|
کدخبر: 224928

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

جنگ آبی میان ایران و عراق چقدر جدی است؟

عباس زاده مشکینی: ما در ۸ سال دفاع مقدس با مردم عراق جنگ نداشتیم. بلکه دولت وقت عراق با هویتی مشخص به نام بعثی ها با ما وارد جنگ شده بود. اکنون ارتباط کشور ایران و عراق آنقدر عمیق است که این سوتفاهم ها و نظرات متفاوت هچی تاثیری در راهبرد بلندمدت این دو کشور نخواهد داشت.

اخبار جنگ آبی میان ایران و عراق چقدر جدی است؟
مدتی است که ماجرای شکایت عراقی ها از ایران بخاطر حق آبه این کشور از ۴ رود مطرح ایران، نقل محافل سیاسی و خبری دو کشور شده است و در شبکه‌های مجازی زمزمه‌هایی درباره جنگ آبی خاورمیانه مطرح شده است. حال خبری به گوش رسید که وزارت منابع آب عراق از ایران به دادگاه لاحه شکایت کرده است.

بنا بر اظهار نظر عراقی ها این شکایت درباره سیاست های آبی ایران و بستن راه رودخانه ها به سوی عراق است. در تابستان گذشته آقای الحمدانی گفته بود که رها سازی آب رودخانه ها به خاک عراق توسط ایران به صفر رسیده است و با اشاره به اینکه این مساله نقض قوانین و معاهدات جهانی است گفته بود که بغداد قصد دارد علیه تهران به نهادهای قضایی سازمان ملل شکایت کند. عراق میگوید که ایران جلوی ورود آب رودخانه های کرخه، اروند، کارون و سیروان را به عراق به طور کامل گرفته است و استان دیاله عراق که وابسته به آبی است که از ایران میاید با وضعیت بحرانی رو به رو شده است.

گفتگوی وزارت خانه های ایران و عراق بر سر آب

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگو داشتیم با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

مشکینی

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد شکایت عراقی ها از ایران بخاطر جلوگیری از ورود آب رودخانه های کرخه، اروند، کارون و سیروان به عراق گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران و عراق یک ارتباط راهبردی است. آنقدر این رابطه عمیق، گسترده و روبه جلو است و آنقدر برای دو ملت اهیمت دارد که این تفاوت نظرهای جزیی تاثیری در این ارتباط کلان ندارد. موضوع آب یک بحث تخصصی است. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم در مورد این تفاوت برداشت ها، وزارت خانه های تخصصی در ایران و عراق با یکدیگر گفتگو می کنند. در همین راستا یک سری اسناد و مدارک هم وجود دارد که میان وزارت خانه های دو کشور در حال ردوبدل است.

نماینده مردم مشکین شهر در مورد اینکه آیا این شکایت به تنش منجر خواهد شد اظهار کرد: قطعا این مشکل پیش نخواهد آمد، ما در همان ۸ سال دفاع مقدس هم با مردم عراق جنگ نداشتیم. بلکه دولت وقت عراق با هویتی مشخص به نام بعثی ها با ما وارد جنگ شده بود. اکنون ارتباط کشور ایران و عراق آنقدر عمیق است که این سوتفاهم ها و نظرات متفاوت هچی تاثیری در راهبرد بلندمدت این دو کشور نخواهد داشت.

وضعیت بودجه بدون برجام

عباس زاده مشکینی در ادامه با اشاره به موضوع بودجه بدون برجام و تاثیر آن بر معیشت مردم اظهار کرد: تمام کشورهایی که اکنون به عنوان کشورهای پیشرفته در آسیا شناخته می شوند. برای رسیدن به رشد و توسعه، سخت ترین شرایط را از سر گذارنده‌اند. سختی هایی به مراتب بیشتر از اکنون ایران، خوشبختانه کشور ما کشوری وسیع با اقتصاد متنوع و منابعی متفاوت است. ما فرصت های بسیار زیادی برای پیشرفت و توسعه داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: ما یکی از پر ظرفیت ترین و غنی ترین کشورهای دنیا در حوزه انرژی هستیم و در کشاورزی توانسته ایم تا حدی مطلوبی به خودکفایی برسیم. ما ۸۵ میلیون مردمی داریم که در ضریب هوشی در دنیا زبانزد هستند. به همین دلایل ما سختی هایی که کشورهای پیشرفته کنونی کشیده اند را هیچگاه نخواهیم دید.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: اما ناگفته نماند که توسعه و پیشرفت هزینه هایی دارد و مردم باید صبر و تحمل همیشگی خود را داشته باشند. ضمن اینکه برای ما اصلا مهم نیست که امریکا در برجام باشد یا خیر، ما امریکا را از برجام اخراج کرده ایم و تا زمانی که سو سابقه خود را پاکسازی و به شروطش عمل نکند، به مذاکرات راه نخواهیم داد.

ارسال نظر