|
کدخبر: 180591 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار:

پشت پرده گرانی قیمت مرغ مشخص شد!

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار اظهار داشت: «متاسفانه در اردیبهشت ماه قیمت دو نهاده اصلی ذرت و کنجاله سویا رسما افزایش یافت و به دنبال آن هزینه های حمل و نقل نیز دو برابر شد در نتیجه، این موارد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد».

اصناف پشت پرده گرانی قیمت مرغ مشخص شد!
آیا قیمت‌گذاری جدید توانسته است به بازار گوشت مرغ، تعادل ببخشد یا همچنان شاهد کمبود عرضه هستیم؟ برای بررسی جوانب مختلف این موضوع با مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار، محمد علی کمالی سروستانی  به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

محمدعلی_کمالی_سروستانی

 

محمد علی کمالی سروستانی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس اصناف گسترش نیوز گفت: «درحال حاضر در تهران به اندازه نیاز و حتی مقداری بیشتر مرغ وارد می‌شود و در میادین پیروزی، بهمن و.. توزیع می‌شود. یعنی در زمینه کمیت مرغ مشکل خاصی نداریم».

وی در ادامه افزود: «یک بخش از این مرغ‌هایی که وارد تهران می‌شود مستقیم به صورت زنده به کشتارگاه‌ها می‌رود و یا به صورت کشتار شده از استان ها، خارج از شبکه تویع وارد می‌شود. درحال حاضر قانون خاصی برای کنترل و نظارت برای ابن گونه مرغ‌ها نگذاشتند. بنابراین این مسئله باعث شده که مرغ‌هایی که خاج از شبکه توزیع وارد می‌شود و مقدار قابل توجهی هم است عملا با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار نگیرد. ولی آن میزان مرغ که در میادین و فروشگاه‌های منتخب با قیمت مصوب توزیع می‌شود به اندازه ای است که صف ایجاد نشود. حالا قشر خاصی از جامعه تمایل ندارند به این میادین بروند و از فروشگاه‌های لوکس خرید می‌کنند که طبیعتا آن ها همان مرغ‌هایی است که خارج از شبکه با قیمت بالاتر توزیع می‌ شود».

افزایش هزینه در چرخه تولید

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار اظهار داشت: «متاسفانه در اردیبهشت ماه قیمت دو نهاده اصلی ذرت و کنجاله سویا رسما افزایش یافت و به دنبال آن هزینه های حمل و نقل نیز دو برابر شد در نتیجه، این موارد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. بنابراین مسئولین باید به این واقعیت‌ها توجه کنند و قیمت منصفانه‌ای را برای مرغ تعیین کنند که زیانی هم برای تولیدکننده ایجاد نشود. گرچه الان نهاده به اندازه کافی توزیع می‌شود ولی مرغ هم گران تمام می‌شود و صرفا بحث گران فروشی نیست».

وی افزود: « مراجع صلاحیت دار باید به این مسئله گران تمام شدن مرغ توجه کنند و به گونه‌ای عمل شود که ما پایداری نسبی در تولید را داشته باشیم و مرغداران هم برای جوجه‌ریزی رغبت پیدا کنند. و بازار بتواند با حداقل عرضه حاشیه سود خود را تنظیم کند».

عدم تعادل بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت می‌شود

سروستانی اظهار داشت: «درحال‌حاضر مرغدارن اشتیاق زیادی به جوجه ریزی دارند، ظرفیت جوجه ریزی ما خیلی بیشتر از نیاز کشور است. زمانی که شرایط مناسب باشد، نهاده به موقع تامین شود مرغدار هم به جوجه ریزی اشتیاق پیدا می‌کند. این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت جوجه را افزایش می‌دهد و این به معنی کمبود نیست بلکه نشان دهنده این است که تقاضای زیادی برای جوجه ریزی وجود دارد. و همین مسئله قیمت جوجه را از قیمت مصوب خود بالاتر برده که خود این هم بر هزینه‌های تولید اثر گذاشته است».

ظرفیت مرغداری ‌ها بیشتر از نیاز کشور است

محمد علی کمالی سروستانی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: « افرادی که می‌خواهند وارد صنعت مرغداری شوند بهتر است جای اینکه بیهوده ظرفیت اضافه کنند و مرغداری بسازند، اگر پروانه کسب وجود دارد مرغداری را بخرند و آن را بازسازی کنند. زیرا الان در کشور بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید مرغ داریم در حالی که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بیشتر نیازمان نیست».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها