|
کدخبر: 111892

توصیه هایی برای خرید جهزیه با کمترین قیمت

اولین روز از ماه ذی‌الحجه به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه(س) روز ازدواج نام گذاری شده است. متاهل شدن، اتفاقی است که با تصمیم‌گیری درست و اصولی به خوشبختی دختر و پسرها ختم خواهد شد.

اصناف توصیه هایی برای خرید جهزیه با کمترین قیمت

وام ازدواج امسال مبلغ ۵۰ میلیون تومان شده، یعنی هر تازه عروس و دامادی برای شروع زندگی علی‌الحساب ۱۰۰ میلیون تومان دارد. البته اگر شرایط دریافتش را داشته باشند و بتوانند وصول کنند و از همه مهم‌تر، بتوانند قسط‌هایش را پرداخت کنند! با این قیمت‌هایی که هرروز بالاتر می‌رود، قطعا ضربان قلب دختران و پسران دم‌بخت هم بالا و پایین می‌رود و پدران و مادران‌شان هم از سوی دیگر دلهره می‌گیرند. برای همین که دلهره عروس و دامادهای آینده و والدین‌شان را کمی کمتر کنیم و همچنین باعث تعجب کهنه عروس و دامادها شویم تا قیمت‌های جدید دست‌شان بیاید، تصمیم گرفتیم امروز که روز ازدواج است، به طور سرانگشتی حساب کنیم ببینیم آیا می‌توان با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج، وسایل مورد نیاز و ضروری برای شروع یک زندگی را تهیه کرد یا نه؟ همچنین به آن دختر و پسرهایی که این روزها در کوران خرید جهیزیه هستند، توصیه‌هایی می کنیم تا این خان از زندگی مشترک را هم به سلامت پشت سر بگذارند و وارد مراحل بعدی شوند.

 بی‌خیال مد شوید و سبک‌زندگی‌تان را مشخص کنید

آیا می‌دانید که یک دختر و پسر امروزی برای شروع فرایند خرید جهیزیه و انجام اصولی آن، چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند؟

این روزها معمولا همه از اینترنت کمک می‌گیرند و «چک لیست» بلندبالایی را براساس آن تنظیم می‌کنند. از تخت و کمد گرفته تا تخم‌مرغ آب‌پزکن و دو دست کله‌پاچه روبان زده‌شده در فریزر و ست سوزن‌نخ‌کن، اما نظر کارشناسان این است که الان وقت این کارها نیست و زوج باید این فهرست را با اندازه جیب و سبک‌ زندگی خودشان تهیه کنند و کاری به کار این فهرست‌های حاضر و آماده نداشته باشند. پس با هم مرور کنیم یک دختر و پسر امروزی برای شروع فرایند خرید جهیزیه چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند تا هم بتوانند به مبلغ وام ازدواج‌شان (به شرط دریافت) اتکا کنند و هم خیلی از پس‌اندازشان مایه نگذارند.

طبیعی است بخشی از مبلغ وام ازدواج و هر مبلغی که زوج از قبل پس‌انداز کرده‌اند باید برای خرج‌های دیگری مانند رهن خانه، برگزاری مراسم، خرید حلقه و طلاجات و... هزینه شود. طوری که ممکن است اصلا چیزی در حساب‌تان برای خرید وسایل خانه نماند! ولی در این روزهایی که برگزاری مراسم محدودیت دارد، چه بهتر که از فرصت استفاده و یکی از سنگین‌ترین مخارج ازدواج یعنی برگزاری جشن را حذف کنید یا به صورت ساده‌تر به بعد از پایان همه‌گیری کرونا موکول کنید. همین حذف مراسم، باعث می‌شود هزینه‌هایی مانند سالن، شام، پذیرایی، آتلیه، تزیین ماشین، لباس عروس، سرویس طلا و حتی دسته‌گل هم یا حذف یا تعدیل شود. پس از این دوران نهایت استفاده مثبت را ببرید!

 فهرست بنویسید و دسته‌بندی کنید

برای تهیه فهرست جهیزیه، از دیگران که در این زمینه تجربه دارند کمک بگیرید، اما در نهایت باید با توجه به شرایط خودتان فهرست کنید. اولویت را بر خرید مهم ترین وسایل و موارد بزرگ‌تر مثل یخچال، فریزر و سرویس خواب قرار بدهید و تا جایی که می‌توانید این فهرست خالی از هر مورد غیرضروری دیگر باشد. یکی از مزیت‌های خرید وسایل بزرگ‌تر در اول کار این است که هماهنگی وسایل کوچک‌تر با اقلام بزرگ‌تر راحت‌تر است. مثلا اگر تلویزیون شما نقره‌ای است، خرید فرش یا موکتی که از نظر زیبایی‌شناسی با آن هماهنگ شود ساده‌تر می‌شود و به دنبال آن خرید مبل و میز و ساعت دیواری و... هرچند اگر همرنگ نباشند هم آسمان به زمین نمی‌آید! سپس نوبت به دسته‌بندی می‌رسد. فهرست تهیه شده را به وسایل تزیینی، لوازم برقی، ظروف آشپزخانه‌ای، وسایل چوبی، خواب و... طبقه‌بندی کنید.

 حساب جیب‌تان را داشته باشید

از همان ابتدا نسبت به بودجه و توان مالی خود رو راست باشید تا برنامه‌ریزی درست و کارآمدتری داشته باشید. این چیزها دیگر تعارف‌بردار نیست. اگر قرار باشد همین اول کار به خاطر حرف مردم یا کلاس گذاشتن یا سربلندی جلوی جاری و باجناق، بی‌حساب و کتاب خرج کنید، مطمئن باشید که در ادامه زندگی حتما به مشکل خواهید خورد و بدتر آبروریزی خواهدشد! این سبک و سنگین کردن بودجه در هر مرحله از خرید، تمرین خوبی برای مدیریت و صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده است. توصیه می‌شود اقلام ضروری را با کیفیت بالا‌تر تهیه کنید و تهیه بقیه ریزه‌کاری‌ها را به زمانی دیگر موکول کنید که پولش را دارید. اما اگر بخواهید تمام وسایل را با کیفیت پایین و قیمت ارزان تهیه کنید، بعد از زمان کوتاهی باید برای تعمیر یا خرید مجدد آن هزینه کنید و این اصلا صرفه اقتصادی ندارد. چهار قلم جنس واجب ولی باکیفیت، به مراتب بهتر از چهل قلم جنس غیرضروری و بی‌کیفیت است.

 سبک زندگی‌تان را مشخص کنید

با این روش به‌راحتی می‌توانید لوازمی را که فعلا ضروری نیستند شناسایی و از فهرست خریدتان حذف کنید. مثلا در صورت شاغل‌بودن خانم، برخی لوازم برقی سرعتی مثل پلوپز و زودپز از گزینه‌های ضروری است، در غیر این صورت خیر. با کوچک‌تر شدن خانه‌ها و تغییراتی که در فرهنگ دید و بازدید ایجاد شده است، احتمالا تا چند سال اول زندگی مهمانی‌های بزرگی نخواهید داشت، پس لازم نیست چندین دست ظروف پذیرایی و سرویس‌های غذاخوری مختلف تهیه کنید.

 همراهی با مد روز ممنوع!

برای انتخاب هر وسیله از نمونه‌های ساده با رنگ خنثی استفاده بکنید تا با توجه به گرانی و عدم امکان خرید و تعویض آن، به این زودی‌ها دلزده نشوید. برای انتخاب رنگ علاوه بر سلیقه و علاقه شخصی، به سبک و محل زندگی، وضعیت آب‌وهوا و حتی آلودگی محیط هم توجه کنید. مثلا خرید مبلمان سفید و فرش با رنگ خیلی روشن برای آن‌هایی که عادت به رفت‌و‌آمد و مهمانی‌ دارند انتخاب خوبی نخواهد بود. بهتر است به عنوان شهروند متمدن و امروزی ساده‌زیستی و دوری از چشم و هم چشمی‌ها را اساس سبک زندگی‌تان قرار بدهید. از نظر کارکردی هم اجناسی بخرید که عملکرد گسترده‌تری دارند. مثلا یک آرامپز که پلوپز و بخارپز هم هست، ارجحیت دارد بر سه دستگاهی که هرکدام فقط یک‌جور پختن از پس‌شان برمی‌آید!

 کم بخرید ولی خوب بخرید

احتمالا هنوز نمی‌دانید قرار است در چه خانه‌ای و با چه اندازه‌ای زندگی کنید، پس کم خرید کنید و برخی وسایل مانند چوبی‌ها را بعد از انتخاب و قطعی‌شدن خانه بخرید. در صورت مستاجر بودن، مدت اقامت‌تان هم در این خانه کوتاه است، پس وسایلی را بخرید که با هر اسباب‌کشی به دردسر نیفتید. در این صورت مثلا پیشنهاد می‌شود هزینه زیادی برای پرده نکنید و از پارچه‌های ارزان‌تر برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کنید. همچنین فرش بزرگ و موکت کف، ویترین و بوفه، مبل‌هایی با اندازه بزرگ و تعداد زیاد و میز ناهارخوری چندین نفره. در عوض همان اجناس اولیه کوچک را از جنس خوبی بخرید که هم در اسباب‌کشی خراب نشود و هم در خانه‌های بزرگ‌تر بعدی قابل استفاده باشند، به امید خدا.

 ۲ نفری خرید کنید

از آن‌جا که قراراست این وسایل مورد استفاده مشترک شخص عروس و داماد باشد، بهتر است خودتان با هم نسبت به خرید لوازم اقدام کنید. اگر هرکدام از شما فرصت کافی برای همراهی در خرید ندارید، می‌توانید از مزایای خرید اینترنتی در انتخاب محصولات مورد علاقه‌تان، به‌ویژه در این روزهایی که توصیه به بیرون نرفتن می‌شود، استفاده کنید. قرار نیست بعد از رفتن به خانه‌تان، همدیگر را «سورپرایز» کنید، پس اشکالی ندارد مثلا آقاداماد هم درباره وسایل آشپزخانه نظر بدهد و عروس‌خانم هم در انتخاب سرویس صوتی و تصویری مشارکت داشته باشد. مزیت دیگر این کار قدرشناسی است، یعنی زن و شوهر قدر وسایل‌شان را می‌دانند و به آن‌ها به چشم «مال غیر» نگاه نمی‌کنند، چون خودشان در سختی خریدش شریک بوده‌اند و پرداخت پولش را با تمام وجود حس کرده‌اند!

 از کالای ایرانی حمایت کنید

آن چه مسلم است پیشنهاد ما خرید جنس خوب و باکیفیت است. اما امروزه صنعت چینی و کریستال، پلاستیک‌جات، چوب و حتی لوازم‌خانگی برقی در کشور خودمان هم کیفیت بالایی دارند و هم قیمت مناسب. ضمن این که با خرید کالای ایرانی از کارگر و صنعت ایرانی هم حمایت کرده‌ایم. شاید در برخی موارد کالای ایرانی از نظر کیفیت به اندازه کافی نتواند با مشابه خارجی‌اش رقابت کند اما با حمایت از آن قطعا بهتر خواهد شد. توصیه می‌شود وسایل چوبی و مبلمان را به‌جای فروشگاه‌ها از خود کارگاه‌های تولیدی تهیه کنید، هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر و بدون حرص‌خوردن به خانه‌تان می‌رسند!

 اقساطی خرید کنید

در صورتی که بودجه شما برای خرید نقدی یک کالای ضروری کسری داشته باشد یا با برنامه‌ریزی مالی‌تان هماهنگ نباشد، می‌توانید قسمتی از بهای کالا را بپردازید و بقیه وجه آن را در قسط‌های مشخص پرداخت کنید. ضمن این که اگر زوج کارمند باشند می‌توانند با حقوق ماهیانه خودشان بخشی از فهرست جهیزیه را تهیه کنند تا به این ترتیب فشار کمتری بر خانواده‌ها وارد شود.

 دست دوم خرید‌ کردن بی‌فرهنگی نیست

گشتی در نرم‌افزارهای خرید و فروش اجناس دست دوم، این واقعیت را که مردم به خرید لوازم دست‌دوم در حد نو برای شروع زندگی روی آورده‌اند، بیشتر نمایان می‌کند. این روش خرید در کشورهای دیگر به‌ یک فرهنگ عمومی مثبت تبدیل شده ‌است. قرار نیست همه عالم و آدم خبردار شوند که فرش و مبل و ویترین شما نو نیست، که حتی اگر بفهمند هم باید با دید تحسین‌آمیز به شما نگاه ‌کنند که حاضر شده‌اید این کار را انجام دهید تا در اول زندگی هزینه‌ها را کمتر کنید. مزیت دیگر این نوع خریدها تنوع بازار و قیمت است که پس از مدتی گشت و گذار می‌توانید هرچیزی را با هر قیمت و هر مدلی پیدا کنید. چانه‌زدن را هم هرگز فراموش نکنید!

حال برای این که ببینیم آیا می‌توانیم با ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج وسایل شروع یک زندگی مشترک را تهیه کنیم یا نه، بد نیست نگاهی بیندازیم به قیمت‌های بازار. تمام قیمت‌هایی که در ادامه خواهید دید به تومان و براساس اجناس موجود در بازار و با کیفیت محاسبه شده و بدیهی است قیمت‌ها حدودی باشد و کمی تغییر با توجه به تلاطم بازار ارز طبیعی است. ذکر این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که برای تهیه قیمت‌ها به تعدادی از فروشگاه‌های شهر سر زدیم و از سایت‌های فروش اینترنتی هم کمک گرفتیم.

 

 

منبع: خراسان
  • sara ارسالی در

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

ارسال نظر