|
کدخبر: 223830

افزایش قیمت خودرو | قیمت خودرو همچنان در حال گران شدن

امروز«تیبا۲» معمولی در بازار با رشد ۳ میلیونی به ۱۸۸ میلیون تومان رسید. اما «تیبا صندوقدار» بدون تغییر با قیمت ۱۷۸ میلیون تومان عرضه شد

اخبار افزایش قیمت خودرو | قیمت خودرو همچنان در حال گران شدن

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: قیمت خودرو در چند وقت اخیر شدیدا افزایش یافته است. قیمت خودرو طی دو هفته افزایش بیست تا سی میلیونی داشته است. قیمت خودرو در شرایطی افزایش یافته که تصور می شد در دولت جدید این بی قانونی متوقف شود. قیمت خودرو بعد از مراسم تنفیذ دچار هیجاناتی شد. 

امروز«تیبا۲» معمولی در بازار با رشد ۳ میلیونی به ۱۸۸ میلیون تومان رسید. اما «تیبا صندوقدار» بدون تغییر با قیمت ۱۷۸ میلیون تومان عرضه شد.

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در نیمه آذرماه ماه بازار برخی از خودروهای سایپا همانند روز گذشته با رشد ۱ تا ۳ میلیون تومان در بازار عرضه شدند و برخی دیگر رشد قیمتی نداشتند. رشد اندک قیمت در بازار محصولات سایپا در حالی ثبت شده که قیمت دلار امروز هم بالای مرز حساس قرار گرفت.

به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت دلار در بازار عبور آن از ۳۰ هزار تومان و مشخص نبودن نتایج مذاکرات از سوی دیگر عمده دلیلی است که موجب شد در نیمه آبان بازار خودرو روند افزایشی قیمت داشته باشد.

از سوی دیگر رشد قیمت خودرو در بازار در حالی رقم خورده که به گفته فعالان بازار خودرو با توجه به نوسان پی در پی قیمت خودرو در بازار نه خریداران تمایلی برای خرید دارند و نه فروشندگان وارد بازار می شوند. با این شرایط بازار خودرو با کوچکترین خبری واکنش نشان داده و تغییر مسیر می دهد.

محصولات سایپا در بازار امروز همراستا با نرخ دلار به رشد اندک خود ادامه دادند.

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در نیمه آذرماه ماه بازار برخی از خودروهای سایپا همانند روز گذشته با رشد ۱ تا ۳ میلیون تومان در بازار عرضه شدند و برخی دیگر رشد قیمتی نداشتند. رشد اندک قیمت در بازار محصولات سایپا در حالی ثبت شده که قیمت دلار امروز هم بالای مرز حساس قرار گرفت.

به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت دلار در بازار عبور آن از ۳۰ هزار تومان و مشخص نبودن نتایج مذاکرات از سوی دیگر عمده دلیلی است که موجب شد در نیمه آبان بازار خودرو روند افزایشی قیمت داشته باشد.

از سوی دیگر رشد قیمت خودرو در بازار در حالی رقم خورده که به گفته فعالان بازار خودرو با توجه به نوسان پی در پی قیمت خودرو در بازار نه خریداران تمایلی برای خرید دارند و نه فروشندگان وارد بازار می شوند. با این شرایط بازار خودرو با کوچکترین خبری واکنش نشان داده و تغییر مسیر می دهد.

از جمله محصولات سایپا که امروز مورد ارزیابی قرار گرفته اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییکR »، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا۲» و «ساینا» اشاره کرد.

با توجه به ارزیابی بازار خودرو می توان گفت امروز در میان خانواده کوییک امروز «کوییکR» رشد یک میلیون تومانی داشت و قیمت آن به ۱۹۹میلیون تومانی رسید. «کوییک معمولی» هم با افزایش یک میلیونی قیمت در بازار ۱۹۴ میلیون تومانی شد. «ساینا» هم امروز رشد ۱میلیون تومانی داشت و با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. رصد بازار خودرو همچنین نشان دهنده آن است که قیمت «شاهین» هم امروز تغییر نداشت و در بازار ۳۴۶ میلیون تومان قیمت خورد.

در معاملات امروز، قیمت پراید صفر ۱۴۰۰ مدل ۱۱۱‌ SE (با افزایش قیمت یک میلیون تومانی) به حوالی ۱۷۲میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ حوالی ۱۴۴ میلیون تومان ثابت ماند اما بررسی نمودار قیمتی نشان می‌دهد که این خودرو طی ۹روز گذشته ۴میلیون تومان گران شده است.

قیمت پراید صفر ۹۹ مدل۱۳۱ SE در رنج ۱۵۴ میلیون تومان خریدوفروش شد. بررسی نمودار تغییرات قیمتی نشان می‌دهد که این خودرو طی ۷روز گذشته ۴میلیون تومان گران شده است.

قیمت پراید وانت مدل ۱۴۰۰ در معاملات امروز حوالی ۱۸۲ میلیون تومان ثابت ماند اما پراید وانت مدل ۹۹ با افزایش یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته روانه بازار شد.

قیمت محصولات تولیدی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا احتمالا چهارشنبه هفته جاری تعیین تکلیف خواهد شد. یک منبع رسمی در وزارت صمت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تایید کرد که همزمان با برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار در روز چهارشنبه، اصلاح قیمت خودرو نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد چهارشنبه گذشته نیز قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار بود، اما به نتیجه نهایی نرسید. از سوی دیگر محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز به خبرنگار روزنامه ایران گفته است چهارشنبه هفته جاری در مورد اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی در مورد طولانی شدن روند قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرده که «خودرو پیچیدگی‌های زیادی دارد و مسائل چندگانه‌ای چون عدم واردات خودرو، وضعیت بازار و... در آن دخیل است، بنابراین با توجه به چندوجهی بودن این حوزه، تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار طولانی شد.»

اما همان‌طور که عنوان شد ستاد تنظیم بازار در دو جلسه آخر خود، تعیین تکلیف قیمتی محصولات داخلی را در دستور کار داشته و حتی اعضای ستاد به جمع‌بندی نهایی در مورد قیمت خودرو رسیده‌اند این در شرایطی است که احتمالا چهارشنبه هفته جاری به اعلام نظر نهایی خواهند پرداخت. بر این اساس یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد آخرین نتایج جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد تعیین تکلیف نهایی قیمت‌ها عنوان کرد که اعضای این ستاد با هدف کاهش زیان خودروسازان تصمیم گرفتند قیمت‌گذاری محصولات کم تیراژ را به خودروساز بسپارند حال آنکه تعیین قیمت پرتیراژها باز هم بر عهده ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

وی عنوان کرد که ستاد با افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت‌ها که ۱۸ آبان مصوب و از سوی خودروسازان اعلام شد مخالف است و تاکید دارد کم تیراژها باید رشد قیمتی کمتری نسبت به قیمت‌گذاری اولیه (۱۵ تا ۱۹ درصد) داشته باشند. در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌های قبلی خودرو بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت است و احتمالا چهارشنبه هفته جاری، این ستاد نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.  اما قیمت‌گذاری محصولات پر تیراژ توسط ستاد تنظیم بازار نیز با  «رویکرد واگذاری تعیین قیمت به خودروساز» ‌انجام خواهد شد. در این زمینه نیز این منبع آگاه عنوان کرد که ستاد تنظیم بازار  در مقاطع مختلف‌(سه ماهه یا ۶ ماهه) به قیمت‌گذاری برخی از محصولات خواهد پرداخت و ممکن است تعیین قیمت برخی از خودروهای زیان‌ده را به تولید‌کننده بسپارد. این اظهارات مشخص‌کننده آن است که ستاد تنظیم بازار خواهان رشد ناگهانی قیمت‌ها و به دنبال آن، ایجاد شوک در بازار خودرو نیست و معتقد است که افزایش قیمت‌ها باید گام به گام یا خودرو به خودرو انجام شود. پیش از این شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت‌گذار خودرو، به‌طور سه ماهه یا ۶ ماهه درصد افزایش قیمت‌ها را اعلام عمومی می‌کرد، این در شرایطی است که با واگذاری تعیین قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار، ظاهرا این ستاد رویه شورای رقابت را نپسندیده و ترجیح بر آن دارد رشد قیمت‌ها به دور از هیاهو و جنجال صورت گیرد.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو

وانت آریسان ۱۹۳ میلیون تومان ۱۹۱ میلیون تومان 

سمند LX ۲۴۵ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 

سمند EF7 ۲۵۴ میلیون تومان ۲۵۹ میلیون تومان 

سمند EF7 دوگانه سوز ۳۱۹ میلیون تومان ۳۱۵ میلیون تومان 

دنا تیپ یک ۳۴۵ میلیون تومان ۳۴۳ میلیون تومان 

پژو 405 GLX ۲۵۵ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 

پژو پارس ۲۸۰ میلیون تومان ۲۸۵ میلیون تومان 

پژو پارس اتوماتیک ۳۶۵ میلیون تومان ۳۶۸ میلیون تومان 

پژو 207 دنده ای ۳۴۰ میلیون تومان ۳۴۳ میلیون تومان 

پژو 206 تیپ 2 ۲۵۹ میلیون تومان ۲۵۸ میلیون تومان 

پژو 206 تیپ 5 ۲۹۵ میلیون تومان ۲۹۵ میلیون تومان 

پژو 206 صندوقدار ۲۹۵ میلیون تومان ۲۹۲ میلیون تومان 

پژو 2008 یک میلیارد تومان ۹۹۰ میلیون تومان 

رنو تندر 90 E2 ۳۸۵ میلیون تومان ۳۹۰ میلیون تومان 

هایما S5 ۶۹۵ میلیون تومان ۶۷۵ میلیون تومان 

هایما S7 ۷۹۵ میلیون تومان ۷۹۵ میلیون تومان 

سوزوکی ویتارا اتوماتیک یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان 

وانت زامیاد امروز سه شنبه دوم آذر در بازار آزاد ۲۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده و با افت پنج میلیون تومانی نسبت به روز گذشته فروخته می‌شود. پراید وانت و تیبا هاچبک پلاس نیز هر کدام یک میلیون تومان درمقایسه با روز قبل قیمت کمتری دارند و به ترتیب ۱۷۴ و ۱۸۴ میلیون تومان قیمت دارند. بین مدل‌های مونتاژی کیا رساتو و سیتروئن پنج میلیون تومان قیمت بیشتری از روز قبل دارند و سیتروئن با افت پج میلیون تومانی در بازار حضور دارد.

قیمت روز خودرو‌های سایپا

پراید 111 ۱۶۸ میلیون تومان ۱۶۸ میلیون تومان 

پراید 131 ۱۴۹ میلیون تومان ۱۴۸ میلیون تومان 

پراید 132 ۱۳۹ میلیون تومان  ۱۳۹ میلیون تومان  

پراید 151 ۱۷۴ میلیون تومان ۱۷۵ میلیون تومان 

پراید 151 پلاس ۱۸۳ میلیون تومان ۱۸۳ میلیون تومان 

تیبا 2 ۱۷۲ میلیون تومان ۱۷۲ میلیون تومان 

تیبا 2 پلاس ۱۸۴ میلیون تومان ۱۸۵ میلیون تومان 

تیبا صندوقدار ۱۶۶ میلیون تومان ۱۶۵ میلیون تومان 

ساینا دنده ای ۱۷۸ میلیون تومان ۱۷۹ میلیون تومان 

کوئیک دنده ای ۱۸۴ میلیون تومان ۱۸۵ میلیون تومان 

کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۵۰ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 

سیتروئن ۹۶۰ میلیون تومان ۹۵۵ میلیون تومان 

چانگان ۵۴۰ میلیون تومان ۵۴۵ میلیون تومان 

وانت زامیاد ۲۷۰ میلیون تومان ۲۷۵ میلیون تومان 

کیا سراتو ۹۵۵ میلیون تومان ۹۵۰ میلیون تومان 

آریو ۳۷۵ میلیون تومان ۳۷۵ میلیون تومان 

شاهین ۳۴۵ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان 

یک کارشناس صنعت خودرو درباره علت افزایش قیمت نجومی خودرو توضیحاتی داد.مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار به ویژه خودروهایی که جزو خودروهای ارزان قیمت بازار به حساب می‌آیند، گفت: کارشناسان معتقدند که بخش قابل توجهی از نوسانات در قیمت‌گذاری بازار خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز در بازار هاست. به عبارتی تغییرات نرخ دلار در بازارهای عراق و هرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر نرخ ارز و به تبع آن بر نرخ خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را هم تغییر دهد. 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: همین امر را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست؛ اکنون همانطور که در بازار مشاهده می‌کنیم قیمت خودرو طی ۲ هفته گذشته افزایش یافته است به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اکنون به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان و پراید نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان شده است. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است زمانی که نقدینگی در بازار افزایش پیدا می‌کند، سبب تورم می‌شود که این تورم هم بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است. فرزانه با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، عدم عرضه خودروهای صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان بوده و برخی از خودروهایی که به تعداد زیاد ناقص هستند و در انبار خودروسازان مانده است و طبیعتا اگر ورود پیدا کند می‌تواند قیمت را تعدیل کند. 

ارسال نظر