|
کدخبر: 142963 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی:

قیمت مرغ ۴۰ درصد کاهش یافت

قیمت مرغ در بازار در مقایسه با ابتدای اذرماه حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

اصناف قیمت مرغ ۴۰ درصد کاهش یافت

مرغداران از کیفیت پائین نهاده دامی ناراضی هستند. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع و نیز اطلاع از آخرین وضعیت قیمت‌ها با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمدعلی_کمالی_سروستانی

نهاده دونرخی نه تنها باعث ایجاد بازار سیاه و رانت می‌شود بلکه کیفیت نهاده را به شدت کاهش می‌دهد. بسیاری از مرغداران از کیفیت پایین نهاده ناراضی هستند. دولت هر کیلو کنجاله سویا را به قیمت ۳۲۰۰ تومان در سامانه بازارگاه عرضه می‌کنند اما قیمت آن در بازار حدود ۱۴ هزار تومان رسیده است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: اختلاف قیمتی بسیار زیاد بین نهاده دولتی و نهاده بازار آزاد به خصوص در مورد کنجاله سویا باعث شده است که حجم نهاده بی‌کیفیت در بازار زیاد شود. طبیعی است که در این شرایط احتمال تقلب و تخلف بسیار زیاد است. متاسفانه تعداد تخلفات زیاد است. مواد زائد و خطرناکی مثل خرده چوب و حتی ماسه، کلوخ و سنگ به سویا افزوده است. این موضوع ضرر زیادی به مرغداران زده است.

کمالی سروستانی در ادامه افزود: «تاخیر در ترخیص محصول به واسطه تعلل در اختصاص ارز و انجام رویه‌های اداری هم به نوبه خود باعث رسوب نهاده در کشتی‌ها، انبارها و گمرکات باعث می‌شود. بخشی از نهاده به ضایعات تبدیل شود. به‌این‌ترتیب کیفیت از دست می‌رود؛ برای مثال کنجاله سویا به جای آنکه حدود ۴۰ درصد پروتئین داشته باشد بین ۲۰ تا ۲۲ درصد پروتئین دارد. خوراک بی‌‌کیفیت باعث می‌شود که تعادل جیره از دست برود، مرغ رشد کافی نداشته یا تلفات داشته باشیم. متاسفانه در چند وقت اخیر از این اتفاقات، زیاد افتاده است. این اتفاق هم در مورد نهاده دولتی و هم آزاد، رخ داده است».

قیمت مرغ در بازار ۲۶ هزار تومان است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در ارتباط با آخرین وضعیت قیمت گفت: «قیمت مصوب همچنان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت خرده‌فروشی هم بسیار کاهش یافته و از ۴۰ به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت مرغ از ابتدای سال تاکنون ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است. نمی‌توان گفت که مرغداران از وضعیت قیمت راضی هستند. آنها در این چند ماه عملاً به قیمتی کمتری از قیمت کارگروه تنظیم بازار فروش داشته‌اند. با اطمینان می‌توان گفت که در حال حاضر و در این شرایط، تولید هر کیلو گوشت مرغ حداقل نزدیک به ۱۷ هزار تومان برای مرغدار هزینه دارد بنابراین باید قیمت رسمی آن برای مصرف‌کننده ۲۶ هزار تومان باشد».

بعید است کاهش تولید داشته باشیم

لازم به ذکر است که ستاد تنظیم بازار در آخرین نرخنامه خود (مهرماه ۹۹) قیمت مرغ زنده را حداکثر ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده است. بسیاری از فعالان صنعت پرورش مرغ بر این اعتقاد هستند که در سال پیش رو شاهد کاهش تولید خواهیم بود. سروستانی در این باره تصریح کرد: «در شرایطی که هزینه‌های خانوار به واسطه تورم کاهش یافته است قدرت خرید هم کاهش می‌یابد. با این حال می‌توان گفت که مرغ همچنان یکی از باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین منابع پروتئینی مردم است و مردم علی‌رغم تورم سعی خواهند کرد سرانه مصرف مرغ را حفظ کنند. بنابراین فکر نمی‌کنم شاهد کاهش تولید و مصرف مرغ باشیم. البته این امر مشروط به آن است که نهاده موردنیاز مرغداران تامین شود چون در غیر این صورت قیمت‌ها بالا می‌رود و روی آمار مصرف تاثیر می‌گذارد. اگر نهاده تامین شود بازار مرغ در حاشیه حداقل سود، خود را تنظیم خواهد کرد».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در ارتباط با آخرین وضعیت تامین نهاده در سامانه بازارگاه گفت: «در سه هفته اخیر عملکرد بازارگاه بهبود پیدا کرده و توانسته است بخش زیادی از نهاده دولتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. نرخ تامین قبلا حدود ۴۰ درصد بود اما این عدد اکنون به مراتب افزایش یافته است».

 

  • ناشناس ارسالی در

    اگه همینجور پیش بره میارن در خونه قسطی تحویل میدن عجب مملکتی شده قیمت تخم مرغ را نمی تونن کنترل کنن اونوقت انتظار دارن بتونن از دانشمندان مملکت محافظت کنن ادم واقعا متاثر مبشه

  • ناشناس ارسالی در

    شما کمک معشیتی100هزارتومان دولت قول داده بحساب خانوارم واریز نشده واریز کنید احت یاج داریم حقوق ثابت ندارم درامد نداشتم ا قای مسعول

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها