|
کدخبر: 264882

۸ درصد مردم کرمانشاه مبتلا به دیابت هستند

پزشک عمومی با اشاره به زخم دیابت اظهار کرد: طبق آمار رسمی کشور بیش از ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. حدود ۶۰ هزار نفر سالانه دچاره زخم‌های دیابتی می‌شوند که ۱۷ هزار نفر از آنها پای خود را در اثر دیابت از دست می‌دهند.

حسین رسولی نوذری ادامه داد: در سراسر جهان هر ۲۰ ثانیه یک عضو در اثر دیابت از دست می‌رود. افراد مبتلا به دیابت ۱۰ تا ۲۰ برابر نسبت به افرادی که دیابت ندارند بعد از تصادفات دچار قطع عضو می‌شوند.

رسولی- نوروزی

رسولی نوذری که اقدام به راه‌اندازی کلینیک زخم در کرمانشاه کرده است، گفت: حدود ۸ درصد جمعیت کرمانشاه به دیابت مبتلا هستند، این در حالی است که یک قانون ۱۵ وجود دارد که ۱۵ درصد افراد دیابتی دچار زخم پای دیابتی می‌شوند و ۱۵ درصد افراد دارای زخم پای دیابتی دچار قطع عضو می‌شوند.

وی افزود: دیابت یک مشکل دوگانه برای پا ایجاد می‌کند. اول آنکه جریان خون به پاها از طریق گرفتگی عروقی را کم می‌کند در نتیجه مواد غذایی و اکسیژن در پاها کم می‌شود. دوم آنکه آسیب عصبی دیابتی یا به اصطلاح نروپاتی محیطی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود عصب پا از بین برود و بی‌حسی در پاها ایجاد شود. در نتیجه هر جسم خارجی، گرما یا سرما زیاد، بریدگی یا زخم کوچک را بیمار متوجه نمی‌شود و در نتیجه چون مواد غذایی و اکسیژن به دلیل گرفتگی عروق به پاها نمی‌رسد موجب عفونت و وسیع تر شدن زخم می‌شود. مشکلات گرفتگی عروقی و بی‌حسی دیابتی باعث گزگز و بی‌حسی پا و درد شبانه می‌شود.

رسولی نوذری درباره نخستین نشانه‌های زخم تصریح کرد: نخستین علامت نشانه‌های زخم پا ترشح مایعات از پا که می‌تواتد جوراب‌ها را لکه دار کند یا خیس کند یا حتی به داخل کفش نشت کند. تورم غیر معمول، التهاب، قرمزی، بوی نا مطبوع از یک پا یا هر دو است. یکی دیگر از علائم زخم پای دیابتی سیاه شدن یا کبود شدن ناحیه انگشت‌ها یا هر ناحیه دیگری از قسمت پا است.

وی تاکید کرد: نشانه‌های زخم پا همیشه آشکار نیست. گاهی علائم زخم تا زمانی که عفونی نشود قابل رویت نیست. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه التهاب، قرمزی، تاول و احساس درد یا سیاه شدن پوست بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

رسولی با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری زخم دیابت بیان کرد: راهکارهای پیشگیری از زخم پای دیابتی در مرحله اول، استفاده از کفش مناسب است به علت اینکه حس درد و لمس در اثر نروپاتی دیابتی از بین رفته و کفش باید اندازه مناسبی داشته باشد و پوشش مناسب برای جلوگیری از هر جسم برنده یا نوک تیز که می‌تواند ایجاد زخم کند.

وی اظهار کرد: راهکار دوم برای پیشگیری، چک کردن پا به صورت روزانه است به علت کم شدن حس پا باید با چشم‌های خود این حس را به پا برگردانند یک نوبت صبح و یک نوبت شب، لا به لای انگشتان، کف پا، ناحیه پاشنه را معاینه کنید و هرگونه التهاب و قرمزی مشاهده شد به سرعت به پزشک مراجعه کنند. اما راهکار سوم، شستن پاها با آب و صابون ملایم و اجتناب از آب داغ به علت عدم حس پا و استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب برای جلوگیری از خشکی پا.

رسولی درباره مرکز زخم کرمانشاه نیز گفت: با توجه به اینکه کرمانشاه قطب علمی غرب کشور است و نبود مرکز خاص و تخصصی در زمینه زخم دیابتی در غرب کشور، کلینیک زخم را دایر کردیم. با توجه به اینکه کرمانشاه بیش از ۸ درصد افراد دیابتی دارد در نتیجه باید یک مرکز تخصصی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در این مرکز از همه روش‌های درمانی از جمله وکیوم درمانی، سلول‌های بنیادی، بررسی خون رسانی پا توسط سونوگرافی جهت بهبود و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران و جلوگیری از انتقال بیماران به استان‌های مجاور این مرکز راه‌اندازی شده است.

 

منبع: فانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها