|
کدخبر: 177604

اختلاف قیمت عجیب خرما از مبدا تا خرده فروشی

رئیس انجمن‌ ملی خرما گفت: امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید خرما از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رود.

اصناف اختلاف قیمت عجیب خرما از مبدا تا خرده فروشی

محسن رشید فرخی رئیس انجمن‌ ملی خرما با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر محصولات زراعی و باغی اظهار کرد: با توجه به آنکه موضوع خشکسالی امنیت آبی کشور است، از این رو دولت باید اقدامات جدی در بحث رفع بحران آب انجام دهد.

او افزود: عدم برخورد با چاه‌های غیر مجاز از جمله علل خشکسالی در کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که برآورد می‌شود، حدود ۴۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور داریم که کنترلی بر روی آن نیست، در حالی که تمامی محدودیت‌ها برای چاه‌های مجاز است.

فرخی یزدی با تاکید بر این موضوع که امنیت آبی از امنیت غذایی اهمیت بیشتری دارد، بیان کرد: گسترش نخیلات جز برنامه نیست، چرا که از همین‌میزان باید حداکثر بهره‌وری را داشت.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی دولت باید از گسترش باغات جلوگیری کند؛ چرا که بیش از نیمی از آبیاری‌های کشور غرقابی است، در حالی که باید به سمت گلخانه‌های هیدروپونیک و آبیاری پیشرفته رفت.

رئیس انجمن‌ ملی خرما درباره آخرین وضعیت تولید خرما بیان کرد: امسال برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید شود و دولتمردان باید کمک کنند تا آبیاری نخیلات پیشرفته شود تا بتوانیم با همین‌ میزان، سطح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی را حفظ کنیم.

به گفته او، بنابر آمار ۲۵ تا ۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر و مابقی در بازار داخل و صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت خرما در مبدا نسبت به ۲ سال گذشته تفاوتی نداشته است، گفت: علی رغم افزایش ۴ تا ۵ برابری نرخ نهاده‌های تولید و تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، قیمت خرما طی ۲ سال گذشته تغییری نداشته است که با این وجود جای این سوال مطرح است که آیا تورم بر معیشت کشاورزان اثر نداشته است؟

فرخی یزدی قیمت هر کیلو خرما مضافتی در مبدا را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرما نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نداشته است، هر چند در خرده فروشی‌ها قیمت در برخی مقاطع بالاست. اما میان گرانی و گران فروشی تفاوت وجود دارد.

رئیس انجمن خرما در پایان با انتقاد از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه صادرات تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات نادرست اقتصادی انگیزه صادرکننده را از بین می‌برد به طوری که ممنوعیت‌های یک باره صادرات در سال ۹۷ موجب شد، صادرات خرما که با جهش چشمگیر به مرز نیم میلیارد دلار رسیده بود، به یک باره کاهش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها