا ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: در مهرماه تولید نسبت به شهریور تفاوت چندانی ندارد و طبق روال گذشته در مهر به دلیل تامین نیاز مدارس، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر