|
کدخبر: 113748

۱۰۰ هزار تن برنج در آستانه فاسد شدن!

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: همچنان ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی مربوط به سال ۹۸ در انتظار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

اصناف ۱۰۰ هزار تن برنج در آستانه فاسد شدن!

«مسیح کشاورز» افزود: بانک مرکزی جهت تخصیص ارز نیمایی برای برنج رسوبی سال ۹۸ در گمرکات که باید امسال به این محموله ها ارز اختصاص می داد متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده و هنوز ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرکات وجود دارد که متاثر از گرما در حال از بین رفتن است.

وی اظهارداشت: دی ماه سال گذشته دوره ممنوعیت واردات برنج به اتمام رسید و این قضیه با انتقال شرح وظایف از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت مصادف شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: طبق معمول واردکنندگان کالای خود را به بنادر کشور وارد و پس از تخصیص ارز محموله های خودرا ترخیص و به بازار عرضه می کردند.

وی افزود: متاسفانه در آن مقطع بانک مرکزی و وزارت صمت در خصوص عملکرد ارزی اختلاف داشتند و این قضیه زمان برد و نتوانستند به نتیجه برسند.

کشاورز تصریح کرد: در این فاصله وزارت صمت، بانک های عامل و گمرک پس از انجام هماهنگی های لازم به وارد کنندگان اعلام کردند می توانید ترخیص کالا را بصورت درصدی انجام دهید که هم بازار جبران شود و به آرامش برسد و هم کالا در گمرکات و بنادر رسوب نکند.

وی ادامه داد: این قضیه از بهمن ماه سال ۹۸ آغاز شد و تا فروردین ماه سال ۹۹ به طول انجامید یعنی قبل از تغییر گروه کالایی که در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: تغییر گروه کالایی یک استراتژی کشوری بود به جهت مشکلاتی که در بحث تامین ارز وجود داشت.

وی افزود: ترخیص کالا بصورت درصدی به امید اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان برنج اختصاص دهند کالا به قیمت تمام شده بر آورد و به بازار مصرف عرضه شد، این حاصل سال ها اعتمادواردکنندگان برنج به دولت بود.

کشاورز تصریح کرد: پس از این قضیه هرچه به سمت جلو رفتیم دیدیم که مسئولان پاسخگو نیستندو شش ماه گذشته هیچ اعتنایی به این موضوع ندارند و می گویند ارز برنج های وارداتی باید به شکل نیمایی باشد.

وی بیان داشت: نخستین آسیب بعد از ضرر وزیان به وارد کنندگان، سلب اعتماداز بانک مرکزی است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: بانک مرکزی خیلی از مسائل را وتو و عامل خیلی از بحران هاست از اینرو ضرورت دارد ترمز بانک مرکزی با این رویکرد کشیده شود.

 

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها