|
کدخبر: 101775 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

وقت خرید گوشی شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفت: در حوزه خرده‌فروشی، کمبود خاصی در بازار احساس نشده است زیرا تقاضا و مشتری آن‌قدر نبوده که شاهد کمبود در بازار موبایل باشیم.

اصناف وقت خرید گوشی شد؟

از آغاز سال جدید حدود ۲۰ درصد به قیمت انواع مختلف موبایل افزوده شد. از اواسط اردیبهشت شماری از فعالان بازار، مردم را به صبر کردن و تعویق خرید گوشی توصیه کردند. گفته می‌شود که ترخیص موبایل‌های ثبت سفارش شده از گمرک و ورود آن به بازار باعث کاهش و تعدیل قیمت‌ها می‌شود. تا چه حد می‌توان به وعده ارزانی، امیدوار بود؟ برای بررسی این موضوع با رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و نیز رئیس اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشیم.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت انواع مختلف موبایل تغییر چندانی نداشته است. کاهش قیمت‌ها به چند مدل محدود می‌شود که آن هم بسیار جزئی است.

افشارفروتن

موضوع مهم‌تر ثبات بازار است

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه اظهارکرد: «با توجه به ثبت سفارش‌ها و واردات انجام‌شده قاعدتاً باید شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. در صورت کاهش نرخ ارز هم می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود. البته موضوع مهم‌تر، تثبیت بازار و تشویق خریدار به خرید و رونق گرفتن بازار است. افزایش و کاهش جزئی قیمت‌ها، کمک چندانی به رونق بازار نمی‌کند. امیدوارم برای تثبیت بازار برنامه‌ریزی شود».

وی افزود: «تجربه نشان می‌دهد که با نزولی شدن قیمت، کاربران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ می‌مانند و وقتی روند، صعودی می‌شود بازهم به امید متوقف شدن گرانی، در انتظار می‌ماند. در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم رونقی که منتظرش هستیم شکل بگیرد. در سال جدید افزایش دورکاری و آموزش از راه دور تا حدی، حجم تقاضا را افزایش داد. اخیر واردات چندانی نداشته‌ایم بااین‌حال در حوزه خرده‌فروشی کمبود خاصی در بازار احساس نشده است زیرا تقاضا و مشتری آن‌قدر نبوده که شاهد کمبود در بازار موبایل باشیم. ممکن است یا دو مدل خاص در مقطعی خاص، کمیاب شده باشند اما درمجموع کمبود قابل‌توجهی وجود ندارد».

نمی‌توان مردم را به تعویق خرید توصیه کرد

افشار لاریجانی در ادامه اظهارکرد: «نمی‌توان مردم را به خرید و عدم خرید یا به تعویق انداختن آن توصیه کرد. به اعتقاد من به‌جای توجه به افزایش و کاهش جزئی قیمت‌ها باید به ثبات‌آفرینی در بازار رو آورد. با تثبیت، تسهیل واردات و تسریع و آسان کردن واردات و ترخیص می‌توان شرایط بهتری ایجاد کرد. در این شرایط هم خیال خریدار از نظر اصالت کالا جمع می‌شود و هم بازار به ثبات می‌رسد. امیدوارم که این شرایط فراهم‌اید که شاهد کاهشی شدن قیمت‌ها باشیم».

قسمت عمده ترخیص انجام شد

امیر اسحاقی، دبیر اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه هم گفت: «قسمت عمده واردات موبایل انجام شده و هفته قبل هم تا حدی شاهد کاهش قیمت موبایل بودیم. باری که در گمرک مانده است از نظر

اسحاقی.enc

ثبت سفارش، مشکل دارد و تکلیف ترخیص آن فعلاً مشخص نشده است. ترخیص کالای مانده در گمرک به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بستگی دارد. متغیر مهم دیگر نرخ ارز است که قابل پیش‌بینی نیست. اگر شاهد کاهش قیمت دلار باشیم می‌توان به کاهش قیمت موبایل امیدوار بود چون واردات موبایل با نرخ ارز انجام می‌شود. همه‌چیز به نرخ ارز و فرآیند ترخیص بستگی دارد بنابراین وضعیت قیمت آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد».

در شرایطی که نرخ ارز در دوره بعد از سال جدید حدود سه هزار تومان افزایش یافته است بعید است شاهد ارزانی این وسیله ارتباطی باشیم. در این شرایط افزایش واردات و ترخیص کالا از مبادی گمرکی بعید است به تنهایی باعث بازگشت قیمت‌ها به دوره قبل از سال جدید شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها