|
کدخبر: 187967

بازار گوشت قرمز در آستانه بحران بزرگ

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک از فراوانی دام در کشور خبر داد و گفت: علی رغم فراوانی دام، اما به دلیل خشکسالی، عدم تامین نهاده و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، دام ها لاغر هستند.

وی افزود: با توجه به هشدارهای مکرری که سازمان دامپزشکی در خصوص خشکسالی سال آبی آینده می دهد، نگرانی های متعددی برای تامین گوشت وجود دارد.

صدر دادرس با بیان اینکه قیمت فروش دام با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد، گفت: بنابر برآوردهای مرکز پژوهش های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تمام شده هر کیلو دام پروار بالای ۹۸ هزار تومان است، در حالیکه قیمت دام زنده ۴۶ هزار تومان و در برخی استان ها ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است که با قیمت تمام شده تولید فاصله دارد.

وی با اشاره به دلایل قیمت بالای گوشت در بازار بیان کرد: وقتی تولیدکننده دسترسی مستقیم به بازار را ندارند و در نتیجه بازار در اختیار حلقه های واسط دارد که با این وجود دلال ها بازار را به نفع خود تمام می کنند‌.

این مقام مسئول ادامه داد: از سال ۹۸ بارها هشدار داده‌ایم که دامداران وضعیت خوبی ندارند، اما تا به امروز هیچ اقدام حمایتی صورت نگرفته است که با استمرار این روند، دامداران دام سبک همانند گاوداران شیری که شیر خود را جلوی جهاد کشاورزی استان‌ها ریختند، انجام‌ می دهند.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی دام زنده، حداکثر قیمت گوشت گوسفندی در مغازه‌ها باید ۱۰۰ هزار تومان باشد که متاسفانه در شرایط فعلی هر کیلو گوشت گوسفندی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها کمتر از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عرضه نمی‌شود.

با وجود هشدارهای مکرر نسبت به تامین نهاده دامی، مسئولان امر تدابیر جدی برای حل بحران دامداران بکار نگرفتند که همین موضوع موجب شد تا دامداران طی ماه های اخیر نسبت به کشتار دام های مولد و آبستن خود اقدام کنند که با ادامه این روند و سیاست سرکوب قیمت ها، صنعت دامپروری نابود می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها