|
کدخبر: 129269

برنج خارجی با افزایش قیمت مواجه شد + جزییات

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: متاسفانه میزان واردات برنج نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش یافت.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش ۴۸ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته قبل از دوره ممنوعیت به طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور می‌شد.

او افزود: بنابر آمار در پنج ماهه نخست سال، قبل از دوره ممنوعیت باید یک‌میلیون تن برنج وارد کشور می‌شد که متاسفانه امسال نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش واردات داشته‌ایم.

نرخ هر کیلو برنج خارجی به ۲۵ هزار تومان رسید

کشاورز با بیان اینکه امسال ۵۰ درصد نسبت به برنامه واردات عقب هستیم، گفت: با توجه به اختصاص گروه کالا از یک به ۲ و تخصیص ارز نیما، قیمت برنج هندی از ۱۶ به ۲۲ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۵ به ۲۶ هزار تومان افزایش یافت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با وجود آنکه بانک مرکزی همچنان بر تخصیص ارز نیما اصرار دارد، از این رو به سبب تاخیر در تخصیص ارز با مشکل کمبود عرضه و نوسانات قیمت رو به رو هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۰۰ هزار تن برنج در بلاتکلیفی تخصیص ارز به سر می‌برند، افزود: با وجود کمبود عرضه برنج خارجی انتظار می‌رود که وزیر جدید صمت حامی تجارت باشد و بانک مرکزی به تخصیص ارز توجه بیشتری داشته باشد، چرا که اقشار آسیب پذیر به دنبال برنج ارزان قیمت هستند. هرچند دولت برنامه‌هایی برای تامین برنج اقشار آسیب پذیر دارد، اما مشکل تخصیص ارز همچنان به قوت خود باقی است.

مصرف ماهیانه ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی در کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان با بیان اینکه ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر دولت تمهیداتی برای افزایش تخصیص ارز بیندیشد تا واردکنندگان هزینه انبارداری ندهند و بلافاصله برنج‌های خود را ترخیص کنند، کمبود عرضه باعث گرانی و گران فروشی نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر