|
کدخبر: 121867

نقش مافیا در تعیین قیمت کره

مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت هر کیلو کره وارداتی را ۳.۸ دلار اعلام کرد و گفت: قیمت کره داخلی به مراتب پایین تر از این نرخ است.

اصناف نقش مافیا در تعیین قیمت کره

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه خوداتکایی کره در داخل کشور دست یافتنی است، اظهار کرد: کارخانه‌های شیرخشک روزانه ۵ هزار تن و سالیانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن شیرخام را خریداری و تبدیل به شیرخشک می کنند که چربی آن بیش از ۷۰ هزار تن است.

خودکفایی در تولید کره شدنی است

او افزود: با توجه به واردات بی رویه کره با ارز دولتی و لطمه به دامدار و تولید داخل این امکان وجود دارد که چربی حاصل از تولید شیرخشک را به کره تبدیل کرد.

سلطانی ادامه داد: در ۲ هفته گذشته به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که اگر مابه التفاوت قیمت ارز را در اختیار ما بگذارند،کره مجانی می دهیم که با موافقت پیشنهاد ما، قیمت کره داخلی به مراتب ارزانتر وارداتی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا ۲ سال گذشته قیمت هر کیلو کره وارداتی ۳.۳ تا ۳.۸ دلار بوده است، گفت: این در حالی است که بنابر آمار به ازای هر کیلو کره وارداتی ۶ دلار پرداخت کردند که این موضوع جای تامل دارد چرا که محاسبه قیمت هر کیلو کره بر مبنای قیمت ۳.۳ دلار با نرخ ارز آزاد ۸۵ هزار تومان و ارز نیما ۶۹ تا ۷۰ هزار تومان است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه‌ جلوگیری از واردات بی رویه کره از سودجویی واردات چی ها می کاهد، بیان کرد: با وجود آنکه امکان عرضه کره داخلی کمتر از نرخ وارداتی در داخل وجود دارد، نیازی به خروج ارز از کشور نیست.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، گفت: اگر مبنای محاسبه چربی را ۳.۲ درصد در نظر بگیریم، امکان تامین کره مورد نیاز در داخل وجود دارد، ضمن آنکه درصد چربی دام‌های صنعتی با اصلاح تغذیه افزایش می‌یابد.

سلطانی با بیان اینکه ۳۰ درصد ظرفیت دامپروری‌های کشور خالی است، گفت: با افزایش تولید شیرخام به مرز ۱۵ تا ۱۶ هزار تن، خودکفایی کره در داخل و تامین نیاز صنایع شکلات سازی، شیرینی و صنایع لبنی به سهولت دست یافتنی است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: بنابر آمار، سرانه مصرف کره در داخل کشور ۴۰ تا ۴۵ هزار تن بیشتر نیست که متوسط واردات طی سال‌های اخیر به کمتر از ۴۰ هزار تن رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها