|
کدخبر: 184817

علت کمبود مرغ در بازار چیست؟

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: با توجه به عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب، فروش مرغ گرم بالاتر از قیمت مصوب گرانفروشی است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به دلایل کمبود عرضه مرغ در بازار اظهار کرد: بازار مرغ متاثر از کاهش جوجه ریزی اردیبهشت، تلفات ناشی از گرمازدگی و کاهش وزن گیری در فصل گرما با نوساناتی روبرو شده است.

وی افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در هر ماه حداقل ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی باید انجام شود، درحالیکه در اردیبهشت تنها ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که این امر در کنار افزایش تلفات ناشی از گرمای شدید و قطعی برق مزید بر علت شد تا کمبودهایی در عرضه مرغ احساس شود.

اسداله نژاد ادامه داد: علی رغم تمامی مشکلات و چالش های پیش روی تولید، مرغداران مرغ را با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان در اختیار کشتارگاه ها قرار می دهند که با این وجود عرضه بالاتر از نرخ مصوب گرانفروشی است. هر چند تولیدکنندگان به سبب افزایش هزینه های تولید به این‌نرخ اعتراض دارند و خواهان اصلاح هر چه سریع تر نرخ مصوب هستند.

این مقام‌ مسئول از توزیع روزانه ۶ هزار تن مرغ در بازار خبر داد و گفت: گرچه آمار دقیقی از سرانه مصرف به علت وضعیت معیشت مردم در اختیار نداریم، اما برآورد می شود که سرانه مصرف در همین محدوده باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: با گذشت بیش از ۴۰ روز از خرید ذرت، اما نهاده بارگیری نمی شود که با این وجود جای این سوال مطرح است که اگر نهاده در سامانه بازارگاه وجود ندارد، چرا برای مرغدار اولویت تعیین می کنند که خرید را انجام دهند و همواره پس از خرید و واریز پول، نهاده بدست مرغدار نمی رسد.

وی ادامه داد: عملکرد روزهای پایانی وزارت جهاد کشاورزی در بحث تامین و توزیع نهاده دامی و همچنین سیاست گذاری ها به بدترین نحو ممکن است که اتخاذ دستورالعمل های خلق الساعه که سنگ پیش پای تولیدکنندگان می اندازد، گواه این مدعاست.‌ به عنوان مثال واحدهای مرغداری که مرغ تحویل کشتارگاه ها دادند، از یک طرف پولشان را هنوز نگرفته اند و از طرف دیگر به علت قصور کشتارگاه ها نمی توانند جوجه ریزی را انجام دهند. در صورتی که به تعهدات خود عمل کردند.

این مقام مسئول درباره آینده تولید مرغ بیان کرد: آینده تولید به میزان جوجه ریزی بستگی دارد، گرچه بنابر آمار سامانه سماصط مشکلی در جوجه ریزی وجود ندارد و علی القاعده نباید کمبودی در بازار داشته باشیم، اما به اعتقاد بنده آمار این سامانه باید راست آزمایی شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره تاثیر گرانی مرغ بر قدرت خرید خانوار بیان کرد: مرغداران خواستار افزایش قیمت نیستند چرا که با گرانی مرغ، اقشار ضعیف توان خرید این محصول پروتئینی را ندارند اما متاسفانه زمانیکه که قیمت مولفه های تولید همچون ذرت، کنجاله، دان آماده و حمل و نقل تغییر می کند، چاره ای جز اصلاح قیمت نیست.

وی در پایان از افزایش ۱۰ درصدی جوجه ریزی در خرداد نسبت به اردیبهشت خبر داد و گفت: بنابر آمار در خرداد ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر