|
کدخبر: 182681

گوشت و شیر گران می شود؟

اعتراض دامداران به سومین روز رسیده است. دامداران در چند استان با تجمع مقابل نهادهای دولتی در مراکز استان و ریختن شیر دام‌های خود به کف خیابان اعتراض خود را نسبت به قیمت‌گذاری شیر و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی اعلام کردند.

اصناف گوشت و شیر گران می شود؟

ماجرا تا آنجا بالا گرفت که جوجه‌کشی مرغداران به کشتن دام‌های مولد ختم شد.

دام‌هایی که کشته شدن آنها می‌تواند آینده امنیت غذایی کشور را نیز به خطر بیندازد و در غیاب واردات کافی برای جبران نیاز بازار، سرانجام به افزایش قیمت‌های افسارگسیخته منجر شود. تصمیم تکراری سیاست‌گذاران مبنی بر فروش گوشت و مرغ با کارت ملی هم برای کنترل التهابی که احتمال وقوع آن در آینده بسیار بالاست، کارآمد نخواهد بود.

اعتراض دامداران بازهم به تکرار معضلاتی است که برای مرغ‌داران نیز رخ داده بود. نهاده‌هایی که وعده داده شده بود با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به‌دست تولیدکننده برسد، اما یا به دستان دلالان رسید یا ترخیص نهاده‌ها در گمرکات به مشکل برخورد.

نهاده‌های رسوب‌شده در گمرک در آستانه فساد

براساس آخرین اخبار، هزارتن اقلام اساسی از قبیل گندم، ذرت، جو، روغن خام و دانه‌های روغنی در بنادر و گمرکات مختلف رسوب شده و احتمال فساد آنها وجود دارد که می‌توان عاملی برای کمبود نهاده تولیدکنندگان از جمله دامداری‌ها و مرغ‌داری‌ها باشد.

در این میان اما سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود موجب پایین ماندن قیمت تمام‌شده اقلام خوراکی شود، اما به‌دست دلالان رسید و سرانجام هزینه تمام‌شده دامداری‌ها و مرغداری‌ها را افزایش داد، بسیار بالاتر بود.

تولیدکنندگان گله‌مند هستند که تولیداتشان با ارز آزاد بدست آمده و نه ارز دولتی و بر همین اساس نیز باید محاسبه شود، اما دولت کماکان اصرار بر قیمت‌گذاری برمبنای تصمیمات ستاد تنظیم بازار بود.

تجربه دامداران شباهت بسیاری با تجربه مرغداران دارد. آن زمان گفته می‌شد که بیش از نیمی از قیمت تمام‌شده تولید مرغ با ارز آزاد است، اما دولت اصرار دارد برای ۱۰۰درصد قیمت‌تمام‌شده قیمت‌گذاری کند. حالا نیز همین اتفاق برای تولیدات دامی از جمله گوشت و لبنیات نیز رخ داده است.

گرانی گوشت از مردادماه

چندی پیش علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفته بود: «نگرانی ما در حال حاضر کشتن بره ماده‌هاست که به نوعی نسل‌کشی محسوب می‌شود.»

او پیش‌بینی کرده بود که از مردادماه به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد.

موضوعی که البته کماکان جدی گرفته نشد و دامداران را برآن داشت که اعتراض خود را به خیابان و در مقابل نهادهای دولتی بکشانند تا شاید صدایشان شنیده شود.

در این آشفته‌بازار تنها موضوع قابل اطمینان، همین افزایش قیمتی است که نصیب گوشت گوساله و گوسفندی و لبنیات (با محور شیر) خواهد شد.

افزایش قیمت شیر هم حتمی است

فرهاد اکبری، رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران نیز اخیرا با بیان اینکه با نهاده آزاد قیمت تمام‌شده شیرخام کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌شود، گفته بود: «اگر خوراک دام به قیمت دولتی باشد همان ۶۴۰۰ تومان است، اما دامداران دسترسی به نهاده دولتی ندارند و با نهاده آزاد کیلویی قیمت تمام شده شیرخام ۱۲ هزار تومان می‌شود. همه نهاده‌ها از پنج ماه پیش گران شده و همه اقلام مصرفی خوراک دام و لبنیات افزایش پیدا کرده، اما قیمت شیرخام را افزایش نداده‌اند و تولید برای دامدار به صرفه نیست.»

در حال حاضر، نرخ مصوب شیر ۴۵۰۰ تومان است، اما تولیدکنندگان می‌گویند شیر‌خام با نرخ ۵‌هزار تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر