|
کدخبر: 178543 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر اجرایی سندیکای کنسرو ایران:

افزایش قیمت تن ماهی حقیقت دارد؟

محمد میررضوی اظهار داشت: «تا حدود دو سال و نیم قبل ماهی با ارز دولتی وارد می‌شد و جز کالاهای اساسی بود. ماهی غذای قشر متوسط و ضعیف جامعه مثل دانشجو، کارمند و کارگر است. اگر دولت می‌خواهد از این قشر حمایت کند باید به ماهی هم مانند کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و برنج ارز ترجیحی بدهد».

اصناف افزایش قیمت تن ماهی حقیقت دارد؟

در ماه‌های اخیر برخی اقلام خوراکی مثل گوشت، مرغ و برنج یکی پس از دیگری گران شدند و در حال حذف شدن از سبد غذایی خانوارها هستند و حالا طبق شنیده‌ها نوبت تن ماهی است که به جمع این کالاهای لوکس اضافه شود!

همچنین با اتمام فصل ماهی گیری با کاهش این محصول در کشور روبرو و نیازمند واردات می‌شویم که این خود می‌تواند یکی از عوامل گرانی باشد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع با دبیر اجرایی سندیکای کنسرو ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سید_محمد_میررضوی-

محمد میررضوی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس اصناف گسترش نیوز گفت: « حدود یک سال است که قیمت تن ماهی به دلیل شرایط اقتصادی مردم و کاهش قدرت خریدشان افزایش پیدا نکرده است. یعنی با همان قیمتی که روی بسته‌بندی اعمال شده به فروش می‌رود».

عوامل گرانی تن ماهی

وی در ادامه افزود: «ازجمله عوامل گرانی تن ماهی این است که در آخر این ماه فصل صید ماهی داخلی به پایان می‌رسد و تا مهر ماهی زیادی نداریم، همچنین افزایش دستمزدها و قیمت بسته‌بندی نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است، بنابراین باید از صید صنعتی استفاده شود. منظور از صید صنعتی همان ماهی وارداتی است. این ماهی با دلار آزاد وارد می‌شود. اگر این اتفاق بیافتد و قرار باشد که ماهی به صورت انبوه تهیه شود خودبه‌خود افزایش قیمت خواهیم داشت، زیرا برای تولیدکننده توجیهی ندارد که بخواهد با همین قیمت‌های فعلی که از یک سال قبل روی بسته‌بندی بوده ماهی وارد کند».

از این کشورها ماهی وارد می‌شود

میررضوی اظهار داشت: «ماهی‌های خوب از خانواده هوور اکثراً از کشور غنا وارد می‌شود، برخی دیگر نیز از اسپانیا و سواحل ژاپن وارد می‌شود. این مورد بیشتر بستگی به تصمیم خود واردکننده دارد».

وضعیت قیمت تن ماهی در بازار

دبیر اجرایی سندیکای کنسرو ایران گفت: «در حال حاضر با توجه به نوع ماهی قیمت‌ها از حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان متغیر است ولی اگر این اتفاقی که بنده عرض کردم بیافتد قطعاً افزایش قیمت تن ماهی را خواهیم داشت».

باید به ماهی ارز ترجیحی تعلق بگیرد

وی در ادامه افزود: «تا حدود دو سال و نیم قبل ماهی با ارز دولتی وارد می‌شد و جز کالاهای اساسی بود. ماهی غذای قشر متوسط و ضعیف جامعه مثل دانشجو، کارمند و کارگر است. اگر دولت می‌خواهد از این قشر حمایت کند باید به ماهی هم مانند کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و برنج ارز ترجیحی بدهد».

میررضوی خاطرنشان کرد: «ما برای اینکه به ماهی ارز دولتی تعلق بگیرد تلاش زیادی کردیم ولی متأسفانه مسئولین توجهی نکردند. حتی اگر بتوانند ارز کمی به این بخش تخصیص دهند باز هم به جامعه کمک بزرگی می‌شود».

درخواستی از دولت آینده

محمد میررضوی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «اگر دولت آینده تصمیم دارد به قشر متوسط و ضعیف کمک کند، بهترین کار این است که کنسرو ماهی را حداقل با ارز ترجیحی وارد کند تا بخشی از جامعه بتوانند از این غذای دریایی استفاده کنند».

  • پاریس ارسالی در

    بلاخره سلطان تن ماهی هم پیدا شد

ارسال نظر