|
کدخبر: 231956

چطور باید با قاضی دیوان عدالت اداری صحبت کنیم؟

چطور باید با قاضی دیوان عدالت اداری صحبت کنیم؟

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در نتیجه و رای دادگاه و در حضور قاضی تاثیر گذار است، چگونگی صحبت کردن در حضور قضات و افراد حاضر در جلسه می باشد. حال ممکن است بپرسید دیوان عدالت اداری چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماده 173 این ارگان به منظور بررسی عملکرد و به رسیدگی اعتراض های مردم کشور نسبت به کارکنان و بخشنامه های تصویب شده ادارات مختلف تاسیس شده است. این ارگان قضایی توسط قوه قاضیه به وجود آمده و رئیس آن را نیز رئیس قوه قضاییه تعیین می کند.  در ادامه قصد داریم شما را با نحوه ی صحبت کردن و همچنین نحوه ی رسیدگی و ارجاع پرونده ها به این ارگان قضایی بیشتر آشنا سازیم.

دیوان عدالت اداری

اصول اولیه هنگام صحبت و رفتار در محضر قاضی دیوان عدالت اداری

 

به طور کلی در مورد نحوه ی صحبت و طرح دعاوی در دادگاه های مختلف باید به موارد زیر توجه داشته باشید، رعایت کردن این موارد تاثیر بسزایی در روند پیگیری و حل پرونده خواهد داشت.

  • توجه داشته باشید در صورت داشتن سوالات قضایی حتما به بخش مربوطه مراجعه کنید، بدین گونه کارکنان بخش های مختلف خسته نمی شوند و مشکل شما نیز سریع تر بر طرف می گردد.
  • به هیچ عنوان با هیچکدام از کارکنان بخش قضایی به تندی صحبت نکنید.
  • هیچگاه بدون اذن قاضی وارد اتاق ایشان نشده و هنگام صحبت با این شخص کلامش را قطع نکنید.
  • درب اتاق قاضی باید کاملا بسته شود، پس بعد از مراجعه به ایشان حتما این نکته را به خاطر داشته باشید.
  • هیچگاه سعی نکنید با انجام حرکاتی چون اشاره سر یا مواردی از این قبیل با منشی قاضی ارتباط برقرار کنید.
  • اینکه بخواهید از طریق بستگان قاضی از او برای حل روند پرونده کمک بخواهید کاری غیر قانونی می باشد.
  • هیچگاه در راهرو یا سالن با دیدن قاضی به سمت او هجوم نبرید، در صورتی که مشکلی دارید می توانید به اتاق ایشان مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنید.
  • رای قاضی بر طبق قانون است، پس ایشان وظیفه ندارند دلیل صدور حکم خود را برای شما بگویند.
  • هیچگاه از طرف شخص دیگری به قاضی سلام نرسانید، این کار نوعی توهین به ایشان محسوب می گردد.
  • سعی کنید در صورت داشتن جلسه در دادگاه خود را به موقع به آن برسانید، چرا که مطئنا بعد از زمان تعیین شده برای رسیدگی به مشکل شما قاضی می بایست به حل پرونده ی دیگری بپردازد.
  • ممکن است در برخی اوقات قاضی پرونده شما را خارج از نوبت بررسی کند، برای چنین مواقعی از وکیل خود سوال کنید.
  • درخواست های خود را به صورت کتبی به قاضی تحویل دهید.
  • هیچگاه فرزند خردسال خود را به چنین جلسات مهمی نبرید

دیوان عدالت اداری

 

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

 

با توجه قوانین مربوط به دیوان عدالت اداری و بر طبق ماده شماره 16 آیین دادرسی برای طرح دعاوی در این ارگان قضایی باید دادخواست مرتبط به دیوان ارجاع داده شود، علاوه بر این ها پرونده هایی که حکم عدم صلاحیت از سوی مراجع قضایی دیگر بر روی آن ها قرار گرفته را می توان به دیوان ارسال کرد.

دادخواست های گفته شده هزینه ی دادرسی در دیوان عدالت اداری نخواهند داشت، تنها مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که متن دادخواست به زبان فارسی باشد و روی برگه های مربوط به طرح شکایت نوشته شود. معمولا برگه شکایت را نیز می توان از دفتر پستی یا از وب سایت اینترنتی دیوان عدالت اداری تهیه کرد.

نمونه درخواست اجرای حکم دیوان عدالت اداری

 

معمولا برای نوشتن دادخواست اولین مسئله ای که نباید فراموش شود نوشتن مشخصات فردی شاکی می باشد، در برگه شکایت معمولا یک قالب کلی برای ارائه دادخواست وجود دارد که در ابتدای آن مواردی مانند: مشخصات فردی( نام و نام خانوادگی، سن، کدملی و... )، کدپستی، شماره همراه، آدرس محل سکونت و موراد دیگری وجود دارد که می بایست توسط شاکی پر شود. نکته ی حائز اهمیتی که در طرح دعاوی وجود دارد این است که وکیل متخصص دیوان عدالت اداری یا نماینده قانونی ایشان نیز می توانند برگه شکایت را نوشته و به دیوان عدالت اداری ارجاع دهند.

عدالت اداری

بعد از درج مشخصات فردی شاکی می بایست مشخصات فردی خوانده یا همان طرف شکایت نیز در دادخواست درج گردد، در دادخواست های مربوط به دیوان عدالت اداری معمولا خوانده ارگان دولتی یا یکی از کارکنان دولت می باشد.

توجه داشته باشید هنگام نوشتن دادخواست باید طرح دعاوی کاملا مشخص بوده و هیچگونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد. و در نظر داشته باشید در صورت داشتن شکایات متعدد که ارتباطی با یک دیگر ندارند از یک ارگان یا یک شخص آن ها را در قالب یک دادخواست به دیوان عدالت اداری ارجاع ندهید، برای این امر بهتر است آن ها در دادخواست های مجزا بنویسید.

مرحله بعدی متن شکایت می باشد، متن شکایت باید خلاصه و بدون غلط املایی یا خط خوردگی باشد، بهتر است متن شکایت نامه تایپ شده باشد و در پایین برگه امضا و اثر انگشت شاکی یا نماینده حقوقی اش درج گردد.

در آخر به یاد داشته باشید که بعد از ارائه دادخواست به دیوان عدالت اداری حتما شماره پرونده خود را از شخص مربوطه دریافت کرده و آن را به حافظه خود بسپارید، چرا که تا پایان روند پرونده برای پیگیری آن باید شماره پرونده خود را داشته باشید وگرنه دچار مشکل خواهید شد.

 

عدالت اداری

شرح ماده 20 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری کشور

 

این ماده یکی از مهم ترین قوانین مربوط به حوزه قضایی می باشد، بر طبق این ماده صحت مدارکی که در داخل کشور تهیه شده باشند می بایست توسط دبیر خانه ها، دفاتر دادگاه های عمومی، دفاتر مراکز اداری در استان های مختلف یا دفاتر اسناد رسمی بررسی گردد. در برخی مواقع نیز در صورت اعتراض شاکی یا داشتن دلایل کافی مدارک توسط وکیل وی بررسی می گردد و قاضی نیز صحت آن را تایید می کند. اما اگر مدارک در خارج از کشور جمع آوری شوند باید صحت آن توسط کنسولگری تایید گردد.

دستور موقت در دیوان عدالت اداری

 

با توجع به تبصره 2 ماده 20 قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اگر شاکی قادر نباشد اصل سند را برای  صحت دعاوی خود به دادگاه ارجاع دهد، دیوان عدالت اداری می بایست دادخواست وی را قبول کرده و سپس از دستگاه مربوطه بخواهد اصل مدرک را تحویل دهد. ارائه ی اسناد دیگری مانند عکسی از شناسنامه یا کارت ملی  برای شاکی حقوقی و پروانه تولید، پروانه کسب، ارائه آگهی ثبت شرکت برای کسبه و مواردی از این قبیل در برخی از پرونده ها لازم می باشد. مدارک مثبت پرونده نیز باید توسط وکیل یا شاکی در پرونده درج شود، در صورتی که شاکی وکیل داشته باشد باید اختیاراتش را نیز مشخص کند.

 

زمان اعتراض به رای قاضی در دیوان عدالت اداری چقدر است؟

 

برای تقدیم دادخواست اعتراض به رای دادگاه و تصمیم قاضی به دیوان عدالت اداری برای اشخاصی که در داخل ایران هستند معمولا 3 ماه و برای تبعه خارجی 6 ماه است.

 

عدالت اداری

دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری چه وظیفه ای دارند؟

 

  • معمولا کارکنان دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در سراسر کشور موظف خواهند به تمامی سوالات مراجعین در مورد هزینه های دادرسی، مدارک مورد نیاز پرونده و... پاسخگو باشند.
  • کارکنان دفتر وکیل دیوان عدالت اداری باید دادخواست ها را قبول کرده و آنچه که توسط دیوان عدالت اداری مرکزی ابلاغ می شود را روی سامانه ثبت کنند.
  • تمامی مدارک که طرفین شکایت در دست دارند را برای تکمیل پرونده دریافت کرده و به دیوان مرکزی ارجاع دهند.
  • صحت مدارک ارائه شده توسط طرفین شکایت را تایید کنند.
  • در ارسال دادخواست ها به دیوان عدالت اداری مرکزی تعلل نکرده و در سریع ترین زمان ممکن باید آن ها را تحویل دهند.
  • در صورتی که مراجعه کننده در مورد روند حل پرونده سوال داشت با صبوری کامل برای وی مسائل را توضیح دهند.
  • تمامی نامه های دریافت شده از دیوان عدالت اداری مرکزی را به سرعت ابلاغ کنند.
  • دستوراتی که توسط قاضی و دیگر مقامات قضایی برای اجرای یک حکم ابلاغ می شود را انجام دهند.
  • در صورتی که در اجرای حکم تعللی وارد شد آن را به طور کامل به دیوان عدالت اداری گزاش دهند.
  • کارکنان دفاتر دیوان عدالت اداری وظیفه دارند در ساعات اداری به امور شما رسیدگی کنند، پس بهتر است به غیر از ساعات اداری در زمان های دیگر به آن ها رجوع نکنید.

نتیجه گیری

حال دیگر متوجه شده اید که دیوان عدالت اداری چه وظیفه ای دارد، برای چه موضوعاتی می توان به این ارگان قضایی مراجعه کرد و رفتار با قاضی چگونه باید باشد. علاوه بر این ها بهتر از این نکته را ذکر کنیم که با توجه به اهمیت موضوعات قضایی و همچنین فضای جدی مکان های قضایی توجه داشته باشید که هیچگاه در صورتی قاضی مربوطه به نحوی با شما آشنا می باشد نام ایشان را در دادگاه به اسم کوچک صدا نزنید، این کار باعث می شود در انظار عمومی سوء تفاهم به وجود آید. همچنین بهتر است در راهروها و سالن های انتظار با دیگران ارتباط برقرار نکنید، چرا که ممکن است یک شخصی در قالب راهنمایی های حقوقی و مواردی از این قبیل بخواهد از شما سوء استفاده کند.

برای اینکه بتوانید بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید، پیشنهاد می کنیم حتما به یکی از مجموعه ها و موسسات وکالت مراجعه فرمایید، گروه وکلای پایتخت  با بهره گیری از تجارب بهترین وکلای پایه یک دادگستری، می تواند بهترین مشاور برای تصمیم گیری های حقوقی شما باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها