|
کدخبر: 153827

قیمت سوسیس و کالباس ۲ برابر نرخ مرغ شد!

افزایش قیمت گوشت و مرغ هزینه تولید فرآورده های گوشتی را بالا برده است. به طوری که قیمت سوسیس و کالباس در بازار ۲ برابر قیمت گوشت و مرغ است.

اصناف قیمت سوسیس و کالباس ۲ برابر نرخ مرغ شد!

جایگاه فرآورده‌های گوشتی در سبد غذایی مردم در تمام کشورهای دنیا، جایگاه محکم و تثبیت شده‌ای است و این فرآورده‌ها با توجه به ماندگاری پایین گوشت و مرغ، در بسیاری از موارد جایگزین‌های مناسبی برای این مواد پروتئینی بوده‌اند. فراوری گوشت قرمز و مرغ این مواد پروتئینی ارزشمند را ضمن حفظ مواد مغذی به محصولات ماندگارتری تبدیل می‌کند و این فرایند برای تمام زنجیره تولید تا مصرف سوددهی خوبی دارد.

در ایران اگرچه به دلایلی جایگاه فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و همبرگر در سبد غذایی خانوارها به پررنگی و مستحکمی کشورهای اروپایی و آمریکایی نبوده اما در سال‌های اخیر شرکت‌های صنایع غذایی تلاش بسیاری کرده‌اند تا این جایگاه ارتقا یابد و از این مسیر نه‌تنها برای تولیدکنندگان گوشت و مرغ انگیزه بالاتری برای تولید ایجاد شود بلکه تغییر در فرهنگ غذای مردم بتواند قیمت بالای گوشت قرمز را نیز در بازار تعدیل کند. شرکت‌های زیادی در سال‌های اخیر با تولید فرآورده‌های گوشتی باکیفیت و متنوع توانسته‌اند بر مقاومتی که خانواده‌ها در برابر پذیرش این محصولات داشته‌اند، غلبه کنند و بخش وسیعی از خانواده‌ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنند.

آندره، میکائیلیان، کاله و سولیکو پیشکسوت‌ها و نامدارترین‌های این عرصه هستند اما تنها شرکت‌های فعال در این زمینه نیستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر رقیب در این عرصه زیاد شده و این رقابت بر ارتقای کیفیت محصولات به‌شدت تأثیرگذار بوده است. به اذعان فروشندگان، در ۲سال اخیر درصد تقاضا برای فرآورده‌های گوشتی افزایش چشمگیری داشته و افزایش تنوع، دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشته است. خریداران نیز با وسواس بیشتری خرید می‌کنند و اغلب به برند مورد اعتمادشان وفادارند. با این حال اخیرا افزایش قیمت این فرآورده برای بعضی مشتری‌های ثابت مشکل‌ساز بوده است. افزایش ۳۰درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی آماده یا نیمه‌آماده مثل کالباس و سوسیس، قیمت هر کیلوگرم از این محصولات را در سوپرمارکت‌ها تا نزدیکی‌۲۰۰هزار تومان بالا برده است. بسته‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰گرمی سوسیس یا کالباس در بعضی از برندهای مطرح به ۵۰ تا ۶۰هزار تومان رسیده و پرداخت هزینه‌های اینچنینی با توجه به محدودیت موارد استفاده این محصولات برای بیشتر خانواده‌ها به صرفه نیست.

رشد هزینه تولید؛ بیش از ۶۰درصد

رشد قیمت گوشت و مرغ هزینه تولید فرآورده‌های گوشتی را بالا برده است، اما تأثیر این افزایش قیمت در تغییر قیمت نهایی چقدر بوده است؟ رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی از رشد ۶۰درصدی هزینه‌های تولید این محصولات می‌گوید. جمال حسین‌زاده در تفکیک عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی فرآورده‌های گوشتی می‌گوید: گوشت مرغ به‌طور میانگین ۷۰درصد قیمت تمام‌شده محصولات را به‌خود اختصاص می‌دهد و امسال قیمت مرغ از هر کیلو ۱۲هزار تومان به ۲۲هزار تومان رسیده است، این یعنی ۴۵درصد افزایش قیمت که در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات ما تا ۳۲درصد تأثیر داشته است.

گوشت گوساله نیز از هر کیلو ۵۰هزار تومان به هر کیلو ۸۰هزار تومان رسیده است که ۶۰درصد افزایش قیمت با تأثیر ۶درصدی در قیمت تمام‌شده محصولات را به‌دنبال داشته اما افزایش قیمت بعضی از مواداولیه از گوشت و مرغ هم بیشتر بوده است. به‌عنوان مثال قیمت مواداولیه پرکننده شامل گلوتن و نشاسته نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد افزایش یافته و این مواد با سهم ۱۰درصدی در هزینه‌های تولید، به همین میزان در رشد قیمت تمام‌شده مؤثر بوده‌اند.

تبعات قیمت دلار

به‌نظر می‌رسد تولید سوسیس و کالباس با قیمت دلار ارتباط مستقیمی نداشته باشد، اما اینچنین نیست. به‌گفته رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی با افزایش قیمت دلار هزینه خرید مواداولیه وارداتی شامل اسید اسکوربیک، فسفات سدیم، نیتریت سدیم و... نسبت به سال قبل ۳برابر شده و این مواد با سهم ۳درصدی در هزینه تولید، موجب ۹درصد افزایش قیمت تمام‌شده محصولات بوده‌اند. هزینه‌های پرسنلی و سربار را نیز باید به این موارد افزود؛ افزایش ۳۰درصدی این هزینه‌ها نسبت به سال گذشته و سهم ۷درصدی در هزینه تولید، قیمت تمام‌شده را از این مسیر نیز ۲درصد افزایش داده و در نهایت هزینه بسته‌بندی هم ۲درصد در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات مؤثر بوده است.

جمع این موارد نشان می‌دهد هزینه تولید فرآورده‌های گوشتی تنها در طول امسال تا ۷۰درصد بالا رفته است. به‌گفته حسین‌زاده، در سال‌جاری گرایش مصرف‌کنندگان به سمت محصولات با درصد گوشت کمتر و محصولات تولید شده با گوشت مرغ افزایش چشمگیری داشته است. قیمت این محصولات کمتر از ۵۰درصد افزایش یافته و محصولات تولید شده با گوشت گوساله با درصد‌های بالای ۷۰، افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند.

منبع: رکنا

ارسال نظر