|
کدخبر: 186400

بازار مرغ و گوشت در تسخیر دلالان

طی ماه‌های گذشته قیمت برخی اقلام مصرفی خانوار دستخوش تغییر قرار گرفته که مسئولان افزایش هزینه تولید را مهمترین دلیل این گرانی‌ها عنوان می‌کنند.

اصناف بازار مرغ و گوشت در تسخیر دلالان

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار از ابتدای سال چند بار دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته که هر بار مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

آمارها نشان می دهد که طی ماه های اخیر قیمت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، حبوبات، قند، شکر، لبنیات و میوه سیر صعودی داشته به طوریکه هیچ‌ سنخیتی با نرخ مصوب و هزینه تمام شده ندارد، این درحالی است که مسئولان مشکلات سیستم توزیع و هزینه های بالا را مقصر اصلی آشفتگی و گرانی بازار می دانند، در حالیکه خانوارها انتظار دارند با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار از گران فروشی جلوگیری شود.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که طی هفته های اخیر گرانی در بازار محصولات لبنی، شیرخام، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز به اوج خود رسیده است که برخی کارشناسان علت اصلی این نوسانات را نابه سامانی نهاده های دامی مطرح می‌کنند، درحالیکه سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد اذعان می کند که ۴ میلیون تن نهاده در بنادر موجود است و ۱۴ میلیون تن کالا برای ماه های آتی ثبت سفارش شده و هیچ گونه کمبودی در تامین وجود ندارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی اقلام سبد مصرفی خانوار، آینده بازار و راهکار رسیدن به آرامش با خبر شویم:

مشکلات توزیع بعد از کشتار علت اصلی گرانی مرغ

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ جوابگوی هزینه های تولید نیست، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید، قیمت مصوب مرغ باید اصلاح شود‌.

وی افزود: مسئولان ستاد تنظیم بازار ابتدا قیمت محصول نهایی را مشخص می کنند و سپس قیمت مولفه های تولید را افزایش می دهند که این روش نادرست است.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر آمار متوسط قیمت حمل هر کیلو نهاده دامی از ۴۵۰ به ۶۵۰ تومان و نرخ مصوب هر کیلو ذرت و کنجاله سویا ۲۰۰ تومان افزایش یافته که این امر در هزینه تمام شده تولید تاثیر گذار است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ بالاتر از مصوب در بازار بیان کرد: با توجه به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب، واحدهای صنفی مکلف به عرضه با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان هستند که متاسفانه در بازار شاهد عرضه با نرخ های غیرمنطقی هستیم که این امر بیانگر مشکلات توزیع بعد از کشتار است.

به گفته وی، با اصلاح قیمت مصوب، دست واسطه ها و دلالان کوتاه می شود به طوریکه دیگر شاهد عرضه با قیمت های غیر منطقی نخواهیم بود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۲ درصد سود منطقی را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم در کشتارگاه را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که هر چه سریع تر نرخ مصوب مرغ را اصلاح کنند تا شاهد توزیع خارج از شبکه نباشیم.

این مقام مسئول از توزیع روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد در تهران خبر داد و گفت: در شرایط کنونی عرضه مرغ با نرخ های بالای ۳۰ هزار تومان هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد و تنها مشکلات سیستم توزیع علت اصلی این گرانی است.

نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۳۲ هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۶ هزار تومان معادل شانه‌ای ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ به ستاد تنظیم بازار را ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده، در حالیکه بنا به اعتقاد ما قیمت تمام شده ۱۸ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان است که با این وجود مرغدار در فروش متحمل زیان است.

وی تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود: علی رغم‌ افزایش قیمت مصوب ذرت، کنجاله سویا، حمل و نقل و... دولت قیمت مصوب تخم مرغ را اصلاح نکرده است و همواره با قیمت دستوری به دنبال تنظیم بازار است که با این وجود تولیدکننده رغبتی به تولید ندارد.

نبی پور کاهش جوجه ریزی ناشی از ارسال مرغ به کشتارگاه در سن ۹۰ روز را علت اصلی افت تولید دانست و گفت: زمانی که مرغدار در فروش هر کیلو تخم مرغ ۴ هزار تومان زیان می‌کند، چاره‌ای جز ارسال مرغ به کشتارگاه ندارد.

سودجویی دلال، علت اصلی اختلاف قیمت از دامداری تا بازار

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه بازار دام‌ تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به ازدیاد عرضه دام، قیمت دام در میادین تحت تاثیر فشارهای مالی دامدار رو به کاهش است.

وی قیمت کنونی هر کیلو بره نر را ۴۷ تا ۵۰ هزار و گوساله را ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان اعلام‌کرد و افزود: با توجه به آنکه قیمت تمام شده برای دامدار بالای ۵۵ هزار تومان است، دامدار با بحران جدی مواجه است.

پوریان ادامه داد: قیمت منطقی هر کیلو گوشت خالص گوساله نر ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و بره ۱۴۵ هزار تومان است که متاسفانه به دلیل سودجویی عوامل واسطه و دلال، اختلاف قیمت درب دامداری تا بازار همچنان بالاست.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه دامداران با هزینه های بالای تولید روبرو هستند، گفت: علی رغم هزینه های بالای تولید، اما قیمت خرید دام از دامدار نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد که این امر دامدار را تحت /

قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۳۶ هزار تومان

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود، سکوت و انتظار به سر می برد، اظهار کرد: بنابر آمار طی سه ماه گذشته قیمت اقلام اساسی ۱۰ تا ۷۲ درصد رشد داشته به طوریکه قیمت برنج ۱۰ درصد و شکر ۷۲ درصد افزایش یافته است.

وی قیمت کنونی هر کیلو برنج ایرانی در عمده فروشی را ۲۶ هزار تا ۳۶ هزار تومان و برنج خارجی را ۱۹ هزار تا ۲۲ هزار تومان اعلام کرد.

حسنی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت قند و شکر دولتی و آزاد بسیار زیاد است، بیان کرد: در ابتدای خرداد، قیمت هر کیلو شکر دولتی با افزایش ۷۲ درصدی به ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۹ تومان رسید.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره آخرین وضعیت بازار روغن بیان کرد: بازار روغن تا حدودی اشباع شده است به طوریکه فروشگاه های زنجیره ای از روغن اشباع شده و بخش خصوصی آرام آرام در حال توزیع است و از آنجا که برای بنکداری ها سودی ندارد، رغبتی به فروش ندارند.

وی با بیان اینکه سایر اقلام نوسان خاصی در بازار ندارند، گفت: با استقرار دولت جدید و هم اندیشی بخش دولتی و خصوصی امیدواریم بازار به ثبات برسد.

واردات موز و انبه علت اصلی تعادل قیمت در بازار

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، از افت قیمت میوه در بازار خبر داد و گفت: ازدیاد عرضه و گرمای هوا مزید بر علت شده تا قیمت میوه و سبزی به عنوان کالای سریع الفساد کاهش یابد.

وی قیمت هر کیلو هلو را ۶ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو آلبالو ۸ تا ۱۵ هزار تومان، سیب گلاب ۸ تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال کوهی ۸ هزار تومان، گیلاس صورتی ۱۲ هزار تومان، گیلاس تکدانه ۳۰ هزار تومان، آلو قطره طلا ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان، آلو سانتریزه ۸ تا ۱۵ هزار تومان، زردآلو ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و هلو انجیری ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است.

دارایی نژاد با اشاره به اینکه قیمت هلو، گیلاس و زردآلو در بازار ۲۰ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: رصدها نشان می‌دهد که به طور متوسط قیمت تمامی محصولات ۱۵ درصد در بازار کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گرمای هوا و ازدیاد عرضه میوه‌های تابستانه را دلیل اصلی کاهش میوه‌های وارداتی در بازار دانست و گفت: علی رغم کرایه بالای انبه، موز و آناناس اما کاهش تقاضا منجر به افت قیمت این اقلام شده به طوری که هر کارتن ۶ تایی آناناس به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: واردات موز و انبه یکی از دلایل کاهش قیمت زردآلو، گیلاس، آلبالو، آلو قطره طلا و دیگر محصولات است و به اعتقاد بنده، واردات موز، آناناس و انبه منجر به تنظیم بازار داخل می‌شود.

گرانی میوه ارتباطی به گران فروشی ندارد/ هزینه های بالای تولید علت اصلی گرانی

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: همه ساله در فصل تابستان، عرضه میوه در فصل تابستان به سبب تولید اکثر شهرستان ها مازاد بر نیاز بازار داخل است.

وی با اشاره به اینکه خبری از کمبود یا گران فروشی میوه در بازار نیست، افزود: بررسی ها نشان می دهد که قیمت میوه به دلیل هزینه های بالای تولید همچون کرایه حمل و نقل و قیمت بالای میوه در مبدا بالاست که امیدواریم بازار در این حد ثابت بماند و دیگر شاهد افزایش مجدد قیمت نباشیم.

کارگر در پایان با اشاره به اینکه واردات ۴ قلم میوه وارداتی در حال انجام است، تصریح کرد: واردات ۴ قلم میوه گرمسیری موز، انبه، آناناس و نارگیل به کشور انجام می شود که با اتخاذ تدابیر دولت جدید انتظار می رود که بازار ارز به ثبات برسد چرا که این امر بر قیمت نهایی محصول اثر گذار است.

 قیمت اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار چند بار در طول سال به بهانه های مختلف افزایش می یابد که این امر فشاری مضاعف بر دوش دهک های ضعیف و متوسط جامعه وارد می کند و امید می رود مسئولان با اتخاذ تدابیر مناسب، راه چاره ای برای رفع این بحران بیندیشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر