|
کدخبر: 152913

قیمت خیار به مرغ رسید!

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان دلایل تداوم گرانی و کمبود موز در بازار و همچنین نوسانات قیمت و افزایش نرخ خیار در بازار را تشریح کرد.

ناصر اطرج در خصوص نوسانات شدید قیمت موز در بازار، اظهار کرد: به دلیل عدم ثبت سفارش موز طی چند ماه گذشته، اکنون شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

وی افزود: صادرات سیب در قبال واردات موز، تنها از کشور هند است، در حالیکه موز از اکوادور، فیلیپین، آمریکای لاتین و... وارد کشور می شود که برای ثبت سفارش آن ناچار به خروج ارز هستیم، بنابراین به دلیل ثبت سفارش نشدن، اکنون واردات موز تنها از هند است.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با تاکید بر اینکه کم بودن محصول موز در بازار، موجب افزایش روزانه قیمت این محصول می شود، اظهار کرد: در حال حاضر موز با کیفیتِ کارتن بزرگ در تهران تا کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد و برای ورود به اصفهان باید بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان نرخ گذاری شود که این قیمت به طور قطع بقیه میوه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، به این دلیل موز کارتن بزرگ به اصفهان وارد نمی شود و تنها موز هندی در بازار عرضه می شود.

وی با بیان اینکه امروز موز خوب در اصفهان ۴۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است، گفت: این موز با افزایش ۱۵ درصدی با قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

به گفته اطرج، در حال حاضر موز ایرانی در میدان میوه و تره بار ۲۰ هزار تومان و بقیه موزها بین ۳۵ تا ۴۴ هزار تومان است، همچنین با قیمت های موجود، بار موز در بازار اصفهان کم است، از سوی دیگر میزان تقاضای مردم برای خرید کمتر شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا دولت ثبت سفارش موز را آغاز کرده و شاید تا ماه آینده قیمت موز کاهش یابد، گفت: به دلیل کم شدن ثبت سفارش موز، حتی با کاهش نرخ دلار نیز، قیمت این محصول کم نشد، از سوی دیگر باید توجه داشت که واردات موز تنها در دست ۴ یا ۵ نفر است.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان همچنین در خصوص نوسانات قیمت خیار در بازار، توضیح داد: چند هفته پیش در پی طوفان جیرفت برخی صیفی جات از جمله خیار، بادمجان و... از بین رفت و به طور معمول بعد از این شرایط و یا سرمازدگی رشد بوته های صیفی جات زمان بر است.

وی افزود: همچنین پیش از این مقدار زیادی واردات خیار از جیرفت و بندرعباس داشتیم که به دلیل شرایط آب و هوا ورود خیار در بازار قطع شد و امروز شاهد کاهش عرضه آن هستیم.

اطرج همچنین افزود: سال گذشته برخی کشاورزان به دلیل قیمت پایین خیار و ضرر، کشت این محصول را کمتر کردند، از سوی دیگر با سرد شدن هوا کشت خیار در گلخانه ها کمتر شد، اما با گرم شدن هوا شرایط تولید این محصول به روال عادی خود برمی گردد.

وی با بیان اینکه صادرات نیز مزید بر علت شده و موجب افزایش قیمت خیار شده است، گفت: در حال حاضر خیار یزد و ورامین صادر می شود که تمام این شرایط موجب افزایش قیمت خیار شده است.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان افزود: در حال حاضر قیمت خیار اصلاحی بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان، خیار گلخانه ای یا آبی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، خیار آلفای صحرایی بین ۱۲ تا ۱۰ هزار تومان است که در سطح عرضه، قیمت خیار ۲۱ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت گلخانه ها در کشور کاهش یافته است، توضیح داد: متاسفانه امسال هزینه تجهیزات گلخانه ها و گاز افزایش داشته که موجب کاهش سطح زیرکشت گلخانه ای شده است.

اطرج همچنین در خصوص قیمت بالای پرتقال در بازار، گفت: در بازار دو نمونه پرتقال شمال و جنوب موجود است که متاسفانه امسال ۸۰ درصد پرتقال شمال بر اثر سرمازدگی از بین رفت، همچنین پرتقال شمال برای شب عید توسط ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود که در این شرایط، بار مرکبات در شهرستان ها با قیمت بالایی عرضه می شود.

وی گفت: در حال حاضر پرتقال تامسون شمال در میدان میوه و تره بار اصفهان بین ۸ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی با پیش بینی وضعیت تامین پرتقال و سیب شب عید، اظهار کرد: دولت در حال خریداری سیب و پرتقال شب عید است که با قیمت تنظیم بازار عرضه می شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها