|
کدخبر: 94930

زمین پاک تضمین آینده روشن برای فرزندان

حمیرا راعی - خبرنگار

homeiraraii.jpeg

روز جهانی زمین پاک را به عنوان فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به سلامت کره خاکی به تمامی هم وطنان و دوستداران محیط زیست، شادباش می‌گویم.

برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌زیست کره زمین دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) جشنی به عنوان روز زمین پاک برگزار می‌گردد.

این رسم توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی گردید و توسط سناتور امریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط‌زیست بنا نهاده شد. و بر این اساس در تقویم جمهوری اسلامی ایران، ٢اردیبهشت‌ماه به نام «روز زمین پاک» نقش بسته است؛ روزی که ضرورت توجه به زمین را یادآور می‌شود و اینکه نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنیم.

همگان می‌دانیم که پاسداشت زمین و حفاظت از محیط‌زیست از شاخص‌های انکارناپذیر انسانی و جوامع توسعه‌یافته در مسیر دستیابی به توسعه‌پایدار است.

معتقدیم ناآگاهی و غفلت، بزرگ‌ترین مانع برای بهره‌مندی صحیح از منابع طبیعی موجود در این کره خاکی است و متأسفانه عده‌ای از انسان‌ها با ناسپاسی، زمین را زباله‌دان فرض کرده و با رهاکردن مواد و اجسام زائد و زباله‌های تولیدی، محیط‌زیست خود را آلوده می‌کنند.

هر ساله بیش از ۸ میلیون تن پلاستیک در دریاها و اقیانوس‌ها رها می‌شود. تا سال ۲۰۳۰ قیمت غذاها به علت تغییرات آب و هوایی تا ۵۰% افزایش خواهد داشت. افزایش دمای زمین موجب وقوع سیل، طوفان و آتش سوزی جنگل‌ها می‌شود. ۸۰% منابع طبیعی توسط ۲۰% ساکنان زمین مصرف می‌شود. سالانه ۵۰۰۰ نفر به دلیل نوشیدن آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

رعایت نشدن برخی اصول اخلاقی و پیشی گرفتن معیارهای فناوری و اقتصادی بر معیارهای اکولوژیک، برخی مشکلات محیط زیستی کشور ما را به وجود آورده است. ترجیح منافع کوتاه مدت اقتصادی، فردی و اجتماعی بر مصالح بلند مدت کشور فرصت بروز آسیب‌های محیط زیستی را فراهم می‌کند.

مشکلات محیط زیستی در ایران شامل: سد سازی‌های غیراصولی، کاهش مساحت جنگل ها، فرسایش خاک، بیابان زایی، بی‌ثباتی اکولوژی و نابودی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و آلودگی آب‌ها، افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و چشمه‌های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، آلودگی هوا، عدم مدیریت پسماندها به ویژه پسماندهای صنعتی و کشاورزی، عدم توجه کافی به توسعه صنایع بازیافت، کمبود اعتبارات و نبود مشارکت مردمی می‌باشد. با همه این تفاسیر بزرگترین مشکل زمین در کشور، عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت‌های طبیعت است.

انسان باید با افزایش آگاهی خود از مخاطرات محیط زیستی و ایجاد تعادل بین توسعه و ظرفیت‌های موجود در طبیعت، زمین این مهد تمدن بشری و زیستگاه انواع موجودات را حفظ نماید.

در این بین از هموطنان دلسوز، شهروندان، دانش آموزان و همشهریان عزیز میخواهیم با اندیشه درباره نعمت زمین و ارزش داشتن محیط‌زیست سالم و پاک برای رفع مشکلات و نارسایی‌ها در حوزه حفظ هوای پاک، کاهش آلاینده‌های شهری، کاهش زباله تولیدی و طرح تفکیک زباله در مبدأ را جدی بگیرند و با همدلی، همکاری و مسئولیت‌پذیری بیشتر برای داشتن محیط‌زیستی عاری از آلاینده‌ها و شهری بی‌زباله مشارکت داشته باشند.

امید است با فرا رسیدن روز زمین پاک همراه با توسعه آگاهی‌ها و ترویج فرهنگِ سپاسگزاری، حسِ مسئولیت‌پذیری عمومی شهروندان نسبت به زمین، طبیعت و محیط‌زیست را برانگیخته و با عزم عمومی بار دیگر در تعهدات خود در برابر زمین، به طور عمیق‌تر تجدیدنظر کنیم.

امیدواریم با همت مسئولانه، هم‌افزایی، مشارکت‌ها و اقدامات داوطلبانه برای پاسداشت و حفاظت از زمین به عنوان تنها مأمن و مهد آرامش انسان، دریغ نشود تا آینده‌ای بهتر را پیش روی فرزندان این مرز و بوم به‌ویژه شهروندان مناطق صنعتی میهن همانند بخش مهردشت قرار دهیم و امانتداران طبیعت سالم برای نسل‌های آینده باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها