|
کدخبر: 185377

درخواست عجیب نانوایان برای افزایش قیمت نان!

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود: شرکت حمل و نقل آرد، تصمیم به افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل دارد.

بیژن نوروز مقدم آبکنار درباره آخرین تصمیمات در حوزه قیمت نان، اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر تنها سه بار در سال‌های ۹۱، ۹۳ و ۹۸ قیمت نان تغییر داشته، درحالی که هزینه تولید و تورم به ویژه در ۲ سال اخیر رشد بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۹ آنالیز قیمت تولید نان را بر اساس هزینه تمام شده تولید و تورم سالیانه آماده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم. بر اساس آنالیز تهیه شده قیمت نان در سال گذشته باید ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یافت، اما تصمیمی در این ارتباط گرفته نشد و وعده تصمیم درباره آن را در ماه‌ها بعد دادند.

درخواست نانوایان برای افزایش 2 برابری قیمت نان

به گفته نوروز مقدم آبکنار؛ تعلل در افزایش قیمت نان در حالی است که در سال ۱۴۰۰ هزینه کارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و... برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آن‌ها دیگر مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: در سال جاری فقط شرکت حمل و نقل آرد اعلام کرده است که به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی کرایه حمل را ۳۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

نوروز مقدم آبکنار مشکل دیگر نانوایان را ترک کار کارگران و کاهش نیروی کار نانوایی عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ با معضل ترک کار کارگران نانوایی و کاهش نیروی کار مواجه شده‌ایم چراکه آن‌ها کار در نانوایی را دیگر به اقتصادی نمی‌دانند و نانوایان نیز توان افزایش مزد کارگر را ندارند.

وی تصریح کرد: بیشتر کارگران نانوایی شغل خود را به کارگر ساختمان تغییر داده‌اند، زیرا بر این باورند؛ درآمد کار ساختمان بیشتر است و ساعت کاری کمتری دارد، ضمن اینکه نیاز به تخصص خاصی ندارد.

نوروز مقدم آبکنار یادآور شد: نیروی کار نانونایی ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تمام شده تولید نان را دربر می‌گیرد و با توجه به ثابت ماندن قیمت نان، نانوایان درآمدی برای افزایش مزد کارگران خود و جلوگیری از ترک کار آن‌ها را ندارند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان را به دستگاه‌های ذی‌ربط مانند استانداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌ایم.

نوروز مقدم آبکنار معتقد است؛ در صورت عدم اصلاح قیمت نان و ادامه شرایط کنونی، باید متنظر تعطیلی واحدهای بیشتری از نانوایی‌ها باشیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها