|
کدخبر: 198231

کاهش عجیب قیمت زعفران در بازار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سیاست‌های اشتباه در بازار ارز، رواج قاچاق و همینطور محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های متوالی به خاطر پاندمی کرونا، صادرات و فروش داخلی زعفران را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا به رغم افزایش حجم صادرات، قیمت این محصول مهم ایرانی در بازار جهانی کاهش جدی داشته باشد و به یک سوم برسد.

اصناف کاهش عجیب قیمت زعفران در بازار

علی شریعتی مقدم افزود: به طور کلی در سال ۹۹، مقدار ۳۲۵ تن زعفران از کشور صادر شده که نسبت به ۲۷۶ تن در سال ۹۸، رشد قابل توجهی داشته است. در واقع چیزی در حدود ۱۷درصد رشد در حجم صادرات داشته‌ایم.

شریعتی مقدم می‌گوید: بخش قابل توجهی از این افزیش حجمی، به دلیل صادرات به چین و هنگ‌کنگ است که در حوزه زعفران به عنوان بازارهای جدید تلقی می‌شوند.

او بابیان این که افزایش میزان صادرات الزاما به سود تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد کشور نیست، تاکید کرد: ما انحراف زیادی داریم، در واقع اگرچه حدود ۱۷ درصد افزایش حجم محصولات صادراتی داشته‌ایم اما صادرکنندگان واقعی نتوانستند فعالیت کنند و بخشی زیادی از خروج زعفران در کشور از طـُرق غیراصولی یا قاچاق و افراد غیرمتخصص و غیرمتعهد صادر شده است، این ارقام اگرچه بیانگر خروج بخش بیشتری از زعفران در قالب صادرات است، ولی صنعت زعفران و فعالان و تولیدکنندگان از این موضوع آسیب جدی دیدند.

مقررات غیرواقع‌بینانه و کرونا زعفران را ارزان کرد

شریعتی مقدم افزود: پاندمی کرونا باعث شد تا قیمت زعفران در بازار جهانی کاهش قیمت جدی داشته باشد و به یک‌سوم قیمت خود در سال‌های قبل از کرونا برسد. همچنین زعفران در مصرف داخلی هم تا حدی کاهش داشته است. بخش قابل توجهی از زعفران به‌عنوان سوغات خراسان در سفر زائران به مشهد مقدس فروش می‌رفت که با کاهش سفرها در پاندمی کرونا فروشگاه‌ها و مراکز سوغات نیز با کاهش فروش این محصول روبرو شدند.

شریعتی مقدم گفت: البته خواص دارویی این ماده غذایی از جمله نشان آور بودن و ضدسرطان بودن و ... باعث شد تا سطوح حداقلی فروش در بازار باقی بماند اما به طور کلی اقبال عمومی به زعفران در دوران کرونا چندان بالا نبود و تعطیلی‌های کرونا در بسیاری از موارد موجب شد تا زعفران روی دست فروشندگان خرد و فروشندگان محلی بماند.

منبع: کرونامی

ارسال نظر