|
کدخبر: 247693

سهمیه بنزین نوروزی تغییر کرد | تصمیم مهم رئیسی درباره قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به خودروها گفت: برنامه‌ای برای اختصاص سهمیه ویژه نوروز وجود ندارد.

اخبار سهمیه بنزین نوروزی تغییر کرد | تصمیم مهم رئیسی درباره قیمت بنزین

طرح جدید توزیع بنزین،قیمت بنزین تغییر می کند. افزایش ناگهانی قیمت بنزین سبب اعتراضات گسترده مردم شد. گران شدن بنزین متاسفانه تاثیر مستقیمی بر گرانی اجناس دیگر دارد. بنزین از سرمایه های مهم کشورمان محسوب می شود.

جلیل سالاری ظهر امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفند) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی پارس و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت صادراتی ایران با توجه به بحران سوخت اروپا، گفت: هم‌اکنون ظرفیت‌هایی در بحث صادرات فرآورده ایجاد شده، اما تمرکز ما در این بحث بر تأمین نیاز داخل کشور و ذخیره‌سازی مطمئن به‌ویژه در فصول سرد سال است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت سوخت، منافع و تمرکز ما بر بحث ذخیره‌سازی سوخت در شرایط کنونی و موکول کردن صادرات به آینده است.

سالاری درباره تعهدهای گذشته در حوزه صادرات فرآورده گفت: بخشی از تعهدها در حال انجام است و بخشی نیز با مجوزهایی که دریافت شد، تعیین تکلیف شده است، بخش دریایی هم‌اکنون به‌طور کامل حل و فصل شده و بخش زمینی نیز در حال انجام است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره امکان صادرات فرآورده به دیگر کشورها از جمله آمریکا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: در این بحث هم‌اکنون گروهی را مستقر کرده‌ایم تا مطالعات فرآورش نفت خام در پالایشگاه‌های دیگر کشورها را به انجام رسانند، بنابراین تمرکز ما در بحث صادرات، ارسال نفت خام به قطب مصرف به جای ارسال فرآورده به قطب مصرف است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به خودروها گفت: برنامه‌ای برای اختصاص سهمیه ویژه نوروز وجود ندارد.

سالاری ادامه داد: پیش‌بینی‌های لازم برای ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز آغاز سال نو انجام شده است و برنامه‌ریزی لازم برای خطوط و مجاری عمده در بحث تأمین بنزین نوروزی نیز انجام گرفته است تا در این روزها سوخت‌رسانی مطمئنی به هموطنان انجام شود.

چالش کشور در زمینه تأمین سوخت در صورت بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت

وی در پاسخ به پرسشی درباره ناترازی گازوئیل در سال ۱۴۰۰ گفت: در زمستان و در سال‌های گذشته این ناترازی اتفاق افتاده است، در سال‌های گذشته ما بحث سوآپ را در این زمینه داشتیم، امسال هم با توجه به مصارف شمال کشور نگاه ما این بود که بتوانیم بخشی از نیاز خود را از شمال وارد کنیم که البته بسیار محدود بود.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که در این بحث، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تامین سوخت یکی از مباحث مهم است، بیان کرد: میزان مصرف ۱۲ تا ۱۴ هزار بخاری خانگی برابر با ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز است که معادل مصرف گاز کل نیروگاه‌های کشور و عدد بسیار بزرگی است، بنابراین ما باید بهینه‌سازی مصرف را به سرعت در دستور کار قرار دهیم.

سالاری تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن شیوه‌های اصلاح الگوی مصرف سوخت، با توجه به بازده بخش صنعتی و مجموعه مصرف کنندگان، در آینده با چالش روبه‌رو خواهیم شد.

هزینه حمل خط لوله یک نهم هزینه حمل جاده‌ای

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی خط لوله جدید پارس، گفت: تأمین پایدار و مستمر سوخت در منطقه، مزایای محیط زیستی، کاهش قاچاق سوخت، استمرار ذخیره‌سازی در مواقع بحران با شبکه خطوط لوله و تأمین ذخیره مطمئن از نگاه پدافند غیرعامل از جمله مزایای ساخت این خط لوله جدید است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که مهمترین اقدام صنعت پالایش در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، تغییر الگوی حمل و کاهش هزینه‌های حمل است، گفت: هزینه حمل فرآورده با خط لوله معادل یک نهم هزینه انتقال فرآورده از طریق حمل جاده‌ای است.

سالاری با تأکید بر اینکه ما همیشه در شرق کشور با مشکل روبه‌رو بودیم، بیان کرد: یکی از اهداف احداث خط لوله جدید، رفع چالش‌های ما در ۶ ماه نخست سال برای تأمین ۶ میلیارد سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی در شرق کشور بود.

ساخت خط لوله پارس با هدف ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و تنوع‌سازی در خطوط

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت خوبی در بحث صادرات فرآورده در کشور وجود دارد، گفت: به‌تازگی وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان آمد و این کشور اعلام نیاز کرد و در کشورهای افغانستان و پاکستان نیز ظرفیت صادرات سوخت وجود دارد است، بنابراین جابه‌جایی فرآورده از مرکز و جنوب کشور و حمل از مرز دچار مشکلات و حوادث بود و ضرورت داشت این بستر به‌منظور توسعه زیرساخت‌های صادراتی ایجاد شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: در بحث پدافند غیرعامل هم با توجه به مشکلات کمبود آب در کشور، همه توسعه بخش پالایشگاهی ما در جنوب کشور اتفاق افتاده است و فرآورده از جنوب کشور به مرکز و شمال می‌رود، در حالی که قطب مصرف در تهران و شمال کشور قرار گرفته است و در صورت رخ دادن بحرانی در مرکز، دچار مشکل می‌شدیم، بنابراین با احداث خط لوله جدید تنوع‌سازی و افزایش سطح دسترسی در حوزه خطوط لوله محقق خواهد شد.

نتایج اجرای آزمایشی اختصاص سهیمه‌بندی بنزین به افراد مثبت بوده است

سالاری گفت: در صورت ساخت پالایشگاهی جدید در استان فارس، این خط لوله می‌تواند ظرفیت این استان و مسیر تأمین دیگر نقاط را نیز پوشش دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نتایج اجرای طرح پایلوت سهیمه‌بندی بنزین بر اساس تعداد نفرات خانوار در جزیره کیش گفت: این طرح فعلا در مرحله مطالعاتی بوده و به‌صورت پایلوت در حال انجام است، اما نتایج اجرای آزمایشی آن مثبت بوده است.

تصمیم مهم رئیسی درباره قیمت بنزین

هر سال و در آستانه تصویب قانون بودجه، بحث افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و گازوییل مطرح می‌شود. امسال هم از این قائده هم مستثنا نبود؛ به خصوص که رییس کمیسیون انرژی، تابستان امسال از واقعی کردن قیمت بنزین و قیمت حامل‌های انرژی صحبت کرده بود و بعد از اختلال در سامانه سوخت‌گیری هم زمزمه‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص قیمت بنزین و گازوییل در ایران مطرح شد.

به همین دلایل هم با وجود این دولت و مجلس هر دو افزایش قیمت حامل‌های سوخت را رد کرده بودند اما همچنان، عده‌ای از احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار نگرانی می‌کنند.

نماینده تبریز در مجلس بیان کرد یکی پیشنهاد داد که نرخ بنزین ده درصد افزایش یابد ولی مجلس قبول نکرد.

برنامه تلویزیونی دستخط این هفته با حضور حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی روی آنتن رسانه ملی رفت. میرتاج الدینی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه به غیر از موضوعات مهم در بودجه، نکات دیگر افزایش قیمت بنزین نداریم؟ گفت:

نخیر. امروز یکی پیشنهاد داد که ده درصد افزایش دهند و مجلس قبول نکرد. در خصوص کل بودجه، رویکرد این است که حجم نقدینگی را افزایش ندهند. اوراق مشارکت محدود شده و تصمیم ها به سمتی برود که افزایش بی‌رویه پیدا نکند، برای بانک ها مخصوصاً بانک مرکزی محدودیت ایجاد کرده تا حجم نقدینگی افزایش نیابد که ریشه اصلی تورم هم اینجاست.

یکی از موضوعات چالشی که در تلفیق رای آورد، واردات خودرو است. واردات خودروی سواری ۵۰ هزار تا در سال ۱۴۰۱ و علاوه بر آن خودروی تجاری و ماشین‌آلات سنگین، راهداری و معادن نیز تصویب شده است. اینجا هم یک اختلاف بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد. نسبت به مصوبه قبلی بوده و هنوز مراحل آخر را طی می کند ولی ما معتقدیم شرایط جامعه به مرحله ای رسیده که واردات خودرو باید آزاد شود، مخصوصاً با انتقاداتی که حضرت آقا نسبت به صنعت خودرو داشتند، خودرو با این شرایط که در واردات بسته باشد، تکان نخورد و نتوانست وضعیت خودش را بهبود ببخشد و مردم نیز ناراضی هستند و قیمت ها هم مناسب نیست، اگر واردات خودرو آزاد شود، بنا داریم با اعضای محترم تشخیص مصلحت، چون شورای نگهبان مخالف نیست و نظر مجمع تشخیص مصلحت با توجه به سیاست های کلی منطبق نیست و الان ۵-۴ سالی است که بحث ارز و محدودیت های ارزی بوده و هیچ قانونی هم این را منع نکرده است. دولت با توجه به محدودیت های ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد./ ایسنا

ارسال نظر