|
کدخبر: 156840

رشد ۴۷ درصدی قیمت این محصول پرمصرف در بازار

بررسی نمودار متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در بهمن ماه امسال نسبت به ماه قبل حاکی است که خیار با ۴۷.۴ درصد رشد و گوجه فرنگی هم ۱۴.۵ درصد افت را ثبت کردند.

اصناف رشد ۴۷ درصدی قیمت این محصول پرمصرف در بازار

مرکز آمار تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور در بهمن ماه امسال را منتشر کرد.

بنابر این بررسی در گروه نان و غلات اقلام "شیرینی خشک" با ۶.۲ درصد و "رشته آش" با ٥.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در گروه فرآورده‌های گوشتی نیز اقلام مرغ ماشینی" با ٩.۶ درصد،"کنسرو ماهی تن" با ٤.٢ درصد و "گوشت گاو یا گوساله" با ٣.٥ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "روغن نباتی جامد" با ١٢.۴ درصد، "روغن مایع" با ٦.٦ درصد و "پنیر ایرانی پاستوریزه" با ٥.٣ درصد در انواع روغن و لبنیات را داشته‌اند.

موز با ٣٣ درصد، هندوانه با ٢٠.٣ درصد و پرتقال با ١٢.١ درصد افزایش قیمت در گروه میوه و خشکبار و در گروه صیفی جات بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با ٤۷.۴ درصد، بادمجان با ٣٧.٦ درصد و کدو سبز با ٣١.٧ درصد افزایش نسبت به ماه قبل داشتند. همچنین در این گروه قیمت اقلام "گوجه فرنگی با ١٤.٥ درصد و پیاز با ٨.٦ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل ثبت کردند.

علاوه براین در گروه قند و شکر بیشترین افزایش قیمت مربوط به قند با ۱۹.۲ درصد و شکر با ١٨.٧ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

گفتنی است روایت مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت ها در آذرماه ۹۹ حاکی است، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه « روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه « میوه و خشکبار » (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه « آشامیدنی‌ها» (نوشابه گازدار، آب میوه، چای خارجی بسته‌ای) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)،«پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالیانه در آذر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۷.۹ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٢ درصد برای دهک دهم ثبت شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر