|
کدخبر: 205086

طرحی بزرگ برای ریزش قیمت ها در بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو یک طرح جامع است که همه ملاحظات از جمله درآمد و هزینه در آن دیده شده و بدون داشتن بار مالی به مدیریت بهتر بازار کمک می‌کند.

خودرو طرحی بزرگ برای ریزش قیمت ها در بازار خودرو

لطف‌اله سیاه‌کلی با اشاره به برگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو به مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان اظهار کرد: نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و مجلس ملزم به رفع ایرادات مطرح شده است در عین حال طرح ساماندهی صنعت خودرو یک طرح جامع است و ابعاد مختلف از جمله شیوه انجام کار، درآمدها و هزینه‌ها دیده شده و طرح بار مالی هم ندارد.

 وی با بیان اینکه همه دست اندرکاران و متخصصان حوزه خودرو، این طرح را از نظر علمی و اجرایی بررسی کرده و ایرادی در آن ندیده‌اند،گفت: امیدوارم که در نهایت ایرادات طرح برطرف و توسط شورای نگهبان تایید شود و بتوانیم بازار خودرو را بهتر مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه وضعیت خودروسازی کشور را با صنایعی مثل صنایع دفاعی مقایسه کرد و گفت: ما صنعت موشک‌سازی داریم اما صنعت خودروسازی نداریم زیرا وقتی صنعت ساخت محصولی را داریم که تولید آن وابسته به خارج نیست. هم اینکه ایران خودرو در مقاطعی اعلام کرد که دلیل ناتوانی از عمل به تعهدات تحریم است، ثابت می کند که ما در این حوزه صنعت نداریم و وابسته به واردات قطعه از خارج هستیم.

وی به بازدیدهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و افزود: افتخار خودروسازان ما این است که می‌گویند ما فلان قطعه خودرو را از فلان کشور اروپایی وارد می کنیم. تا زمانی که صنعت خودروسازی نداشته باشیم، فقط تولید کننده و مونتاژ کننده خودرو خواهیم بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک، تلاش‌های شهید حسن تهرانی مقدم برای ایجاد صنعت موشکی در کشور را یادآور شد و گفت: هنوز اراده‌ محکمی برای ایجاد صنعت خودروسازی در کشور شکل نگرفته است.

سیاه‌کلی در پاسخ به این سوال که‌ آیا اقشار مختلف توان خرید خودرو با کیفیت را دارند، گفت: هیچکس حتی افراد کم‌بضاعت هم در صورتی که اختیار و توان مالی داشته باشند، حاضر به خرید جنس بی‌کیفیت نیستند زیرا این کالا زود مستهلک می‌شود و جانشان را به خطر می‌اندازد. تولیدکننده‌ای که با انگیزه پایین آوردن قیمت، کالای بی کیفیت تولید کند خائن است اما اگر برای بالا بردن کیفیت تلاش کند و موفق نشود، این تلاش قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه خودروسازان، اشتباهی خود را به عنوان صنعت خودرو جا زده‌اند، گفت: خودرو سازان برای حفظ خود در عرصه تولید مدعی هستند که ما به استقلال کشور کمک می‌کنیم اما با یک تحریم آمریکا، بازار تولید خودروی ما می‌خوابد. به نظر من آمار غلط داده‌اند و تصمیم‌گیران کشور را به انحراف کشانده اند و دراین مورد، باید قوه قضاییه ورود کند و پیگیر شود چرا صنعت مونتاژ را به جای صنعت تولید قالب کرده اند.

سیاه‌کلی یادآورشد: ممکن است حتی ۹۰ درصد قطعات تولید داخل باشد ولی به هر حال همان ۱۰ درصدی که نمی‌توانیم تولید کنیم نشان دهنده وابستگی است و دشمنان با همین مقدار وابستگی می‌توانند ما را فلج کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رضایت نداشتن خودروسازان از قیمت و خریداران از کیفیت خودروها را یادآور شد و افزود: خودروسازان، سال‌ها تحت عنوان تولید داخل و استقلال کشور، پول مردم را گرفته اند و خودروی با کیفیت پایین به آنها داده اند. وقتی دو طرف معامله ناراضی هستند، اصل معامله زیر سوال است.

سیاه‌کلی در ادامه با انتقاد از رویکرد شورای رقابت گفت: شورای رقابت به جای این که به موضوعات اصلی بپردازد، قیمت می‌دهد . این شورا چقدر می تواند روی قیمت نظارت دقیق داشته باشد. همانطور که از اسمش پیداست، شورای رقابت باید رقابت ایجاد کند. شورای رقابت اسمش را به شورای قیمت تغییر دهد. آیا واقعا الان بین دو خودروسازی که انحصار بازار داخل را در اختیار دارند، رقابت وجود دارد؟

وی درباره ایرادات وارده به طرح مجلس برای واردات خودرو نیز گفت: زمانی واردات انجام می‌دهیم زمانی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد. الان عرضه و تقاضای ما در حوزه خودرو با هم همخوانی ندارد و در حالی که خودروسازان ما مدعی هستند که می‌توانند با بسیج امکانات، سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید کنند ما حداقل ۲ میلیون خودرو در سال نیاز داریم. اگر ما سالی حتی ۲۰۰ هزار خودرو هم وارد کنیم به هیچ وجه به تولیدکنندگان داخلی خودرو آسیبی نمی‌زند.

 عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآورشد: وارداتی که به تولید، صادرات و تنظیم بازار لطمه می زند غلط است اما وارداتی که به تولید لطمه نمی زند و رضایت مردم را هم در پی دارد چه ایرادی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمله «واردات ضد تولید است جمله دقیقی نیست»، تصریح کرد: واردات بی رویه و غیرعقلانی و وارداتی که در خدمت تولید و صادرات و تنظیم بازار نباشد غلط است و دست این واردکننده را باید قطع کرد.

سیاه‌کلی، تعرفه‌های سنگینی که در دهه‌های گذشته بر واردات خودرو خارجی بسته شده را یادآور شد و گفت: این همه روی خودروهای وارداتی تعرفه می‌بندیم اما باز تولید کننده داخلی ناراضی است. فکر کردیم با ممنوع کردن واردات و تعرفه سنگین از تولید داخل حمایت کرده ایم اما متاسفانه رقابت را از بازار گرفتیم و بازار را انحصاری کرده و عرضه و تقاضا را به هم زدیم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختاری در حوزه خودروسازی گفت: باید دولت دست را از سر خودروساز بردارد و خودرو ساز را آزاد کند و تعداد خودروسازها را افزایش دهد. حداقل ۱۰ خودروساز در کشور نیاز داریم زیرا ما به ازای جمعیت کشور، ۳۰ میلیون خودرو کم داریم. آیا با ۲ خودروساز می‌توان سالی دو میلیون خودرو تولید کرد. اگر ۱۰ خودروساز باشند، هرکدام ۲۰۰ هزار خودرو تولید کنند نیاز کشور برطرف و رقابت ایجاد می‌شود و رقابت مانع افزایش قیمت و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رانت، حقوق های نجومی، دستورهای ویژه و ویژه‌خواری را مانع خصوصی شدن کامل شرکت‌های خودروسازی عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که کسی که از این وضعیت ضرر کرده مردم بوده‌اند.

سیاه‌کلی درباره تاریخچه طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی صنعت خودرو نیز گفت:این طرح در مجلس دهم، تصویب شد به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و این مجلس اصلاحاتی را اعمال کرد. قرار شد واردات خودرو به شکلی انجام شود که ارز با منشاء خارجی برای این کار استفاده شود و کسانی مثل صادرکنندگان که ظرفیت مالی در خارج از کشور دارند و نمی‌توانند تحت تاثیر تحریم‌ها، پولشان را به کشور بیاورند بتوانند به جای پول، خودرو وارد کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین کلید واژه در حوزه خودرو، تنظیم بازار است، تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم تنظیم بازار کنیم مهمترین عنصر تولید است یعنی اگر می‌خواهیم تنظیم بازار کنیم باید تولید داشته باشیم. تولید لازم است اما کافی نیست. کفایتش به صنعت تولید است این موضوع درباره همه تولیدات صادق است. باید به صنعت تولید برسیم. اگر به تولید تنها اکتفا کنیم دوباره ما در تنش‌های سیاسی باید در مقابل رقبای بین‌المللی نرمش نشان دهیم تا صنایع ما به خاطر نداشتن قطعه نخوابند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک خواستار کاهش تصدی گری دولت در همه حوزه ها از جمله خودروسازی شد و گفت: کار اصلی دولت، رفع موانع تولید و کمک به ایجاد صنعت تولید و تنظیم بازار است. تنظیم بازار یعنی اینکه تنش‌ها و نگرانی‌های مردم را حذف کنیم و آینده شفافی را پیش روی آنها قرار دهیم اما متاسفانه ما امروز نمی‌توانیم برای فردا برنامه‌ریزی کنیم.

 سیاهکلی خاطرنشان کرد: معلوم است که دولت‌های گذشته وظیفه اصلی را که تنظیم بازار بوده را یا بلد نبوده اند یا نخواسته اند، انجام دهند. دولت به جای اینکه دنبال تنظیم بازار باشد تصدی گری کرده یعنی کاری که نباید انجام دهد را انجام داده و برعکس کاری که باید انجام می‌داده را انجام نداده است. اینها مسائلی هستند که بازار و اقتصاد را آزار می دهند و رقابت را از بین می برد و انحصار ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه انحصار همیشه خسارت بار است مگر در موارد خاص حاکمیتی، افزود: حتی امروز، در صنایع موشکی و نظامی در دنیا، انحصار تولید را از دولت گرفته اند و به مردم داده اند. قطعات صنایع نظامی در کارگاه های کوچک خانوادگی تولید می‌شوند و فرد سازنده حتی نمی داند قطعه ای که می سازد مربوط به چیست. اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید به کارگاه‌های کوچک و متوسط توجه کنیم. بخش حاکمیتی هم می تواند مسئول مونتاژ قطعات ساخته شده توسط مردم باشد.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    آفرین این بابا یه چی حالیشه بالاخره یه نفر حرف درست زد اگه همینم فردا حق حسابش رو از خودرو ساز نگیره و ساکت نشه مثل وزیر

  • حسین ارسالی در

    با تشکر از نماینده محترم اقای سیاه کلی ک ه بسیار دقیق وقانونی خودرو سازان را مورد تحلیل منطقی قرار دادند واصل قضیه را گفت ند اگر وزیر صمت اهتمام بفرمایند وناراحتی مردم وخریداران را مد نظر قرار دهند که ب ه مصلحت کشور است وتولید صدمه نمی بیند خو دتان گلو مردم را نفشارید /

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها