|
کدخبر: 142775

رشد اتحادیه رایانه علی رغم آغازی سخت

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران

۱۵ ماه از آغاز به کار هیات‌مدیره جدید اتحادیه فناوران یارانه می‌گذرد. در این مدت فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشتیم. طبق قول قبلی لازم است درباره مهم‌ترین وقایع رخ داده و البته عملکرد هیات‌مدیره جدید، به اختصار گزارشی ارائه کرد. در مطلب حاضر مهم‌ترین تغییرات و اقداماتی که در رویه‌های کاری اعمال شد بیان می‌شود. در مطلب بعدی رئوس اتفاقات مهمی که در حوزه صنف رخ داد و شیوه واکنش صنف به آنها بررسی می‌شود.

محمدرضا+فرجی

در دوره شیوع کرونا، اعضاء صنف ما علاوه بر مشکلات ناشی از شیوع کرونا با معضلات دیگری مواجه بود.کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه آن رونق کالای دست‌دوم و تقلبی در بازارهای زیرزمینی. پرداخت مالیات در شرایط بحرانی، رونق کسب و کارهای اینترنتی بدون پروانه کسب، عدم اختصاص ارز نیمایی به کالاهای‌ای تی، موانع پیش روی ثبت سفارش و... از جمله مشکلات دیگر ماست. می‌توان گفت که تا حدی موفق به حل مشکلات شدیم. حتی‌المقدور سعی کردیم درب اتحادیه را گشوده نگه داریم تا راه‌حل‌ها را بشنویم و وارد عمل شویم.

راه‌اندازی سیستم اتوماسیون، ساماندهی بازرسی‌ها، اتخاذ اقدامات لازم به منظور بهبود شرایط مالی و... از جمله دستاوردهای صنف است. برخلاف سال‌های گذشته همه اعضا با بخش بازرسی ارتباط مستقیم و مستمر داشتند و برای گزارش تخلفات صنفی واحدهای بدون جواز، نیازی به مراجعه حضوری نبود. این تدبیر به ویژه در زمان ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی، موجب دلگرمی واحدها شد. فرآیند باز‌رسی به روز و لحظه‌ای شده و دیگر پرونده‌های معوقه به ۱۵۰ مورد نمی‌رسد.

۸۸۶ بازرسی داشتیم، ۱۷۵ جهت اعلام پلمب، ۶۱ واحد جهت جلوگیری از پلمب و ۱۸ واحد جهت فک پلمب به پایگاه‌های اماکن معرفی شد. حتی‌المقدور سعی کردیم بازه صدور پروانه کسب مجوز را به حداقل برسانیم. درحال‌حاضر متقاضی در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند تقریباً در عرض ۱۵ روز مجوز خود را کسب کند. برگزاری کمیسیون فنی به صورت آنلاین به تحقق این هدف کمک کرد. این کار برای نخستین بار توسط اتحادیه در سطح اصناف شکل گرفت.

هنگامی‌که اتحادیه تحویل ما شد، حدود ۹۰۰ پرونده تحت عنوان در دست اقدام تشکیل شده بود. بدیهی است که تعیین تکلیف این تعداد پرونده بسیار زمانبر خواهد بود. علی‌رغم مشکلات بسیار، در این مدت ۳۱۵ مورد پرونده تشکیل شد. ۱۶۴ عدد پروانه کسب صادر شد، ۸۳ مورد تمدید جواز صورت گرفت و ۹ مورد به دلایل مختلف خواهان تعویض پروانه کسب خود شدند و ۱۶۵ مورد ابطال پروانه قدیمی رخ داد. در زمینه شکایت، ۱۰۵۶ شکایت ثبت شد. از این تعداد ۹۱۶ مورد پرونده مختومه شد یا به رضایت شاکی منجر شد. ۱۴۰ پرونده همچنان در دست پیگیری است.

حجم کار این کمیسیون بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بوده است. علت هم واضح است: افزایش ناگهانی قیمت ارز، عدم تخصیص ارز، عدم ترخیص کالا، عدم واردات کالا، کمبود کالا و … قیمت محصولات IT را با افزایش چشمگیری مواجه کرد. گرانی دستگاه‌های نو باعث شد که نیاز مصرف‌کنندگان به تعمیرات به مراتب افزایش یابد. بدیهی است که هرچه تعداد مراجعات افزایش یابد حجم نارضایتی‌های منطقی و غیرمنطقی افزایش می‌یابد. بدیهی است که آمار شکایات، به معنای تخلف بیشتر واحدها نیست.

پیرامون خدمات پس از فروش، هیات‌مدیره جدید طبق توافقی که با سازمان حمایت از مصرف‌کننده داشت به بررسی اجمالی پرونده‌های گارانتی پرداختند و متوجه شدند در دوره قبلی، ۱۱ مورد مجوز گارانتی تعویض توسط اتحادیه صادر شده که صاحبان این مجوزها، پروانه کسب خود را در رسته فروش دریافت کرده بودند! مجوزهای مزبور در نخستین اقدام باطل شد. همچنین نظر با تعدد شکایات ثبت شده از یکی از شرکت‌هایی که در دوره قبل موفق به اخذ جواز گارانتی شده بود، بررسی‌های لازم به عمل آمد و متوجه شدیم که این شرکت کالای تقلبی را با گارانتی به ظاهر معتبر در بازار عرضه می‌کرده است. بدیهی است که فوراً مجوز این شرکت را باطل کردیم. بعد از بازبینی دقیق پرونده گارانتی تمام واحدهای صنفی، متوجه شدیم که مدارک خیلی از پرونده‌ها ناقص است. نامه‌نگاری کردیم؛ برخی به سرعت پرونده خود را تکمیل کردند و بعضی هم اقدامی انجام ندادند. طبیعی است که نام دسته دوم از سایت اتحادیه حذف شد تا مصرف‌کننده کالای خود را در به دستان ناامن نسپارد.

در گام بعدی، سازمان حمایت ارزیابی اولیه همه شرکت‌های متقاضی جواز گارانتی را به این اتحادیه سپرد زیرا سازمان‌های مرتبط با سازمان استاندارد بالطبع متخصص ارزیابی واحدها بر اساس معیارهای ایزو می‌باشند. در این میان تنها اتحادیه است که می‌تواند به صورت دقیق، نوع پشتیبانی، سطح تخصص تعمیرکاران و ساختار فنی آنها را بررسی کند.

نویسنده: محمدرضا فرجی تهرانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها