|
کدخبر: 281335

«کارگو» نمک‌گیر شد

گشایش گره کور صادرات در آسمان

فرود کارگو در مازندران به هفته سوم نزدیک می‌شود و گویا این پرنده آهنی زمین‌گیر و قصد دل کندن از آسمان ساری و پرواز به سمت بازارهای خارجی را ندارد.

اخبار گشایش گره کور صادرات در آسمان

آمدن و استقرار کارگو از مطالبات دیرینه بازرگانان و تجار مازندرانی بود تا با بهره‌گیری از حمل‌ونقل چندوجهی، حجم بیشتری از نوبرانه‌های باغی و محصولات کشاورزی را به آن‌سوی آب‌ها منتقل کند.

بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان استاندار کارگو به مازندران رسید و در فرودگاه بین‌المللی ساری فرود آمد و مستقر شد اما پرواز آن درگرو رفع موانع و حمایت زنجیره‌های مختلف تولید تا بازرگانی و صادرات است.

پرواز نخستین محموله هوایی باری موسوم به کارگو برای مازندران نقش حیاتی دارد و با تیک آف و برخاستن این هواپیمای باری، آرزوهای صادراتی مازندران اوج می‌گیرد و می‌توان به اهداف و برنامه‌های ترسیم‌شده در حوزه صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

پرواز کارگو در هالهای از ابهام

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که تلاش و رایزنی فراوانی برای استقرار و فرود هواپیمای باری و کارگو در مازندران داشته است، در گفت‌وگو با مهر بابیان اینکه زمان پرواز کارگو باخداست، گفت: دولت سهم خود را در زمینه استقرار کارگو انجام داد و حالا نوبت تجار و صادرکنندگان است تا از این ظرفیت استفاده کنند. وی بابیان اینکه در صورت استقبال تولیدکنندگان و تجار آمادگی برای افزایش پروازهای کارگو وجود دارد، گفت: در صورت نیاز و استقبال تا پنج فروند هواپیمای باری برای انتقال محصولات در استان مستقر می‌شود. وی از بازرگانان و تولیدکنندگان خواست تا از این فرصت برای انتقال محصولات به بازارهای هدف و صادراتی بهره بگیرند، گفت: سرعت انتقال محصولات با استفاده از هواپیما و حمل‌ونقل هوایی افزایش می‌یابد و مرکبات زودتر به بازارهای هدف خواهد رسد. حسینی پور در پاسخ به هزینه و تعرفه صادرات هوایی مرکبات گفت: دولت برای این بخش سوبسید در نظر گرفته و این مشکل با دادن یارانه حل می‌شود.

پاشنه آشیلی به نام سوبسید

سوبسید و یارانه پاشنه آشیل برای پرواز هواپیمای باری و کارگو در مازندران به شمار می‌رود و با توجه به بالابودن هزینه و تعرفه حمل‌ونقل، بدون حمایت‌های دولتی و تخصیص یارانه، تاجران و بازرگانان انگیزه‌ای برای صادرات هوایی مرکبات و محصولات نخواهند داشت. طبق برآوردها هزینه حمل هوایی مرکبات و پرتقال از طریق کارگو یک تا دو دهم دلار تخمین زده می‌شود و این میزان، هزینه‌های سربار تولیدکنندگان و تجار را افزایش می‌دهد و قدرت رقابت آنان را در بازارهای خارجی خواهد گرفت.

هزینه بالا قدرت رقابت را میگیرد

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تقدیر از حمایت‌های دولت و پیگیری‌های استاندار مازندران در استقرار هواپیمای کارگو، مهم‌ترین مسئله را تعرفه حمل هوایی بار ذکر کرد و گفت: صنعت و معدن باید یارانه برای کاهش هزینه‌های کارگو در نظر گیرد. وی در گفت‌وگو با مهر هزینه یک تا دو دهم دلاری هر کیلوگرم محصول مرکبات را سبب افزایش هزینه تمام‌شده برای رسیدن به بازارهای جهانی دانست و گفت: این هزینه برای تاجر و بازرگان گران تمام می‌شود و قدرت رقابت را خواهد گرفت و دادن یارانه و سوبسید می‌تواند در حمایت از بازرگانان مؤثر باشد. رئیس اتاق بازرگانی مازندران حذف بازگشت تعهدات ارزی برای صادرات مرکبات را از دیگر مطالبات بازرگانان بیان کرد و گفت: اینکه تاجر بخواهد ارز صادراتی را با نرخ روز برگرداند رغبت آنان برای صادرات را از بین می‌برد. مهاجر بابیان اینکه معافیت ۵۰ درصدی بازگشت تعهدات ارزی مرکبات به مدت چهار ماه مصوب شده است، این مصوبه را در رقابت‌پذیر کردن تولیدات و افزایش انگیزه بین تجار مؤثر خواند. مهاجر درعین‌حال تصریح کرد: کاپیتان هواپیمای باری کارگو نشستی با صمت استان داشته و مقرر است تمهیدات حمایتی به عنوان یارانه حمل در نظر گرفته شود.

تضمینی به نام گواهی ارتقای سلامت

فرآیند صادرات محصولات کشاورزی و باغی در مازندران امسال نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است، پس از ناکامی و تجربه شکست و برگشت محموله‌های صادراتی کیوی از کشور هندوستان و سخت‌گیری‌های کشورهای مقصد و هدف، تدابیر ویژه‌ای برای رعایت استانداردهای بهداشتی و قرنطینه‌ای در پیش‌گرفته شد. شناسنامه‌دار شدن باغات و دریافت گواهی ارتقای سلامت به عنوان پیش‌فرض‌های صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات تعیین شد و صادرکنندگان و باغداران برای صادرات مرکبات ملزم به دریافت این کد شناسایی هستند. در این طرح، فرآیند تولید، شیوه تولید، سموم به‌کارگیری شده، انبارداری، بسته‌بندی و بازرگانی و صادرات مرکبات توسط کارشناسان کشاورزی و فنی در سامانه‌ای که به این منظور طراحی‌شده، درج و ثبت می‌شود و مصرف‌کننده داخلی و خارجی می‌تواند این فرآیند را رصد و ارزیابی کند.

ثبت اطلاعات ۱۳۰۰ هکتار از باغات مازندران

علی محمدی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی مازندران با اظهار اینکه اتاق اصناف کشاورزی با کمک کارشناسان کشاورزی اقدام به ثبت مشخصات باغات تولیدی و محصولات می‌کنند، افزود: تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان برای شناسنامه‌دار شدن و دریافت گواهی ارتقای سلامت ثبت‌نام کردند. وی در گفت‌وگو با مهر با اظهار اینکه برای ۲۵۰ هکتار از باغات و محصولات استان گواهی ارتقای سلامت صادر و ثبت‌شده است، تهیه آن را برای صادرات و بازرگانی محصولات لازم دانست و خواستار همکاری باغداران و کشاورزان در این زمینه شد. شناسایی بازارهای جدید صادراتی مرکبات و کیوی ضرورت شناسنامه‌دار شدن محصولات برای راه‌یابی به بازارهای جهانی را الزامی می‌سازد و امسال برخلاف دیگر سال‌ها، چین به مقصد صادراتی مازندران اضافه شد و چشم‌بادامی‌ها هم طعم شیرین مرکبات مازندران را خواهند کشید. درحال‌حاضر روزانه ۵۰۰ تن مرکبات مازندران به مناطق مختلف کشور ارسال می‌شود و تاکنون نیز مقادیر قابل‌توجه محموله‌های صادراتی از طریق زمینی و یا دریا به کشورهای مقصد صادرشده است اما باگذشت حدود سه هفته همچنان کارگو در فرودگاه ساری زمینگر و شاید هم نمک‌گیر شده است و باغداران و بازرگانان برای پرواز این هواپیمای باری لحظه‌شماری می‌کنند. باغداران مازندران که تاکنون ضررهای زیادی به دلیل افت نرخ محصولات و انبار شدن مرکبات متحمل شدند دستان پینه و بسته شأن به آسمان بلند شده تا با اوج‌گیری صادرات و بهره‌گیری از ظرفیت حمل‌ونقل هوایی، طعم باغداری برایشان شیرین شود.

سخن پایانی

امسال میزان تولید مرکبات و کیوی در مازندران حدود سه میلیون تن تخمین زده می‌شود و بنا است با بهره‌گیری از ظرفیت حمل‌ونقل چندوجهی شامل هوایی، زمینی و دریایی میزان صادرات را به دو برابر سال قبل و حدود ۵۰۰ هزار تن برساند. بنابراین برای نخستین بار هواپیمای کارگو برای نخستین بار در استان مازندران به زمین نشست.حمل‌ونقل هوایی محصولات کشاورزی راهی برای عرضه بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی کشور به بازارهای جهانی است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها