|
کدخبر: 166750

سقوط قیمت گوشی های پرچمدار در بازار

گزارش های میدانی از بازار موبایل حکایت از آن دارد که قیمت گوشی موبایل در اولین ماه سال جدید ارزان شده و دامنه کاهش قیمت در برندهای مختلف مثل سامسونگ، اپل، هوآوی ، شیائومی و نوکیا از ۱۷ تا ۳۰ درصد است.

اصناف سقوط قیمت گوشی های پرچمدار در بازار

بررسی روند قیمت ها در بازار موبایل طی فروردین ماه ۱۴۰۰ نشان می هد این بازار دو نیمه مختلف را پشت سر گذاشته است؛ در نیمه اول قیمت ها روند افزایشی داشته است اما در دو هفته پایانی و خصوصا در هفته آخر فروردین ماه شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم.

از گفت و گو با کسبه علاء الدین و همچنین کسبه بازار بزرگ موبایل همجوار این پاساژ این نتیجه به دست می آید که کاهش قیمت موبایل در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ بیش از هر عامل دیگر به تغییر باور فروشندگان و خریداران این کالا در مورد آینده قیمت دلار مرتبط است. البته تعطیلی کرونایی هم نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است.

فشار هزینه ها فروشندگان را وادار به کاهش قیمت کرده است

یکی از کسبه در این باره می گوید: قیمت گوشی در یک هفته اخیر در برندهای مختلف کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته و در برخی مدل ها و برندها کاهش به ۳۰ درصد نیز می رسد. علت این کاهش کاملا روشن است؛ اولا خریداری وجود ندارد و اگر از کسبه دیگر هم سوال کنید متوجه می شوید که به پایان فروردین رسیده ایم و حتی کسی نتوانسته اجاره این ماه را دربیاورد.

وی می افزاید: تعطیلی اجباری کرونا هم در روزهای اخیر مزید بر علت شده است و فروشندگان اجبارا به صورت مخفیانه و با کرکره های پائین کشیده داخل مغازه هستند و به معدود مشتریانی که وارد بازار می شوند گوشی می فروشند. در این شرایط چاره ای نداریم جز این که گوشی را با کمترین سود و گاه به قیمت خرید به فروش برسانیم که حداقل بتوانیم چک های خرید کالا در ماه های قبل را پاس کنیم و اجاره مغازه را بدهیم.

رابطه بین مذاکرات وین و چشم انداز کاهشی دلار با ارزانی موبایل

این فعال بازار موبایل در مورد علت دیگر ارزان شدن قیمت گوشی می گوید: ما هم مثل همه مردم هر روز اخبار مذاکرات هسته ای و برجامی در وین را دنبال می کنیم. باوری که الان شکل گرفته این است که این مذاکرات به نتیجه می رسد و با تفاهم ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام قیمت دلاردچار شوک می شود. طبعا با این انتظاری که ایجاد شده به نفع هیچ فروشنده ای نیست که در حال حاضر کالایی خریداری کند و مشتری هم در خرید دست نگه می دارد. این وضعیت بازار را به سمت کاهش قیمت ها برده است.

داغ شدن بازار گوشی های دست دوم ، قیمت گوشی نو را شکسته است

یکی دیگر از فعالان بازار موبایل نیز با تائید ارزان شدن گوشی موبایل در هفته آخر فروردین ماه می گوید: علاوه بر انتظار کاهش قیمت دلار و تعطیلی کرونایی یک عامل دیگر هم بازار را با کاهش تقاضا مواجه کرده و آن داغ شدن بازار گوشی های دست دوم است.

به گفته وی، گوشی های پرچمدار وحتی میان رده وقتی نو هستند هر چقدر هم ارزان شوند باز در توان خرید افراد زیادی قرار نمی گیرند اما همان گوشی ها به صورت دست دوم ولی تمیز تا نصف قیمت به فروش می رسند و بازار گوشی های نو را کساد می کنند.

مثال هایی از کاهش قیمت برخی انواع گوشی های برند و پرفروش

گوشی اپل آیفون ۱۲ پرومکس ۲۵۶ مگابایتی قیمت ۳۹ میلیون تومان کاهش قیمت حدود ۱۲ درصد

گوشی سامسونگ ۲۰ اولترا قیمت ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت حدود ۱۹ درصد

گوشی سامسونگ گلکسی A۷۱ قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت حدود ۱۵ درصد

گوشی شیائومی نوت ۹ پرو قیمت ۷ میلیون تومان کاهش قیمت ۷ درصد

گوشی هوآوی میت ۳۰ پرو قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش قیمت ۱۷ درصد

گوشی نوکیا مدل ۵/۳ قیمت ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت ۳۰ درصد

بررسی ها نشان می دهد درصد کاهش قیمت ها در گوشی های پرچمدار قابل توجه تر است.

منبع: کاماپرس

ارسال نظر