|
کدخبر: 265256

مهم ترین عوامل پوکی استخوان را بشناسید

فوق تخصص جراحی زانو و لگن ضمن تشریح پوکی استخوان اظهار داشت: مهمترین نکته در پوکی استخوان این است که می‌تواند منجر به شکستگی شود و آن شکستگی ممکن است حتی حیات فرد را به خطر بیندازد.

دکتر مرتضوی در تعریف پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یا استئو پروز در حقیقت وضعیتی است که در آن استخوان‌ها ضعیف می‌شوند. همان‌طور که می‌دانیم استخوان‌ها دو بخش عمده دارند. یک بخش ماده معدنی که قسمت عمده آن کلسیم است و یک بخشی از آن ماده غیر معدنی آلی که قسمت اعظم آن کلاژن است. 

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد: در پوکی استخوان هردوی این بخش‌های استخوان تحلیل می‌روند و این تحلیل رفتن سبب ضعیف شدن استخوان می‌شود. بنابراین مهمترین علامت پوکی استخوان، شکستگی است که در حقیقت استخوان‌ها دچار شکستگی می‌شوند.

وی در مورد سایر علائم پوکی استخوان افزود: اهمیت پوکی یا ضعیف شدن استخوان  این است که استخوان‌ها قدرت خود را از دست می‌دهند و این از دست دادن قدرت علائم دیگری هم دارد. این علائم می‌تواند مواردی مثل کاهش قد، ضعیف شدن و درد استخوانی باشد. اما مهمترین نکته در پوکی استخوان این است که می‌تواند منجر به شکستگی شود و آن شکستگی ممکن است حتی حیات فرد را به خطر بیندازد. 

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مرتضوی همچنین در مورد تشخیص پوکی استخوان گفت: برای تشخیص پوکی استخوان مهمترین نکته این است که بدانیم چه افرادی در معرض این بیماری قرار دارند. همه افراد سالمند در معرض پوکی استخوان هستند ولی در کل زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار دارند. 

وی در ادامه، روش تشیخص پوکی استخوان را این طور تشریح کرد: روش تشخیص پوکی استخوان استفاده از سنجش تراکم استخوان( اندازه‌گیری دانسیته استخوان) است. در این روش از اشعه ایکس با میزان دُز کم استفاده می‌شود که خطر زیادی ندارد و در حقیقت تراکم استخوان را در سه بخش مهم مچ دست، ستون فقرات و ناحیه لگن اندازه می‌گیرد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته مهم این است که سنجش تراکم استخوان برای این سه منطقه استاندارد شده است که نمایی از پوکی استخوان در تمام سطح بدن است و دلیل اندازه‌گیری این سه منطقه این است که بیشترین میزان پوکی استخوان در این مناطق بروز می‌کند و شکستگی‌هایی که مربوط به پوکی استخوان است اول در این مناطق خودشان را نشان می‌دهند.

منبع: بهداشت نیوز
  • عبدالکریم کروشاوی ارسالی در

    سلام بنده عمل جراحی مفصل لگن پروتز گذاشتن ک نقص عضو از نظر پزشک قانونی نمیتوانم کار کنم ن حقوق دارم چکار کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید کسی هست ک حمایت کنه صدام ها را بشنوه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها