|
کدخبر: 277417

مرگبارترین مسیرهای مهاجرت در جهان

تازه‌ترین گزارش‌ها از میزان تلفات ثبت شده در حوادثی که با مهاجرت غیرقانونی به اروپا مرتبط است از جان باختن دست کم ۲۹ هزار نفر حکایت دارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت با انتشار آخرین گزارش خود در این خصوص اعلام کرد که بیش از ۲۹ هزار پناهجو از سال ۲۰۱۴ تاکنون در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش این نهاد بین‌المللی فعال در عرصه مهاجرت آمده است که تنها از آغاز سال گذشته میلادی به این سو بیش از ۵ هزار و ۶۸۴ نفر در پی سفر غیرقانونی به اروپا برای جست‌وجوی زندگی بهتر جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش، مرگبارترین مسیر مهاجرت غیرقانونی به اروپا، آب‌های مرکزی مدیترانه از مبدا لیبی و تونس به سمت مالت یا ایتالیا بوده است که مهاجران با قایق‌های نا امن و بسیار خطرناک سعی در گذر از آن داشته‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز سه شنبه در گزارش خود اعلام کرد که از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون تنها نزدیک به ۳ هزار مهاجر و پناهجو در همین مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

شمار تلفات به ثبت رسیده در این خصوص نسبت به دوره مشابه در دو سال گذشته افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. در همین حال، بیش از۱۵۰۰ مورد مرگ ناشی از حوادث دریایی از سال گذشته میلادی در مسیر اقیانوس اطلس از مبدا غرب افریقا به جزایر قناری اسپانیا به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر بخش «پروژه مهاجران مفقود» در این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد نسبت به «شمار فزاینده موارد مرگ و میر» در مرزهای دریایی و زمینی اروپا از جمله کانال مانش هشدار داده است.

در بیانیه مطبوعاتی مسئولان اجرایی این پروژه ضمن اشاره به «نقص ساختاری در ارائه مسیرهای ایمن» آمده است که بسیاری از موارد مرگ و میر «با کمک‌های سریع و مؤثر به مهاجران» قابل پیشگیری بوده است. پناهجویان سوری بیشترین تلفات را طی حوادث مرگبار یاد شده در جریان سفر غیرقانونی به اروپا به خود اختصاص داده‌اند و پس از آنها پناهجویان مراکشی و الجزایری از این حیث در رده‌های بعدی قرار دارند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین یادآور شده است که تعداد واقعی تلفات ممکن است به دلیل «قایق‌های غرق شده گمنام» که ‌بدون شاهد در دریا ناپدید می‌شوند بیش از آمار اعلام شده باشد. بر اساس این گزارش همچنین دست کم ۲۵۲ مهاجر در پی تبعات مستقیم اقدام غیرقانونی پس زدن و یا اخراج اجباری مهاجران از سوی «مقامات اروپایی» جان خود را از دست داده‌اند.

در این گزارش به ثبت ۹۷ مورد از مرگ و میرهای مرتبط با پس زدن مهاجران در مدیترانه مرکزی، ۷۰ مورد مشابه در شرق مدیترانه، ۵۸ مورد در مرز زمینی ترکیه و یونان، ۲۳ مورد در غرب مدیترانه و ۴ مورد نیز در مرز بلاروس و لهستان اشاره شده است.

در ادامه گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت آمده است که «بررسی کامل چنین مواردی به دلیل عدم شفافیت، عدم دسترسی و ماهیت سیاسی این رویدادها تقریباً غیرممکن است.» از سوی دیگر، آژانس مرزی اروپا، فرونتکس نیز پیش‌تر از افزایش بی‌سابقه شمار موارد ورود غیرقانونی به مرزهای اتحادیه اروپا طی شش سال گذشته خبر داده بود.

به گزارش این نهاد اروپایی، میزان عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌های اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست امسال ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است.

 

ارسال نظر