|
کدخبر: 86535

قاچاق لوازم صوت و تصویر با دلار ارزان

با خروج شرکای کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران و ممنوعیت واردات این محصولات به نظر می‌رسید بازار محصولات صوتی و تصویری به انحصار برندهای ایرانی درآید، اما اینگونه نشد و هنوز سهم زیادی از بازار در اختیار محصولات قاچاق است.

گسترش‌نیوز: محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم تولید داخل از بازار لوازم صوتی و تصویری چقدر است؟

امسال سال خوبی برای تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نبود، چون قاچاق به‌شدت رها و باعث شد بسیاری از محصولات واحدهای تولیدی در انبارها بماند. قاچاق، امروز حداقل ۵۰درصد سهم بازار را در اختیار گرفته و تولیدکنندگان داخلی فقط نیمی از نیاز بازار را تامین می‌کنند. این در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی ۳۰درصد مالیات به دولت می‌پردازند. مالیات بر ارزش‌افزوده که خود به تنهایی ۹درصد است، مالیات تکلیفی، مالیات بر سود و مالیات بر درآمد، سود بازرگانی و حقوق گمرکی نیز از دیگر هزینه‌هایی است که بردوش تولیدکننده داخلی سنگینی می‌کند. اما قاچاقچی چون هیچ‌یک از این هزینه‌ها را نمی‌پردازد می‌تواند تا ۱۵درصد زیر نرخ بازار، کالای خود را عرضه کند که در کنار گرایش مصرف‌کنندگان به کالای خارجی، رقابت نابرابری را بین تولیدات داخلی و لوازم صوتی و تصویری قاچاق ایجاد می‌کند.

علت حجم بالای واردات قاچاق چیست؟

تا سال ۹۶ هم که واردات قانونی آزاد بود، هیچ واردکننده‌ای همه کالای خود را قانونی وارد نمی‌کرد و واردات رسمی صرفا پوششی برای قاچاق گسترده بود، اما امروز شرایط بدتر شده و قاچاقچی‌ها یاد گرفته‌اند به‌صورت دوطرفه قاچاق کنند؛ به این معنا که کالاهای یارانه‌دار مانند لاستیک، دارو، کاغذ، شکر و روغن که دلار ۴هزار و ۲۰۰تومانی دریافت می‌کند را به خارج قاچاق کرده و با ارز حاصل از آن لوازم خانگی وارد می‌کنند. اکنون شرایط اکنون به‌صورتی است که قاچاقچی‌ها دو سر سود می‌برند، دلاری که الان قاچاقچی با آن کالا خریداری می‌کند، دلار ۱۳هزار تومانی آزاد نیست، بلکه دلار یارانه‌ای است و به همین دلیل تمام هزینه‌های قاچاق جبران می‌شود.

وضعیت خدمات پس از فروش لوازم صوتی و تصویری چگونه است؟

لوازم صوتی و تصویری و سایر محصولات لوازم خانگی خارجی موجود در بازار یا متعلق به برندهای اصلی این محصولات و فاقد نمایندگی‌ رسمی خدمات پس از فروش است و یا اینکه کالاهایی فیک و تقلبی است که برخی سودجویان و عرضه‌کنندگان برندهای متفرقه با عوض کردن کارتن و نام و نشان تجاری به اسم برندهای معروف در بازار عرضه می‌کنند. در هردو صورت ارائه خدمات پس از فروش به اینگونه کالاها کاملا منتفی است و برگه‌هایی که تحت عنوان برگه گارانتی به خریدار ارائه می‌شود نیز برگه‌هایی صوری و فاقد اعتبار و ضمانت است. شکایت‌های زیادی در این زمینه از خریداران لوازم خانگی و صوتی و تصویری تقلبی داشته‌ایم که برای انجام تعمیرات و تامین یک قطعه از تلویزیون گران‌قیمتی که خریده‌اند در بازار خدمات پس از فروش با مشکل مواجه شده‌اند. این در حالی است که انواع لوازم خانگی و کالاهای صوتی و تصویری تولید داخل ۱۸‌ماه گارانتی کامل دارند و بنابر نوع و مدل این محصولات بین ۵تا ۱۰سال نیز خدمات پس از فروش دریافت می‌کنند.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها