|
کدخبر: 267196

خواهر خوانده های تهران معرفی شدند

دلیل انتخاب خواهر به جای برادر چیست؟ بعد از شکل گرفتن این عقد و پیمان دوستی میان شهر‌ها باید کلمه‌ای یکسان برای آن انتخاب می‌شد. از آنجا که شهر در بیشتر زبان‌های دنیا مونث است، نام «خواهرخوانده» انتخاب شد که با تمام شهر‌های جهان مطابقت داشته باشد.

درباره خواهرخواندگی شهر‌ها بار‌ها شنیده‌ایم، اما این پیمان که میان بسیاری از شهر‌های جهان بسته شده است، به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ شهر‌های خواهر خوانده چه سودی برای هم دارند، یا اینکه اصلا چرا بردارخوانده برای دو شهر نامگذاری نشده است؟ شهر‌های هم پیمان و خواهر خوانده تهران از کدام کشور‌ها هستند و قدیمی‌ترین خواهر خوانده پایتخت کدام شهر است؟  درباره اینکه مسئولان دو کشور یا دو شهر جهان درباره خواهر خواندگی میان دو شهر صحبت کرده‌اند، زیاد شنیده‌ایم. اگر می‌خواهید علت نامگذاری خواهرخوانده به جای برادر و یا اینکه کدام شهر‌ها و در چه سالی برای اولین بار با هم خواهر خوانده شدند و دلایل این انتخاب را بدانید، با ما همراه باشید.

شهر‌های خواهرخوانده تهران

بسیاری از شهر‌های ایران از جمله تهران در کشور‌های مختلف خواهر خوانده‌هایی دارند. اما یکی از قدیمی‌ترین خواهر‌های پایتخت شهر سئول در کره جنوبی است که پیمان خواهر خواندگی‌شان به سال ۱۹۶۳ یعنی حدود ۶۰ سال پیش بر می‌گردد. البته این پیمان از آن زمان تا امروز به دلایلی تغییراتی داشته‌است، برای مثال به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و تغییرات قوانین کشور، قرارداد‌هایی هم که در دوران قبل از انقلاب وجود داشتند، دستخوش تغییر شدند.

بعد از پیروزی انقلاب در کشورمان، اما نخستین شهری که با تهران خواهر خوانده شد، بیشکک یکی از شهر‌های کشور قرقیزستان بود که از این پیمان در سال ۱۳۷۳ میان دو شهر بسته شد.

در ادامه با شهر‌های خواهرخوانده تهران در سرتاسر دنیا آشنا می‌شویم:

پاریس؛ فرانسه

پرتوریا؛ آفریقای جنوبی

دوشنبه؛ تاجیکستان

خارطوم؛ سودان

کاراکاس؛ ونزوئلا

مینسک؛ بلاروس

هاوانا؛ کوبا

استانبول؛ ترکیه

برازیلیا؛ برزیل

قدس؛ فلسطین

صنعا؛ یمن

بغداد؛ عراق

هانوی؛ ویتنام

آنکارا؛ ترکیه

پکن؛ چین

بوداپست؛ مجارستان

تفلیس؛ گرجستان

کابل؛ افغانستان

مسکو؛ روسیه

منبع: تابناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها