|
کدخبر: 144508 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

تغییر جدید بازار طلا طبیعی است

در عرض دو هفته گذشته، حجم تقاضا در بازار به نسبت افزایش یافت اما ظرف دو سه روز گذشه از این روند کاسته شد.

اصناف تغییر جدید بازار طلا طبیعی است

بازار طلا و جواهر به کدام سو حرکت می کند؟ آیا رویه کنونی مالیات گیری از کارگاه‌های ساخت طلا و جواهر اصولی است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

محمدولی

کاهش تقاضا طبیعی است

آیت محمدولی درباره آخرین وضعیت بازار طلا گفت: «در عرض دو هفته گذشته، حجم تقاضا در بازار به نسبت افزایش یافت اما ظرف دو سه روز گذشته از این روند کاسته شد. این روند طبیعی است چون نوسان باعث کاهش نسبی تقاضا می‌شود. باید منتظر ماند و دید که کف و اوج قیمت به کجا می‌رسد».

گفته می‌شود که بازار طلا و جواهر به احتمال زیاد تا آغاز سال جدید تغیر چندانی نخواهد داشت. این تحلیل تا چه حد صحیح است؟ رئیس اتحادیه طلا و جوهر در پاسخ این سوال گفت: «پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی ممکن نیست اما اگر ثبات بازار ارز حفظ شود بازار طلا هم باثبات خواهد ماند. ثبات این بازارها صرف‌نظر از قیمت، یک اتفاق مثبت است. امیدواریم که حداقل در چند ماه پایانی سال بازار باثباتی داشته باشیم».

مالیات گیری براساس متراژ عمومیت ندارد

به اعتقاد تولیدکنندگان مصنوعات طلا و جواهر؛ متراژ واحد تولیدی و تعداد نیروها نمی‌تواند معیار خوبی برای مالیات گیری از این قبیل کارگاه‌ها و کارخانجات باشد. آیت محمدولی در این باره تصریح کرد: «بعضی ممیزان مالیاتی ممکن است این دو معیار (متراژ و تعداد نیرو) را ملاک قرار دهند ولی عمومیت ندارد. اکثر ممیزان از این رویه پیروی نمی‌کنند و ظاهر واحد را ملاک قرار نمی‌دهند. سازمان امور مالیاتی به ویژه در چند سال اخیر دنبال شفاف‌سازی هرچه بیشتر صنایع مختلف بوده است. طبیعی است که اهالی صنعت باید مالیات قانونی خود را پرداخت کنند اما شیوه محاسبه باید درست و به‌حق باشد. ممکن است تعدادی از فعالان صنفی، فرار مالیاتی داشته باشند اما تعداد آنها بسیار اندک است. به خصوص حجم فرار مالیاتی در صنوف بسیار اندک است».

طرحی که به تعویق افتاد

وی همچنین گفت: «به واسطه محبت دولت و دولت قرار شد که مالیات ارزش افزوده حذف شود اما اجرای این موضوع مهم هر سال به تعویق می افتد زیرا قرار بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. شنیده ها حاکی از آن است که مجلس لایحه پیشنهادی دولت در این باره را پذیرفته است اما آن را به سال ۱۴۰۰ موکول کرده است. امیدواریم این موضوع هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد و بار سنگین معضل ارزش افزوده کم شود».

طلای خام نخرید

بسیاری بر این اعتقاد هستند که خرید جواهر در مقایسه با طلای خام، سرمایه‌گذاری سودآورتری است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این رابطه اظهار داشت: «به عنوان یک اصل کلی و طبق تجربه می‌توان گفت که خرید مصنوعات طلا ضرر چندانی ندارد و می‌تواند اندوخته خانواده باشد. بنابراین خرید مصنوعات طلا و جواهر منطقی‌تر و مطمئن‌تر است و از آنها می خواهیم به طلای خام ورود پیدا نکنند».

معامله اینترنتی نکنید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین در ارتباط با خرید و فروش اینترنتی طلا و جواهر گفت: «هنوز زیرساخت لازم برای خرید و فروش اینترنتی این فلز خاص و مهم وجود ندارد. پیشنهاد داده ایم که چارچوب و آئین‌نامه‌ای برای معامله طلا در فضای مجازی تدوین شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند. دست‌اندرکاران مختلف این حوزه یعنی سازمان صمت، خود اتحادیه و اتاق اصناف می‌توانند در تعامل و هماهنگی با یکدیگر این آیین‌نامه را تهیه کنند. تا آن زمان به مردم توصیه می‌شود از خریدوفروش طلا و جواهر در فضای مجازی خودداری کنند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها