|
کدخبر: 143400

اقدامی برای ایجاد آشفتگی در بازار تخم مرغ

بر اساس گزارش ها قیمت هر شانه تخم مرغ معادل یارانه هر نفر شده است که این امر موجب تنگ تر شدن سفره های معیشتی مردم می شود.

اصناف اقدامی برای ایجاد آشفتگی در بازار تخم مرغ

بی تدبیری و ضعف مدیریت رمز گران شدن کالا های اساسی است، روزی شاهد گران شدن کره و محصولات لبنی و روزی دیگر نظاره گر افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت هستیم. بر همین اساس دیروز رسانه‌ها خبر از افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۴۵ هزار تومان دادند. هر چند این قیمت نیز قاعده خاصی ندارد و بعضی از فروشگاه های اینترنتی و تخم مرغ را تا شانه ای ۶۵ هزار تومان عرضه می کنند. گزارشی میدانی از قیمت هر شانه تخم‌مرغ بین ۴۳ تا ۴۹ هزار تومان خبر می دهد.

ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران گفت در گفتگو با رسانه ها: قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ هم‌اکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است اما پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی بر توزیع تخم‌مرغ با نرخ مصوب همچنان اصرار می‌ورزند و در مقابل قرار است ۱۰۰ درصد نهاده دامی را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند.

سخنگوی اتحادیه سراسری مرغداران میهن، با انتقاد از بالا بودن قیمت نهاده‌های تولید گفت: قیمت کنونی متیونین از ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و مکمل به ۳۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت کارتن و شانه لحظه‌ای افزایش می‌یابد و گفتنی است قیمت نهاده‌هایی که شامل سهمیه نیست، لحظه‌ای افزایش می‌‎یابد که در نرخ تمام‌شده تولید اثرگذار است.

این در حالی است که مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در نشست خبری کنفرانسی یکم دی ماه گفت: دو میلیون تن نهاده تا کنون تولید شده و ۲.۵ میلیون تن هم خریداری گردیده و طبق برنامه قرار است تا پایان سال این رقم به ۳ میلیون تن برسد.

به گفته این مقام مسئول، محموله‌ها از اول آذر وارد کشور شده و تا دی و بهمن ماه ورود آنها ادامه خواهد داشت و همچنین طی دو ماه گذشته ۱۰۰ درصد نیاز داخل به خوراک دام و طیور تأمین شده و تا پایان سال هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود نخواهد داشت.

ریشه گرانی تخم مرغ

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: تولید تخم‌مرغ بیش از نیاز در کشور وجود دارد و تنها دلالی و واسطه‌گری باعث بالا رفتن قیمت شده است.

در صورتی این حرف زده می شود که ناصر نبی پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در شهریور ماه سال جاری گفته بود: اگر دولت در تامین خوراک دام و طیور راهکار اساسی درنظر نگیرد، تخم‌مرغ به کیلویی ۲۳ هزار تومان و هر شانه ۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید و این امر در روز های گذشته به وقوع پیوست.

ترفندی برای گرانتر کردن تخم مرغ

اخیرا پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرده است تمام تولید کننده های تخم مرغ موظف به بسته بندی می شوند. این امر در این وضعیت اشفته بازار این محصول می تواند به افزایش قیمت دامن بزند.

با این اجبار حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت تخم مرغ بابت هزینه بسته بندی از جیب مصرف کننده نهایی پرداخت میشود و با هدر رفتن منابع ملی زباله بیشتری برای کارتن و نایلون بسته بندی تولید خواهد شد.

سخن پایانی

با توجه به وضعیت معیشتی مردم، تنگ شدن سفره های مردم و محسوب شدن تخم مرغ به عنوان یک کالای اساسی برای طبقات متفاوت جامعه، سفره های معیشتی مردم خالی تر می شود. قانون گذاران نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت ها مانع ملزم کردن تولیدی ها برای بسته بندی تخم مرغ شوند. گزارش ها نیز حاکی از عدم تامین نهاده‌های دامی از سوی دولت و با قیمت مصوب هستند که این امر تبدیل به معضلی برای تولیدکننده‌ها و در نهایت افزایش قیمت مواد غذایی برای مصرف‌کننده شده است. به نظر می‌رسد دولت از سیاست‌های اشتباهی برای تامین نهاده‌های دامی تولیدکننده‌ها تبعیت می‌کند، چرا که این موضوع ماه‌هاست در کشور مطرح است و نه‌تنها رفع نشده، بلکه تشدید نیز شده است.

منبع: تابناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها