|
کدخبر: 197980

نان گران می شود؟

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به ازای هر کیلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ گرم تعیین شده است گفت: در حال حاضر هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت نان اتخاذ نشده است.

یزدان سیف گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به ازای هر کیلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ گرم تعیین شده است. این نرخ پس از انجام کار‌های کارشناسی و بحث‌های مختلف در شورای سیاستگذاری و گرفتن نظر کشاورزان خبره که در این شورا حضور دارند تعیین شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ هم قیمت هر کیلوگندم برای خرید تضمینی ۵ هزار تومان تعیین شده بود که با اتخاذ سیاست حمایت از تولید محصولات کشاورزی و افزایش خود اتکایی درحوزه گندم این نرخ برای سال زراعی جدید به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت.

سیف افزود: براین اساس در سال زراعی جاری قریب به ۴ میلیون و ۵۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شد و مطالبات گندم‌کاران نیز به طور کامل پرداخت شد که امیدواریم درسال زراعی آینده هم منابع مورد نیاز خرید تضمینی تامین و به موقع در اختیار کشاورزان قرارگیرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در سال قبل موضوع خشکسالی بسیار جدی بود و همه ارکان بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داد و یکی از بخش‌هایی که به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت تولید گندم بود.

وی ادامه داد: در برخی سنوات میزان خرید تضمینی حتی به ۱۱ میلیون تن نیز رسیده بود، ولی امسال خشکسالی این میزان را کاهش داد و به ۴ میلیون و ۵۲۱ تن رساند در حالی که مصرف کشور حدود ۱۲ میلیون تن است.

سیف افزود: البته با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در حوزه ذخایر راهبردی و تامین از راه واردات، مشکلی در تامین گندم مصرفی مردم وجود ندارد.

وی گفت: بر این اساس امسال نیاز به واردات شش میلیون تن گندم بود که بخشی از آن وارد شده و بخشی دیگر تا پایان سال وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: امیدواریم در سال زراعی پیش‌رو بارندگی مناسب باشد و بتوانیم میزان تولید بهتری در خصوص گندم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت حفظ قیمت نان است افزود: در قالب یارانه بخش عمده مابه التفاوت قیمت گندم پرداخت می‌شود به طوری که در سال جاری برای مصرف نانوایی گندم با قیمت ۶۶۵ تومان و ۹۰ تومان در اختیار نانوایان قرار گرفت و در حال حاضر هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت نان اتخاذ نشده است.

سیف ادامه داد: منابع‌ای که از بودجه عمومی صرف یارانه نان می‌شود رقم بسیار بالایی است و توقع این است که با پرداخت یارانه قیمت متعادل بماند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر