|
کدخبر: 264929

تب کریمه کنگو در ایران قربانی گرفت

رییس مرکز بهداشت خوزستان از فوت یک بانوی شادگانی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

دکتر سیدمحمد علوی بیان کرد: چند روز پیش یک زن باردار از شادگان به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اعزام شد که متوجه شدیم به تب کریمه کنگو مبتلا است و در نهایت به دلیل وضع حمل دچار خونریزی شده و جان خود را از دست داد.

وی گفت: یک مورد دیگر ابتلا به تب کریمه کنگو در منطقه عین دو اهواز شناسایی شد که به موقع زیر درمان قرار گرفت و حال عمومی وی خوب است.

وی افزود: در سال های گذشته تا هشت مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان گزارش می شد، لذا این موضوع دور از انتظار ما نیست. 

علوی گفت: تا زمانی که دام‌ها در کنار خیابان به فروش می‌رسند با این بیماری در خوزستان درگیر هستیم. بارها این موضوع را حتی در جلسات استانداری مطرح کردیم و معتقدیم که باید با آن مبارزه شود.

وی با بیان اینکه این بیماری بسیار خطرناک و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کشنده است افزود: امسال تاکنون ۲ مورد ابتلا به این بیماری در خوزستان داشتیم که یکی از آنها فوت کرده است، این موضوع نشان از کشنده بودن بیماری است.

اسهال، افت پلاکت، خونریزی ارگان‌های حیاتی و نارسایی ریه از جمله دلایل مرگ در افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو است.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: شهروندان با توجه امکان سرایت بیماری از مصرف گوشت تازه خودداری شود.

آقای مستوفی گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال هم زمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه ها)، ضروری است عموم مردم به ویژه گروه های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند و همچنین شهروندانی که برای تفریح به اطراف شهرها و گردشگاههای طبیعی می روند موارد مربوطه را رعایت کنند.

١-مردم گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی و مرکز بهداشت می باشند، تهیه کنند.

٢- استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل

٣-خودداری از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی

۴-خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها

۵-خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال ٠ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شده و سپس مصرف شود.

۶-خودداری از مصرف جگر به صورت خام (جگر خریداری شده باید به مدت حداقل ۴٨ ساعت در یخچال ٠ تا ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس مصرف شود.

٧-رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت انجام شود.

٨-هنگام پشم چینی دام ها، از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده استفاده شود.

٩-اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن مثل زیرانداز صورت گیرد.

١٠-سمپاشی بدن دام و اصطبل‌های روستایی با سموم مخصوص دامپزشکی جهت کاهش جمعیت کینه‌ها باید انجام شود.

١١-تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد ویروسی است که توسط گونه‌ای از کنه ها منتقل می‌شود.

١٢-با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است، ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان نیز اتفاق می افتد، شیوع بیماری بیشتر در ماه‌های گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه ها می باشد.

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر