|
کدخبر: 36881

وزارت دفاع به کمک صادر کنندگان می آید

استاندارخراسان جنوبی بیان کرد: در نشست استانداران مطرح شد که با همه امکاناتی که در اختیار وزارت دفاع است به کمک صادرکنندگان بیایند.

گسترش نیوز -کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی به ریاست محمدمهدی مروج الشریعه استاندار و به دبیری داود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در سالن جلسات حوزه استاندار با سه دستور کار با ۱۵ دقیقه تاخیر برگزار شد.

tashel.jpg

سرمایه‌گذاری ۷ میلیاردتومانی ۹ میلیارد تومان بدهی دارد! نخستین دستورکار رسیدگی به دو واحد تولیدی بود که یکی به علت بدهی ۹ میلیارد تومانی به بانک طرح توسعه آن متوقف بود که به اذعان شخص سرمایه‌گذار نبودکارشناسی در طرح اولیه منجر به این بدهی‌ها شده است این در حالیست که سرمایه‌گذاری وی در آن واحد تولید ۷ میلیارد تومان می‌باشد که با مساعدت بانک‌ها اقساط این واحد تولیدی سه سال دیگرهم تمدید شد. غزلباش رئیس بانک کشاورزی استان نیز در این جلسه از بدهکاری ۱۳۰ میلیارد تومانی تسهیلات گیرندگان به این بانک خبرداد و بیان کرد: این مقدار پول باید در چرخه تولید قرار گیرد نه این که در بانک فریز شود.

به دستور استاندار؛ معاون یکی از بانک‌ها جابه‌جا شد یکی دیگر از پرونده هایی که در این کارگروه به آن رسیدگی شد کمبود نقدینگی و تاخیر یکی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح توسعه یکی از واحد‌های تولیدی مرکز استان بود که علت عدم حضور معاون بانک در این کارگروه استاندار دستور داد تا با مرکز کشور مکاتبه‌ای مبنی بر اراه کارت قرمز و جابه‌جایی معاون شعبه که فرد رسیدگی‌کننده به این پرونده هم بود انجام شود.

پرداخت ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی داودشهرکی دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی استان از طریق منابع بانکی پرداخت شده است عنوان کرد: در راستای تسهیل و رفع موانع تولید سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد.

۵۲ مصوبه طلائی شهرکی با اشاره به اینکه از ۱۵ مرداد نیز تاکنون مشکلات ۵۲ واحد تولیدی استان در حوزه مالیات، زیرساخت، تامین اجتماعی و سازمان‌های مرتبط به کارگروه تسهیل ارسال شد که بخشی منجر به رفع موانع شده و بخشی در مسیر رفع قرار دارد بیان کرد: روند طرح مشکلات واحدهای تولیدی در رسانه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و تلاش داریم آن را به حداقل برسانیم. وی بیان کرد: رفع موانع تولید ۵۲ واحد در حوزه صنایع غذایی، فلزی، معدنی، خدماتی، دامداری، دامپروری، صنایع و سایر در کارگروه تسهیل امروز قرائت و مصوب شد.

سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی در صورت مشکل به سازمان صمت بروند رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه برخی مشکلات در چارچوب وظایف کارگروه نیست که ممکن است به دلیل عدم ارزیابی‌های به روز یا محاسبات نادرست توسط سرمایه‌گذار ایجاد شده باشد خاطرنشان کرد: این موضوعات را نیز در قالب تامین مالی یا فرصت برای پرداخت اقساط در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهیم تا به تولید برگردند. شهرکی تامین مالی، مالیات و زیرساخت را مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی اعلام کرد و افزود: برای رفع این مشکلات به طور میانگین ۶۰ جلسه استانی و کارشناسی در امسال برگزار شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی خواست اگر با مشکلی مواجه‌اند که خودشان قادر به رفع یا پیگیری آن نیستند با مراجعه به دبیرخانه سازمان موضوع را بیان کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

استاندار: این جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از بهترین جلسات بود محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی با تاکید براینکه این جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از بهترین جلسات بود عنوان کرد: در این مدت ۵۲ مصوبه طلائی با کمترین اختلاف نظر مصوب شد که این نتیجه همکاری و همدلی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها برای رونق تولید و رفع مشکل صنعتگران نشان می‌دهد.

خواسته استاندار از رسانه‌های استان وی تغییر رویکرد و ارائه خدمات را بسیار مهم دانست و خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها نقد منصفانه و سالم همراه با گزارش و انعکاس عملکرد مثبت را بر عهده دارند تا مردم بدانند پشت درهای بسته چه خبر است. مروج الشریعه با بیان اینکه مردم باید بدانند در یک جلسه ستاد تسهیل استان با رعایت همه امور کارشناسی شده که برای هر کدام ساعت‌ها وقت صرف شده تا حمایت از تولید، تولید کننده، تثبیت اشتغال و رونق اقتصادی استان صورت گیرد بیان کرد: درک صحیح و مفاهمه مشترک از اوضاع و احوال کشور از طرفی در بخش‌های دولتی از جمله بانک ها، بیمه، مالیات، موسسات مالی غیردولتی و از طرفی تولیدکننده، حلقه واسط و کارگروه‌های کارشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نباید اجازه داد کوچکترین نگرانی برای ما به‌وجود بیاید وی گفت: در وضع فعلی که همه شرایط را می‌دانیم نباید اجازه داد کوچکترین نگرانی برای ما به‌وجود بیاید با وجود اینکه همه می‌دانیم مشکلات چیست اگر مضایقی در آینده مواجه شویم می‌دانیم داستان چیست.

وی گفت: می‌دانیم کسانی که آن طرف مرزها نشسته‌اند قطعا وضع با آرامش حجم صادرات مناسب ما به کشورهای همجوار و روند و گسترش تولید و استحکام بنیه اقتصادی و تقویت آن را بر نمی‌تابند و از هر اقدامی برای تضعیف صادرات و تولیدات کشور استفاده می‌کنند. استاندار خراسان جنوبی افزود: در این شرایط حداقل در مدار داخلی واحدهای موجود باید با هماهنگی و استحکام تمامی برای حفظ بازارهای هدف صادراتی آن طرف مرز به تولید ادامه دهند. وی تاکید کرد: قطعا ما از تولید و تلاش باز نمی‌ایستیم این مهم است که رسانه موضوع را چگونه به جامعه منعکس کند تا مردم امیدوار و دلگرم بوده و واحدهای تولیدی نیز با تمام سختی هایی که با پرداخت هزینه‌های اضافی برای مسیرهای جدید و حمل کالای صادراتی متقبل می‌شود به فعالیت ادامه دهند.

وحدت فکری، لسان و فهم مشترک نیاز جامعه امروز مروج الشریعه با تاکید بر اینکه این هدف جز با وحدت فکری، لسان و فهم مشترک حاصل نمی‌شود تصریح کرد: موسسات مالی می‌دانند در اوضاع فعلی درصدی از شرایط تسامح را بالاتر می‌کنند، دولت درجه ریسک‌پذیری را بیشتر می‌کند تا همه در کنار واحد تولیدی قرار گرفته و نگذارند واحدی از کار بیفتد یا یک نفر نیرو تعدیل شود. وی یادآور شد: در این شرایط مهم همه در میدان عمل کنار هم هستیم و دستگاه هایی از جمله تامین اجتماعی، امور مالیاتی، بانک‌های استان و سایر با سعه صدر بیشتری مشکلات را می‌پذیرند و برای رفع آن کمک می‌کنند چرا که هیچ راه و مسیری غیر از این نیست. وی یادآورشد: در نشست استانداران مطرح شد همه امکاناتی که در اختیار وزارت دفاع است به کمک صادرکنندگان بیایند و اکنون در دوران صلح تمام ماشین‌آلات و جنگ افزارهای دفاعی چین در اختیار صادرکنندگان است چون نمی‌خواهند بیکار بمانند و از این طریق تمام کالاها را به مبادی صادراتی حمل می‌کنند که ما باید از این راهکارها استفاده کنیم. مروج الشریعه بیان کرد: یارانه‌ها را باید تنظیم و با اولویت به بخش اساسی موردنیاز تخصیص دهیم، اگر جایی برای تولید‌کننده مقداری اضافه هزینه متصور باشد بخش حمل است لذا نباید اجازه داد این بخش به مشکل برخورد بعد چاره اندیشی کنیم.

تصمیمات این ستاد ۱۰۰ درصد لازم الجراست استاندار خراسان جنوبی افزود: در سیستم بانکی، شورای گفت‌وگو یا اتاق بازرگانی اگر فرآیند اجرا دچار مشکل باشد باید شناسایی و اصلاح شود. وی با اشاره به اینکه در قدرت قانونی ستاد تسهیل که با اصلاح مصوبه اخیر مجلس انجام و از کارهای خوب مجلس بود، قانون شد که مصوبات کارگروه ملی یا استانی نافذ و اجرایی است.

ادامه داد: بخش‌های دولتی در شرایط موجود با اغتنام فرصت از اینکه برخی گیرها در فرآیند کار روی قوانین و مقررات داشتیم اکنون وقت طرح آنها به نفع تولید‌کننده و فعالان اقتصادی است این شاید زمان کوتاهی باشد اما باید از آن استفاده کنیم. وی تاکید کرد: باید از این فرصت هم در اصلاح روند عادی و جاری قوانین و مقررات و هم مصوبات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی کشور استفاده کرد که الان تقریبا جایگزین سه قوه است و تصمیم می‌گیرد و تصمیمات آن با تنفیذ مقام معظم رهبری ۱۰۰ درصد لازم الاجرا است.

۱۲۱میلیارد تومان انعقاد قرار داد تسهیلات اشتغالزایی روستایی مشیرالحق عابدی معاون اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگوی از تخصیص ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری خبرداد و عنوان کرد: سهمیه استان در مرحله اول ۱۱۸ میلیارد تومان بود که تاکنون مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان طرح اشتغالزایی به مرحله انعقاد قرار داد رسیده است که این موضوع رشد ۱۰۳ درصدی را نشان می‌دهد.وی خاطرنشان کرد: هنوز ۵۰ درصد دوم تسهیلات ابلاغ نشده است که امیدواریم بتوانیم در این حوزه هم رشد خوبی را داشته باشیم.معاون اقتصادی استاندار بیان کرد: از هفته آینده در شورای اشتغال استان از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران شهرستانی و فرماندار پرونده‌ها را رسیدگی خواهیم کرد.

قانونی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط استان یکی از دستورکارهای مهم این جلسه قرائت و ابلاغ قانون تامین منابع مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بود که برای رسیدگی بیشتر و رفع ابهامات به بانک‌ها و فعالان اقتصادی استان از طریق شورای هماهنگی بانک‌ها و اتاق بازرگانی ارسال خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها